۶ مرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۲۳

مهر گزارش می دهد؛

وعده‌های بی ثمر برای احداث یک پروژه/ ۱۰۰ هزار نفر بدون بیمارستان

وعده‌های بی ثمر برای احداث یک پروژه/ ۱۰۰ هزار نفر بدون بیمارستان

کرمان - عنبرآباد در جنوب کرمان با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت سالهاست در انتظار بهره برداری از بیمارستان نیمه کاری است که حالا به کلکسیونی از وعده‌های مسئولان برای بهره برداری تبدیل شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - اسما محمودی: پس از شیوع ویروس کرونا در جنوب کرمان و آمار روز افزون مبتلایان و مرگ و میر ناشی از این بیمار کووید ۱۹ مردم بیش از گذشته به وجود مراکز درمانی در این منطقه احساس نیاز می‌کنند و در همین راستا طی هفته اخیر تلفن‌های مکرری از سوی مردم

شهرستان عنبرآباد به خبرگزاری مهر برای پیگیری تکمیل بیمارستان نیمه کاره این شهر انجام شد.

خرداد ماه سال ۹۳ کلنگ احداث بیمارستان عنبرآباد بعد از گذشت سال‌ها از مصوبه احداث این بیمارستان به زمین زده شد اما بعد از هفت سال و در حالی که شیوع کرونا نیاز به زیر ساخت‌های بهداشتی در شهرهای بزرگ را بیش از پیش کرده بیمارستان نیمه کاره مانده است و مشکل تأمین اعتبار گریبان این طرح را گرفته است.

بیماران کرونایی عنبرآباد در به در شهرهای مختلف شدند

در ابتدا قرار بود این بیمارستان در زیر بنای ۹ هزار و ۷۰۰ متر در محله حسین آباد عنبرآباد احداث شود اما حالا ۱۰۰ هزار نفر از اهالی این شهرستان در صورت ابتلاء به هر بیماری که نیاز به درمان تخصصی داشته باشد باید مسافت شهر عنبرآباد به سمت جیرفت را طی کنند.

وقتی به وعده‌های مسئولان در خصوص اجرای این پروژه نگاه کنید؛ کلکسیونی از قول‌های مختلف را می‌بینید، حتی قبل از کلنگ زنی نیز مردم شاهد وجود مصوبه‌ای بر زمین مانده بودند که دست مسئولان برای زدن کلنگش هم بر زمین نمی‌خورد. اما وعده‌های فراوان در این خصوص داده می‌شد.

بررسی آخرین وعده‌های به سفر دکتر نمکی و دکتر نوبخت می‌رسد، ۱۸ تیرماه سال گذشته بود که وزیر بهداشت از پیگیری تکمیل این بیمارستان سخن گفته بود و قرار بود به زودی فاز اول بیمارستان به بهره برداری برسد و دو میلیارد تومان اعتبار به این امر اختصاص یافته بود که البته هنوز حتی ساختمان این مرکز درمانی نیز ساخته نشده است.

معاون رئیس جمهور هم فروردین ماه سال جاری از این پروژه بازدید کرد و وعده داد که با توجه به ضرورت‌های منطقه بیمارستان به زودی احداث شود.

اما وقتی پای درد دل‌های مردم می‌نشینیم مشخص می‌شود بیمارستانی که سال‌ها نیمه کاره رها شده بود هم اکنون نیز به دلیل کمبود اعتبار و نرسیدن بودجه با اما و اگر مواجه است.

وقتی پای درد دل‌های مردم می‌نشینیم مشخص می‌شود بیمارستانی که سال‌ها نیمه کاره رها شده بود هم اکنون نیز به دلیل کمبود اعتبار و نرسیدن بودجه با اما و اگر مواجه است

وضعیت بیمارستان نشان می‌دهد که به جز کارهای زیر بنایی اسکلت بندی و احداث برخی از دیوارها بتنی و آرماتورهایی که در محوطه ساخته شده‌اند کار دیگری برای تکمیل بیمارستان صورت نگرفته است.

خبرها حاکی از آن است که این بیمارستان ۹۶ تختخوابی حداکثر به ۴۰ درصد از پیشرفت فیزیکی در زمینه احداث ساختمان رسیده است.

محمد یکی از شهروندان عنبرآبادی است که روبروی مرکز اورژانس عنبرآباد ایستاده و می‌گوید: یکی از اقوام به بیماری کرونا مبتلا شده اما در این مرکز تجهیزات مناسبی برای بیمار وجود ندارد و باید با ماشین شخصی بیمارم را به جیرفت یا کهنوج و یا شهر کرمان منتقل کنم.

ظرفیت بخش کرونایی بیمارستان جیرفت تکمیل شده است

وی می‌گوید: احتمالاً بیمارستان جیرفت هم ظرفیتش تکمیل شده و باید بیمار را به کرمان منتقل کنم که بالغ بر ۴۰۰ کیلومتر راه است.

علی رضا دیگر شهروند عنبرآبادی است که می‌گوید طبق چه منطقی ۱۰۰ هزار نفر شهروند عنبرآباد نباید بیمارستان حتی کوچک داشته باشد و برای هر خدمات تخصصی مجبوریم خطر حضور در جاده را به جان بخریم و بیماری را که درد تحمل می‌کند را سوار ماشین شخصی به شهرهای اطراف ببریم.

وی می‌گوید: سال‌ها کار در این بیمارستان رها شده بود و طی ۴ ماه اخیر کارهایی برای احداث انجام شده اما بسیار کند پیش می‌رود، اورژانس عنبرآباد امکانات مناسبی ندارد و کسی هم جوابگو نیست و باید به شهرستان برویم.

برای هر خدمات تخصصی مجبوریم خطر حضور در جاده را به جان بخریم و بیماری را که درد تحمل می‌کند را سوار ماشین شخصی به شهرهای اطراف ببریم

زهرا کمالی دیگر شهروند شهرستان عنبرآباد می‌گوید: چندی قبل همسرم دچار حمله قلبی شد و مجبور شدیم در حالی وضعیت بیمار به شدت نا مناسب بود بیمار را به جیرفت منتقل کنیم، بارها خبر فوت بیماران را به دلیل عدم وجود امکانات درمانی مناسب در جاده شنیده‌ایم و بیماری که امید داشته با دریافت خدمات ابتدایی تخصصی بهبود یابد در میانه راه فوت یا دچار سانحه تصادف شده است.

این شهروند عنبرآبادی گفت: در حال حاضر بیمارستان امام خمینی شهر جیرفت به مرکز درمان کرونا در جنوب کرمان تبدیل شده و با توجه به افزایش ابتلاء به بیماری در این بخش از استان فشار قابل توجهی به کادر درمانی وارد شده و ظرفیت بخش کرونا تکمیل شده است اما اگر بیمارستان عنبرآباد ساخته شده بود وضعیت این گونه نبود.

وی می‌افزاید: چرا یک بیمارستان ۷ سال نیمه کاره رها شده و هر مسئولی هم که به عنبرآباد سفر می‌کند فقط وعده و وعید بی مورد می‌دهد و هیچ کاری نمی‌کند.

پیمانکار پروژه نیز اعتقاد دارد که اقداماتی که باید را انجام داده اما همکاری از سوی مسئولان برای اختصاص بودجه در شرایط کنونی انجام نمی‌شود و به همین دلیل کار احداث کند پیش می‌رود و اگر اینگونه ادامه یابد کار متوقف می‌شود.

طرح ملی ست و اعتبار باید از خارج استان تأمین شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در این خصوص می‌گوید: کار احداث بیمارستان پیش از این متوقف شده بود که با اقدامات انجام شده و تأمین اعتبار کار ساخت مجدداً آغاز شده و به صورت فاز بندی در دستور کار است.

مکارم با اشاره به اینکه بیمارستان عنبرآباد یک طرح ملی است و باید اعتبارات از سوی دولت تأمین شود می‌گوید: پیگیری‌های لازم در خصوص رفع مشکل انجام شده و امیدواریم کار با سرعت بیشتر پیش برود.

در صورتیکه در سطح ملی برای تأمین اعتبار آن راهگشایی نشود کلکسیون وعده‌ای مسئولان برای تکمیل این بیمارستان ادامه می‌یابد و به دولت بعد منتقل خواهد شد

وی ادامه داد: سال گذشته ۵ میلیارد تومان برای این طرح اعتبار تخصیص یافته و پیمانکار در حال حاضر در حال فعالیت است.

وی گفت: پروژه ملی است و تأمین اعتبار دست دانشگاه علوم پزشکی نیست اما در صورت تأمین اعتبار فاز اول به بهره برداری می‌رسد و در مرحله دوم پروژه تکمیل می‌شود.

آنچه که مشخص است پروژه بیمارستان ۹۶ تخت خوابی عنبرآباد اوضاع خوبی ندارد و در صورتیکه در سطح ملی برای تأمین اعتبار آن راهگشایی نشود کلکسیون وعده‌ای مسئولان برای تکمیل این بیمارستان ادامه می‌یابد و به دولت بعد منتقل خواهد شد.

کد خبر 4983719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha