۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۸:۴۵

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن:

بهسازی ونوسازی روستاها سالانه۴هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

بهسازی ونوسازی روستاها سالانه۴هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

قزوین- معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: عمران و بهسازی روستایی سالانه ۴ هزار میلیارد تومان هزینه دارد که فقط ۳۰ درصد آن تامین می شود.

محمدرضا شاملو در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ۳۹ هزار روستای کشور معادل ۹۸ درصد روستاهای واجد شرایط، طرح هادی دارند و بیش از ۲۰ میلیون نفر افراد روستاهای بالای ۲۰ خانوار تحت پوشش این طرح‌ها قرار گرفته اند.

وی بیان کرد: همه ساخت و سازها و فعالیت‌های محدوده روستا در چهار چوب مصوبات طرح هادی است و حدود ۲۰ هزار طرح هادی روستاها به مرحله اجرا در آمده است.

شاملو افزود: با توجه به محدودیت‌های مالی کار اجرایی طرح هادی در ۴۷ درصد از روستاها هنوز آغاز نشده که بخشی از آن در سال جاری عملیاتی خواهد شد.

وی بیان کرد: همچنین ۵۰ درصد روستاهای کشور بهسازی شده که در آن نوسازی شبکه معابر، ساماندهی دفع آب‌های سطحی، ساماندهی محلات، ساخت بوستانی روستایی، انجام شده است.

شاملو گفت: روستا هم دارای حیات است و باید ضمن رسیدگی به همه امور آن بتوانیم در هر چند سال نسبت به مرمت و تعمیر خرابی‌ها اقدام کنیم تا چهره روستا مخدوش نشود.

وی اضافه کرد: با توجه به ساخت و سازهای جدیدی که در روستاها اتفاق می‌افتد و گاهی نیازهایی جدید در معابر ایجاد می‌شود ما هم به روز و فعال باشیم و به نیازها پاسخ دهیم.

روستاییان در نگهداری طرح‌های عمرانی مشارکت کنند

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن تصریح کرد: هر روستا که بنیاد مسکن پس از پایان اجرای یک طرح خارج می‌شود معمولاً در نگهداری ابنیه مشکلاتی ایجاد می‌شود و ما شاهد تخریب زود هنگام این طرح‌ها هستیم که انتظار می‌رود روستاییان احساس تعلق بیشتری به این طرح‌ها داشته باشند و از آن نگهداری کنند.

وی گفت: در روستاهایی که طرح‌های هادی و عمرانی بخوبی نگهداری شده شاهد بازگشت افراد مهاجرت کرده هستیم و نشاط بیشتری در روستا ایجاد شد ه است.

شاملو اضافه کرد: در سال‌های اخیر به طور متوسط بین ۱۰۰۰ تا ۱,۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات ملی، استانی، سهمیه قیر در روستاها هزینه شده که این اعتبارات فقط جوابگوی ۳۰ درصد نیازهاست.

وی اظهار داشت: نوسازی و بهسازی روستاها سالانه بیش از ۴ هزار میلیارد تومان هزینه دارد تا بتوانیم برای هر روستا ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای اجرای طرح هادی هزینه کنیم.

طرح هادی با هدف ساماندهی روستاها اجرا می‌شود

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن یادآور شد: طرح هادی با هدف ساماندهی روستاها عملیاتی می‌شود و می‌تواند از زمین خواری، ساخت و سازی غیر مجاز و بی رویه، بی نظمی روستایی و مشخص شدن حریم‌ها کمک مؤثری باشد.

وی هماهنگ بودن طرح‌های هادی با زیست بوم منطقه و نیازهای ساکنان را ضروری دانست و اظهار داشت: هر چند امروز روستاها نیز مانند شهرها تغییر وضعیت داده اند و توقع مردم مانند شهرها شده اما هم در استفاده از مصالح ساختمانی و هم سبک و معماری محلی جدیت داریم اما تحقق این امر نیازمند مشارکت مردم است.

شاملو تصریح کرد: برای پیشگیری از مهاجرت روستاییان باید به معیشت و اقتصاد مردم روستایی اهمیت دهیم و طرح‌های هادی را هم با توجه به نیاز مردم و مشارکت شوراها، دهیاری و معتمدین روستایی اجرایی کنیم.

معماری بومی اولویت دارد

وی بیان کرد: معماری بومی و محلی در روستاها برای ما در اولویت است و تلاش می‌کنیم این ارزش‌های معماری حفظ شود که در این میان روستاهای دارای بافت با ارزش از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

شاملو اضافه کرد: طرح بهسازی و احیای بافت با ارزش در ۱۰۲ روستای کشور اجرا شده و مطالعه و تهیه طرح ۱۵۰ روستا نیز در دست انجام است.

وی گفت: تاکنون برای ۳۰۰ روستای دارای بافت با ارزش هم طرح بهسازی و احیا تهیه شده است.

آسفالت ۱۲ هزار کیلومتر معابر روستایی

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: با استفاده از سهمیه قیر رایگان توانسته ایم بیش از ۱۲ هزار کیلومتر راه روستایی را آسفالت کنیم که این کار به تسهیل در تردد مردم و کاهش سوانح بسیار مؤثر بوده است.


 

کد خبر 4960753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha