۱۴ خرداد ۱۳۸۶، ۹:۲۵

جاودانگی اسلام در پاسخگویی به پرسشهای زمانه است

جاودانگی اسلام در پاسخگویی به پرسشهای زمانه است

باید شرایطی فراهم شود که اسلام پاسخگوی خلاء‌های وجودی انسان در روزگار ما باشد، شاید روز دیگر خلاء وجودی چیز دیگری باشد، جاودانگی اسلام بر همین است که می تواند پاسخگوی پرسشهای زمانه باشد و باید از قابلیتهای آن به خوبی استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر ‌حجت الاسلام سید محمد خاتمی که در مراسم اختتامیه دومین همایش بین‌المللی "امام خمینی و قلمرو دین" سخن می‌ گفت از انسان به عنوان شگفت ‌انگیزترین پدیده خلقت نام برد و اظهار داشت: داستان انسان شناسی داستان هزار و یک شب است که هر یک از آن در جایی و توسط انسانی سروده شده است.

وی با اشاره به دیدگاه افلاطون که عنوان می‌ کند انسان مثال خیر را درک می‌ کند و زیباترین و شاعرانه ‌ترین تعبیرها توسط این فیلسوف پیرامون ارتباط انسان با حقیقت و خیر و زیبایی بیان می‌شود، به دیدگاه توماس هابز که از انسان به عنوان گرگ انسان نام می‌برد، اشاره کرد.

خاتمی به ناامنی‌ها، فساد و دشواری‌هایی که پیش روی انسان قرار دارد اشاره کرد و گفت: متأسفانه در عصری که شعار حقوق بشر گوش انسان را کر می‌کند این انسان نه تنها کرامت ندارد بلکه از ابتدایی ‌ترین حقوقی که یک موجود باید از آن بهره‌مند باشد، بی‌بهره است و متأسفانه گاهی اوقات این اجحافی که در حق انسان روا داشته می‌شود حفظ حقوق بشر نام می‌گیرد. 

رئیس مؤسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها با اشاره به وضعیت عراق و فلسطین که با دخالت برخی کشورها در امور داخلی کشورهای دیگر فجایع انسانی آفریده می‌شود این اقدام را مهمترین مصداق نادیده گرفتن کرامت انسانی دانست.

وی با اشاره به تعبیر فلاسفه و قرآن کریم که از انسان به عنوان گل سرسبد آفرینش نام می‌برند، گفت: این همین انسان است که امیرالمومنین (ع) او را عالم اکبر می‌داند لذا این انسان باید مورد حرمت قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به دیدگاه‌های امام اظهار داشت: یکی از مسایل مهمی که در بین نظرات امام مورد غفلت قرار گرفت این است که اسلام باید بتواند در جهان پیچیده‌ی کنونی حل کننده‌ی مسایل انسان امروز باشد این اسلام ، اسلامی است که به انسان کرامت داده و نسبت به پاسخ دادن به پرسش‌های درونی او اقدام می‌کند.

کد خبر 496972

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha