۱۵ خرداد ۱۳۸۶، ۱۴:۴۳

مدیر دارالکتب الاسلامیه در گفتگو با مهر :

حذف یارانه کاغذ نشر کتب مذهبی را دچار مشکل می کند / این وضعیت به انتشار کتبی با صفحات اندک منجر می شود

حذف یارانه کاغذ نشر کتب مذهبی را دچار مشکل می کند / این وضعیت به انتشار کتبی با صفحات اندک منجر می شود

مرتضی آخوندی گفت : از آنجا که کتاب های مذهبی مصرف کاغذ زیادی دارد تاثیر انتشار کتاب با کاغذ آزاد بر قیمت پشت جلد آن بسیار زیاد است.

مرتضی آخوندی – مدیر دارالکتب الاسلامیه، در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود : بعد از اینکه چندین سری از کاغذهای غیر یارانه ای تهیه کرده ایم هنوز نتوانستیم بهای پشت جلد کتاب را افزایش دهیم چون باید در این زمینه توان خرید مردم را هم در نظر بگیریم. مساله افزایش قیمت خصوصا در مورد کتابهای مذهبی و دینی بسیار مشکل است و دست ناشران برای افزایش قیمت پشت جلد کتاب باز نیست. اگرچه بهای خدمات چاپ ، کاغذ و فیلم و زینک افزایش می یابد اما ما نمی توانیم کتابها را هر چند وقت یکبار و حتی هر سال متناسب با افزایش تورم بالا ببریم .

آخوندی نصریح کرد : ما معمولا افزایش قیمت کتاب نداریم و ممکن است سالیانه بین 5 تا 10 درصد بهای پشت جلد کتاب را افزایش دهیم. همیشه سعی می کنیم فشارها را خودمان تحمل کنیم.

وی یادآور شد : با این شرایط ما دیگر نمی توانیم بهای پشت جلد کتاب را ثابت نگه داریم و مجبور شده ایم قیمت کتاب را بین 5 تا 25 درصد افزایش دهیم . البته شنیده ایم که هنوز مقداری کاغذ یارانه ای در تعاونی ناشران وجود دارد ولی مشخص نیست که این کاغذ قرار است چگونه توزیع شود.

مدیر دارالکتب الاسلامیه در مورد سیاست های حمایتی دولت از حوزه نشر و کتاب گفت : این سیاست ها هنوز برای من مشخص نیست شاید برای دیگران مشخص باشد؛ آنها قبلا گفته اند که قرار است از ناشران کتاب بخرند ولی مشخص نیست که چگونه کتاب می خرند.

وی تصریح کرد : اگر خرید کتاب اصولی باشد می تواند به ناشران هم کمک کند ولی هنوز هیچ تصمیم کلانی در این خصوص گرفته نشده است.

مرتضی آخوندی در پایان خاطرنشان کرد : ایراد دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که شاید ناشران دیگر به سراغ انتشار کتابهای بزرگ و با صرف هزینه زیاد نروند. از آنجا که مصرف کاغذ برای چاپ کتاب هزینه ها را افزایش می دهد برخی ناشران ترجیح می دهند کتابهایی با تعداد صفحات کمتر منتشر کنند.

کد خبر 497097

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha