۱۳ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۱۱

مهر گزارش می‌دهد؛

کنکور، جنجالی با تبعات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت

کنکور، جنجالی با تبعات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت

برگزاری دونوبت کنکور سراسری برای ورودی مهر و بهمن را شاید بتوان یکی از راه حل‌هایی دانست که می‌تواند به غائله جنجال بر سر تعویق و حذف کنکور پایان دهد؛ این را یکی از کارشناسان آموزشی می‌گوید.

خبرگزاری مهر - گروه جامعه-آزاده سهرابی: تا دیروز مساله کنکور، مسأله‌ای اجتماعی و آموزشی بود و عموم نارضایتی‌ها از سنجش ورود به دانشگاه بر اساس رتبه کنکور، حول بی عدالتی و عدم سنجش درست توسط تست وارد بود اما همچنان راه‌حلی هم برای حذف آن وجود ندارد که بتواند سه آسیب کنکور یعنی وجود مافیای آموزشی که حول آن شکل گرفته، بی عدالتی که به خاطر عدم دسترسی یکسان دانش آموزان به منابع وجود دارد و در نهایت سنجش نسبتاً غیرعلمی را رفع کند، و عملاً راه حل‌هایی که بعضاً طی ۵ سال داده شده خود عواقب به مراتب بدتری در هر سه حوزه ایجاد می‌کند.

حال در این سال کرونایی «کنکور» به مسأله‌ای اجتماعی، فرهنگی، سلامتی در حوزه روان و جسمی، آموزشی و… تبدیل شده است. با وجود تعویق های مکرر و اینکه هیچ زمانی وضعیت از نظر شیوع کرونا بهتر از زمان قبلی کنکور نبوده، اما همچنان در فضای رسمی و غیررسمی عده زیادی دنبال تعویق مجدد کنکور سراسری هستند تا جایی که این مساله در فضای مجازی خصوصاً خودش به یک آسیب جدی تبدیل شده و کسانی که تحمل حرف‌های مخالف هم را ندارند و مرزهای بی اخلاقی را رد کرده‌اند.

حرف‌های ضد و نقیض هر روزه مسئولان شمار زیادی از داوطلبان کنکور که ماه‌هاست زمان و انرژی خود را برای درس خواندن و آمادگی در کنکور گذاشته‌اند، بهم ریخته است. تمرکز آنها را گرفته و برخی را دچار اضطراب‌های مشهود کرده است. به هر عنوان امروزه تنها راه ورود به برخی رشته‌ها و دانشگاه‌ها کنکور است و در این میان و در حالی که دفترچه سنجش خیلی پیش‌تر ارائه شده عده‌ای کمتر از یک ماه به کنکور مانده حتی حرف از حذف کنکور می‌زنند بدون آنکه به تبعات اجتماعی آن فکر کنند و ببینند آیا زیرساخت‌های آن مهیاست! عده‌ای حرف از یکسال دانشجو نگرفتن توسط دانشگاه‌ها حرف می‌زنند بدون آنکه به تبعات آموزشی که برای سال بعد ایجاد خواهد کرد فکر کنند!

در این میان عمده گلایه دانش آموزان که همین خردادماه طی ۱۰ روز در امتحانات نهایی شرکت کردند این است که این میزان پیام‌های متناقض از مجلس و سازمان سنجش و وزارت بهداشت و… جز گرفتن تمرکز ما کاربرد دیگری ندارد.

مخالفان برگزاری کنکور، راه حل ندارند

از آن طرف هستند خانواده‌هایی که نگران سلامتی فرزندانشان هستند و نسبت به رعایت پروتکل‌ها دچار تردید هستند و می‌گویند به جای این‌همه مخالف مسئولان با یکدیگر چرا هیچکس به فکر اطمینان خاطر دادن در بالا بردن پروتکل‌های بهداشتی یا راهی برای عبور از این چالش با آسیب کمتر نیست. چرا هیچکدام از مخالفان راه‌حلی برای کنکور ارائه نمی‌دهند. واقعیت این است که تعویق کنکور و بردن آن به شهریور یا پاییز آسیب‌هایی به دنبال دارد که هیچ مخالفی راه‌حلی برای آن ارائه نمی‌دهد جز اینکه صورت مساله را پاک کند که همان عدم پذیرش دانشجو توسط دانشگاه‌ها و در نهایت لغو کنکور است که همین هم مورد مخالفت همین خانواده‌ها است.

تعویق کنکور و بردن آن به شهریور یا پاییز آسیب‌هایی به دنبال دارد که هیچ مخالفی راه‌حلی برای آن ارائه نمی‌دهد جز اینکه صورت مساله را پاک کند در این میان همه آنها که بر طبل سلامت دانشجو و سلامت جامعه می‌زنند به دیگر دغدغه‌های کسانی که پشت کنکور مانده‌اند فکر نمی‌کنند. آموزش و پرورش در سکوت است چون مساله کنکور امری در حوزه اختیارات سنجش است و دانش آموزی که تا دو ماه پیش پشت نیمکت‌های مدرسه می‌نشست، انگار دیگر دغدغه مسئولان آموزش و پرورش نیست و وزارت علوم هم چون هنوز این افراد وارد چرخه آموزشی آنها نشده‌اند، بیشتر به حل مشکلات تقویم آموزشی خود نگاه دارد.

هامون سبطی کارشناس مسائل آموزش و پرورش و دبیر کارگروه آموزش دیده بان عدالت و شفافیت در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص جنجال‌های تعویق کنکور سراسری گفت: در حال حاضر با سه گروه فعال در زمینه تعویق آزمون سراسری در فضای‌های رسمی و غیر رسمی روبرو هستیم. یک گروه هدفشان از این قضیه افزایش اعضای کانال‌های تلگرامی و پیج اینستاگرامی است تا در نهایت به فروش محصولات نازل آموزشی از قبیل پک‌های مشاوره‌ای و وعده‌های رتبه شدن در ۲۰ روز خود بپردازند. سال گذشته نیز با شیوه‌ای دیگر از همین راه کسب سرمایه نامشروع کردند. امسال هم همان دام را برای داوطلبان پهن کردند.

وی ادامه داد: دسته دوم کسانی هستند که نیتشان این نیست اما در مرکز توجه واقع شدن برایشان مهم است. ما حدود ۱۵ میلیون ایرانی داریم که به طور مستقیم درگیر کنکور می‌شود و از سو ی دیگر به دلیل اینکه این شرایط به نوعی سیاسی و اجتماعی شده است، می‌شود گفت نیمی از مردم درگیر اخبار کنکور هستند. اما گروه سوم کسانی هستند که قصدشان این است که یک گره بسته را باز کنند.

درد بزرگ رنجش داوطلبان و خانواده‌ها است

کارشناس مسائل آموزش و پرورش بیان کرد: ما با گروه نخست کاری نداریم و سیستم‌های بازرسی و قضائی باید وارد شوند و برخورد متناسب را انجام دهند تا در سالهای بعد این موضوع رخ ندهد. اما گروه دوم و سوم در نیتشان اختلاف دارند و اشتراکشان این است که هر دو گروه از اتخاذ تصمیم و ارائه راه حل پرهیز می‌کنند. متأسفانه امروزه با افرادی از میان مسئولان و یا مرتبط با مسئولان روبرو هستیم که هویت فعالیتشان مخالفت با دیگری است. هر فرد دلسوزی با دیدن مصاحبه‌ها و مناظره‌ها متأثر می‌شود که چرا نیروی فکری و ذهنی افراد صرف محکوم کردن یکدیگر می‌شود. از این دو گروه هیچکدام هم نمی‌آیند یک تصمیمی را اعلام کنند که به مرحله اجرا در بیاید و در این میان درد بزرگ رنجش داوطلبان و خانواده‌های آنان است.

متأسفانه امروزه با افرادی از میان مسئولان و یا مرتبط با مسئولان روبرو هستیم که هویت فعالیتشان مخالفت با دیگری است، هر فرد دلسوزی با دیدن مصاحبه‌ها و مناظره‌ها متأثر می‌شود که چرا نیروی فکری و ذهنی افراد صرف محکوم کردن یکدیگر می‌شود دبیر کارگروه آموزش دیده بان عدالت و شفافیت بیان کرد: به نظرم می‌رسد ابتدا باید دست به یک آسیب شناسی برای وضعیت زد که چه شده است که این پارادوکس رفتاری در مورد مسئله کنکور ایجاد شده است. جواب این است که هر دو گروه موافق و مخالف برگزاری کنکور از مسئولیت‌های ناشی از تصمیم دیگر شانه خالی می‌کنند چون واقعیت این است که در این شرایط هر تصمیمی عوارضی دارد. بدیهی است که اگر کنکور در پایان مرداد برگزار شود، عوارض کوتاه مدت و قابل مشاهده‌ای دارد خواه ناخواه به افزایش کرونا منجر می‌شود البته اگر پروتکل‌ها دقیق رعایت شود و تعداد داوطلبان کاهش پیدا کند این عوارض هم کمتر خواهد شد. از آن طرف کسانی که به تعویق کنکور اصرار دارند، می‌دانند این تعویق عوارض میان مدت و بلند مدت اجتماعی، خانوادگی و در مرحله بعد اقتصادی و آموزشی دارد. نوک کوه یخ عوارض عقب افتادن کنکور پیداست و بیشتر آن بعد خانوادگی، افسردگی‌های درازمدت، رفتارهای غیرقابل کنترل در میان دانش آموزان است پیدا نخواهد بود. و ظرف شش ماه و یکسال هویدا می‌شود.

هر تصمیمی عوارضی دارد و گرفتن تصمیم جر ستاد مقابله با کرونا در صلاحیت کسی نیست

سبطی گفت: به نظر می‌رسد این شرایط حال حاضر شایسته کشور ما نیست و باید سریعاً متوقف شود. در این برهه دو راه حل و درمان برای این تشخیص می‌توانیم ارائه دهیم. اولین راه حل این است که بپذیریم این عارضه (کنکور) یک عارضه بدون تحمل آسیب نخواهد بود. مانند توموری است که برداشتنش ممکن است آسیب بزند اما برنداشتنش آسیب بیشتری دارد. تصمیم‌های کلان حکومتی در هر قطبی که اتفاق بیفتد آسیب دارد. مثال بارزش وارد شدن یک کشور به یک جنگ است. اگر وارد جنگ بشوید سربازانی از دست می‌روند اما اگر وارد جنگ نشوید دشمن می‌آید و مردم را می‌کشد.

باید هر چه سریع‌تر به این غائله خاتمه داده شود چرا که دانش آموزان در معرض آسیب جدی استرس و افسردگی هستند کمتر در درون خانواده افراد مجبور به گرفتن چنین تصمیماتی می‌شوند ولی در مقیاس کشور هستند تصمیماتی که هر دو سوی آن آسیب جدی دارد و به خاطر همین است که گرفتن این تصمیمات را به رئیس جمهور می‌سپارند که از پشتیبانی رأی اکثریت برخوردار است و اطلاعاتی در دست دارد که می‌تواند منجر به گرفتن تصمیم با آسیب کمتر شودچون تصمیمی که به هیچکس آسیب نرسد نداریم. پس باید بگذاریم رئیس جمهور و هیئت دولت که در حال حاضر در این موضوع تصمیمشان خلاصه شده در ستاد ملی کرونا، آن را بگیرند و این میزان جامعه درگیر حواشی نباشد. باید هر چه سریع‌تر به این غائله خاتمه داده شود چرا که دانش آموزان در معرض آسیب جدی استرس و افسردگی هستند.

برگزاری کنکور در دو نوبت؛ یک راه حل دائمی

وی ادامه داد: اما راه حل دومی هم وجود دارد که می توان پیشنهاد داد و آن اجرای زودهنگام پیش نویس اولیه شورای انقلاب فرهنگی برای سر و سامان دادن به فضای فرهنگی کشور است و اینکه آزمون سراسری دوبار در سال برای ورودی های مهر و بهمن برگزار شود. البته طبیعتاً امسال باید با یک تفاوتی اتفاق بیفتد و آن این است که شرکت در هر دوی آنها امکان پذیر نباشد. چون در طرح اصلی شرکت در هر دو آزمون اختیاری است و افراد می توانند در هر دو بار در آزمون شرکت کنند. اما امسال باید این اختیار به افراد داده شود که انتخاب کنند در کنکور تابستان می خواهند شرکت کنند یا در کنکور دی و آذر.

راه حلی هم وجود دارد که اجرای زودهنگام پیش نویس اولیه شورای انقلاب فرهنگی برای سر و سامان دادن به فضای فرهنگی کشور است و اینکه آزمون سراسری دوبار در سال برای ورودی‌های مهر و بهمن برگزار شود، البته طبیعتاً امسال باید با یک تفاوتی اتفاق بیفتد

وی گفت: با این روش حداقل داوطلبان تعدادشان نصف می شود و بین دو آزمون پخش می شود. رعایت پروتکل ها ممکن‌تر می شود و به طور مشخص شاید استان های گرمسیری که دمای بالاتری دارند و برای بچه ها دادن آزمون با ماسک سخت‌تر است، تصمیم بگیرند در آزمون ورودی بهمن شرکت کنند. به هر حال می دانیم سوالات کنکور تحلیلی است و نیازمند فعالیت بالای ذهنی است و در شرایط نامناسب بدنی سخت می شود تمرکز کرد. از طرف دیگر در استان های سردسیری و تهران که افراد نگران پیچیده‌تر شدن وضعیت کرونا در پاییز و زمستان و با وقوع آنفلوانزا و سرماخوردگی هستند، قاعدتاً در همین کنکور شرکت می کنند. البته فقط پارامتر جغرافیایی در این انتخاب مؤثر نیست. به میزان آمادگی دانش آموزان نیز بستگی دارد. عموم کسانی که آمادگی لازم شرکت در کنکور را دارند ترجیح می دهند هرچه سریع‌تر در این آزمون شرکت کنند و از استرس های خود کم کنند. با آنها که آمادگی کمتری دارند به زمستان موکول می کنند.

دبیر کارگروه آموزش دیده بان عدالت و شفافیت در پاسخ به این پرسش که از آنجایی که ورودی‌های بهمن ماه نسبت کمتری نسبت به ورودی‌های مهر دارند و از آنجایی که دانشگاه‌ها مایل هستند ورودی مهر را کامل‌تر بگیرند، آیا در این صورت رقابت ناعادلانه نمی‌شود؟ گفت: یکی از طرح‌ها برای اصلاح کنکور بومی سازی است که می‌شود این را هم سریع‌تر اجرا کرد. اما می‌شود دانشگاه‌ها را ملزم کرد که بخش متناسبی از تعداد صندلی‌ها را برای بهمن ماه نگه دارند. موضوع این است که مسئولان به جان هم افتاده‌اند و هیچکس راه‌حلی ارائه نمی‌دهد. الان برای ظرفیت بهمن ۱۵ درصد در نظر گرفته می‌شود که می‌شود آن را ۳۰ درصد کرد. به هر حال اتخاذ یک راهکار بهتر از آن است که شاهد این میزان تناقض و افزایش استرس دانش آموزان باشیم.

برزخی به اسم پشت کنکور

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه همچنان به نظر می رسد دانش آموزان پشت کنکور مانند فرزندان زیادی می مانند که نه آموزش و پرورش مسئولیت آنها را می پذیرد و نه وزارت علوم و هیچکدام زبان سخن آنان نمی شوند، گفت: آموزش و پرورش با توجه به توانایی و دغدغه و مشکلات ساختاری عمیقی که دارد عملاً نمی تواند بار پشت کنکوری ها را هم به عهده بگیرد. خصوصاً اینکه موضوع کنکور متولی اش وزارت علوم است و دانش آموزانی که دغدغه کنکور دارند مشتریان وزارت علوم هستند. یک طرحی را دیده بان عدالت و شفافیت مطرح کرده است که امیدواریم با آن موافقت شود که نهادی در وزارت علوم تشکیل شود که کارش نظارت بر فضای داوطلبان کنکور در تمام مقاطع باشد و سودجویان نتوانند ذهن بچه ها را به تشویش بکشانند. الان هر صدایی که از هر طرف شنیده می شود می گویند مافیا است. مردم به این نکته رسیده اند که این یک فریب پوپولیستی است. مسئولان باید ما را از این وضعیت خلاص کنند و مهم‌تر از همه اینکه بچه هایی که میان پایان تحصیل در مدرسه شأن و ورود به دانشگاه مانند یک برزخ مانده اند را روشن کنند.

با توجه به روشنگری‌هایی که در طول ۵ سال گذشته در رابطه با اینکه با حذف کنکور چه ناعدالتی و تبعات اجتماعی- سیاسی ای رخ داده است، به نظر کسانی که امروز بر طبل آن می‌کوبند بیشتر از سر ناآگاهی بر این تبعات است

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان حذف کنکور که برخی بر طبل آن می‌کوبند، وجود دارد؟ گفت: تصمیم‌های خلق الساعه در سیستم آموزشی ما بی سابقه نیست مثل یک باره عوض کردن سیستم‌های آموزشی که چندان هم مفید نبوده است. اما با توجه به روشنگری‌هایی که در طول ۵ سال گذشته در رابطه با اینکه با حذف کنکور چه ناعدالتی و تبعات اجتماعی- سیاسی ای رخ داده است، به نظر کسانی که امروز بر طبل آن می‌کوبند بیشتر از سر ناآگاهی بر این تبعات است. مطمئن باشید سود کلانی بیش از ۸ هزار میلیاردی که امروزه درباره گردش مالی مافیای کنکور می‌گویند بعد از حذف کنکور رخ خواهد داد. سود دانشگاه‌های پولی و دلالانی که به دنبال فرستادن بچه‌ها به دانشگاه‌های خارج از کشور و حتی داخل کشور هستند و یا سود ی که در ارائه حل المسائل امتحانات نهایی خواهند برد، خیلی بیش از ۸ هزار میلیارد امروز است. آن بازار پررونق‌تر خواهد بود. کسانی که وارد بازی حذف کنکور در شرایطی که هیچ ایده عادلانه تری برایش وجود ندارد، می‌شوند، باید متوجه این باشند که دارند به چه عوارضی دامن می‌زنند. در نهایت فعالان آموزشی و رسانه‌ها باید کمک کنند تا واقعیت‌های کنکور و حذف کنکور برای مسئولان که کمتر در جریان هستند مشخص شود.

کد خبر 4989776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • US ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      31 14
      مافیا دست بردار
    • رضا IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      22 54
      نه به تعویق کنکور
    • DE ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      46 26
      عالی نظر دکتر فوق العاده است در دو نوبت بسیار کم خطر تر وعادلانه تر.
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      17 2
      فارغ از موافقت یا مخالفت با برگزاری یا تعویق کنکور ، اشتباه بزرگی که از سوی عده ای از نمایندگان مجلس و بعضی خبرگزاری ها دامن زده شد و اثر تخریبی خود را به جا گذاشت ایجاد دوقطبی برگزارکنکور بود ..
    • مهدى GB ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      12 24
      اينم در نظر داشته باشيد كه اگه ٢ نوبت شه، داوطلب هاى قوى بيشترى تو نوبت اول آزمون ميدن و نبايد سهميه ى رشته ها به طور مساوى بين ٢ نوبت تقسيم شه. در هر صورت ساز و كار كنكور بايد اصلاح شه ولى حذف نه.
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      33 6
      رعایت پروتکل ها قطعا در مهر ماه یا اذر ماه ممکن تر خواهد بود
      • محمد IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
        5 19
        چطور به این نتیجه رسیدی در حالی که هر روز میگن قدرت سرایت چندین برابر میشه
      • معصومه IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
        2 1
        چون توی مهر یا آذر هوا خنک تره و میشه توی فضای باز کنکور رو برگزار کرد و همینطور تا اگه تا اونموقع عقب بیوفته سنجش زمان لازم رو داره که سالن های بیشتری رو به کنکور اختصاص بده.
    • محسن IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      24 9
      عقلانی ترین راهکاری که شنیده بودم همین بود البته به شرطی که ظرفیت بهمن و مهر با توجه به شرکت داوطلبان صورت بگیرد...
    • Mn IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      27 11
      #تعویق کنکور سراسری
    • مهسا IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      25 4
      میشه لطفا نظر خوده مافیا رو در نظر نگیرید و با توجه به وضعیت الان تصمیم بگیرید؟ چه کسی میخواد تعهد بده که هر دو کنکور از نظر سطح سوالات یکسان خواهند بود؟ طبق نظرسنجی صدا و سیما ۹۴% راضی به تعویقن!
    • مهرنوش IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
      6 28
      سلام لطفا کنکور برگزار گردد دانش آموزان دوازدهم مخصوصا رشته تجربی خیلی استرس و فشار روشان هست تعویق انداختن کنکور به صلاح نیست چون پاییز شرایط بدتر می شود
    • .... IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
      25 4
      کی میخواد تضمین بده که جون بچه ها و خانواده هاشون در امانه؟ با تعویق هیچ کنکوری متضرر نمیشه مگر اینکه پای منافع مسئولین و مافیا در کار باشه. در این یه مورد لااقل به فکر مردم باشید نه خودتون
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      5 2
      70 درصد الان کنکور بدن ظرفیت رو اینا نصف خواهند کرد و بیچاره میشم من... واسه بهمن هم که تعداد کمه 50% ظرفیت میذارن و تمام افراد فاقد صلاحیت قبول میشن لطفا این ظلمو در حق ما نکنید ...
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      4 0
      2- پس تروخدا نه ظرفیت های پذیرش تغییر میکنه اینجوری و در نهایت بازم همه چی به ضرر ما تموم میشه. شما که نمیدونید چند نفر غایب و حاضر خواهند شد در مرداد و بهمن
    • راضیه جودکی IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      5 3
      نظر جناب سبطی بزرگوار کاملاً منطقی و صحیحه. امیدوارم مافیا های کنکور دست از سر ما نوجوون ها بردارن و فقط چنین متخصص هایی مثل آقای سبطی بتونند تو حوزه کنکور تصمیم گیری کنند
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      9 2
      #تعویق_کنکور
    • بهنا براتی CA ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      7 2
      امیدوارم هر چه زودتر ترتیب اثر داده بشه و اجرا شه.
    • راضیه NL ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      7 1
      #تعویق_کنکور
    • نرگش IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      4 0
      بخدا دیگه رد دادم ینی چی اخه خواستیم یه کنکور بدیم با کلی استرس یه نظر قطعی نیس مردیم از این وضع
    • من RU ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      3 2
      هردم ازاین باغ بَری میرسد.ن موافق تعویقم ن مخالف فقط خستم ازینکه هرکس ی نظریه صادر میکنه عدالتِ برگزاری۲آزمون راشماتضمین میکنید؟سطح سختی سوالات؟ظرفیت؟سطح علمی داوطلبان هرآزمون؟و هزارتاچیزدیگ
    • من RU ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      1 0
      این یعنی تغییر کلی سازوکار کنکور شاید خوب باشه منتها نه الان.. باید ماه ها روی این طرح کارشود نه یک شبه و قطعا قربانیانه اجرای یک طرح یک شبه ما کنکوریهای ۹۹هستیم
    • RU ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      1 1
      عاملِ دعوای جدید کلید خورد..شرکت کننده های هر۲آزمون اعتراض میکنن ک سوالای ما سختتربوده..ظرفیت هابدرستی تقسیم نمیشوند..یک گروه بچه های قویترهستند ودرصدای بالاوگروهی بچهای ضعیفتر وقبولی با درصدای کمتر
    • RU ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      3 0
      کاش از مطرح کردن طرح های یک شبه دست بردارید خسته شدیم واقعا بسه آخه چطور امکان داره عدالت ۱۰۰درصدی رعایت بشه بین ۲آزمون
    • RU ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      3 0
      کلی ایراد داره یکی اینکه ما امسال حق یکبار شرکت داشته باشیم سال بعد شرکت در ۲تا ممکن باشه اینهمه تفاوت و نابرابری بین ورودی های ۲سال پی در پی
    • RU ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      3 2
      لطفا اجازه بدید یا تصمیم ستادکرونا مبنی بر عدم تعویق اجرابشه یا تصمیم مجلس برای تعویق..جنجال جدید درست نکنید اقای سبطی
    • RU ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      3 3
      اینو اصلا درنظر گرفتید ک اکثر بچهای قوی کنکور اول رو میدن و درصدای قبولی بشدت بالا میره و عده ای با درصدهایی ک اگریک کنکوربود قبول میشدن اماحالا ک دوتاشده قبول نشدن؟در بعدیم ک فرمودین نمیتونن شرکت کنن
    • RU ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      3 2
      شما دیگ کلا قصد کردی ۲روز مونده ب کنکور کلا سازوکاره کنکورو عوض کنی وتاوانشو مابدبختای۹۹میدیم راحتیش برای سالهای بعد..عجب!!!! امیدوارم ازاین تصمیم آنی منصرف بشید
    • RU ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      1 2
      امیدوارم عده ای از روی ناچاری و چون هیچی ب ذهنشون نمیرسه و راهی ندارن نظره یهویی شمارو قبول نکنن..
    • RU ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      2 1
      بنظر شما اقای سبطی سنجش قادر هست عدالت بین ۲ آزمون را رعایت کند؟؟یا باز قراره در نهایت بانام همترازی ۱ الی ۲ درصد ب اونهایی ک ازمون سختری داشتند صدقه بدهند
    • مریم IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      3 3
      این خییلی عالییییه اگر این امکان فراهم بشه که کنکور در ۲ نوبت برگزار بشه بی نظیره و اینطوری حق هیچ کس ضایع نمیشه از مسئولین عاجزانه خواهشمندم با این طرح موافقت کنن🙏🙏🙏🙏
    • _ IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      4 2
      برگزاری کنکور در دو نوبت بسیار کم خطر تر و بهتر هستش ، با توجه به اینکه به داوطلبان حق انتخاب داده میشه که در کدوم کنکور شرکت کنند ، این موضوع باعث میشه از تراکم جمعیت در یک مکان بسته کاسته بشه ،
    • :/ IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      4 0
      امیدوارم ک بشه
    • IE ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      1 2
      بین بد و بدتر تعویق و برگزاری در موعد،گزینه بدترین هم اضافه شد😑 ازمون اول ک همه قبولی های امسال هستند قطعاپس رقابت سخت وبادرصدای بالاهم نمیشه قبول شد وبهمن بچه های ضعیف گاهی بهترین کار اینه نظری ندیم
    • IE ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      2 2
      افتضاح..از کجا معلوم مثل کنکور۹۸نشه و سوالای یک کنکور خیلی سخت و کنکور دیگر راحت تر نباشه
    • IE ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      3 5
      مخالفم..۲کنکور دیگ چ صیغه ایه
    • IE ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      4 1
      سنجش اینو ثااااابت کرده ک نمیتونه عدالت رو برقرار کنه واقعا رو چه حسابی میخوایید دوتا کنکور مساوی برگزار بشه..
    • IE ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      1 1
      کلا اینجوریه ک الان بگیم مخالف این طرحیم اسممون میشه اراذل.. برگزاری این ۲کنکور بارعایت عدالت غیرممکنه اینو خوب میدونید اقای سبطی
    • علی IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      2 1
      چطور تضمین میکنید که سطح سوال ها یکی باشه؟ باز هم در این وسط بعضی موسسه ها میان میگن چون کنکور نوبت اول اینطور سوال اومد ما نوبت بعدی رو پیش بینی میکنیم و .....خواهشا این کار رو نکنید.
    • IE ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      3 0
      حالا من میترسم اولی رو انتخاب کنم سخت باشه قبول نشم یا دومی رو انتخاب کنم یهو ببینم ای وای اولی اسونتر بود😜 عجب گیری افتادیم
    • علی IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      2 2
      خب قطعا داوطلبان تلاشگر در کنکور اول شرکت میکنن و کسی که ممکن بوده و احتمال زیاد داشت که اگر همه در یک کنکور باشن رشته ای رو قبول بشه در این کنکور قبول نمیشه.
    • مریم IE ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      1 1
      بااین طرح صدای اعتراض موافقان و مخالفان را ساکت میکنید اما با اعتراضات بعدی بر سر تفاااوت سطح سختی و آسانی کنکورها چ میکنید؟ مانند ۹۸ همترازی را پیشنهادمیکنید اقای سبطی؟؟
    • IE ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      0 1
      هزار بار میگم برای فرار از وضعیت امروز بااین نظرات اوضاع قبولیمونو بدتررررر نکنیددددد
    • ؟ IE ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      0 1
      خیلی هاقربانیه این طرح میشن..بشنوصدامونواقای سبطی کاش اینو یاد بگیریم ک همیشه نظراتمون درست نیست و انتقاد هم بپذیریم
    • IE ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      0 1
      چطوره ۳تاش کنیم؟یا کلا ۲ماه یبار ی کنکور برگزار کنیم هر کی ب شانسش..یکی ب سوالای آسون میوفته یکی سخت،یکی ب رقیبای قَدَر میوفته ویکی ضعیف خخخخخخخ
    • علیرضا DE ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      2 0
      عالی دوکنکور شدن چون با توجه به جمعیت بالا اون موقع باعث نصف شدن میشه و رعایت پروتکل ها راحتتر میشود پیشنهاد عالیی هست مرسی دکتذ
    • IE ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      1 1
      ب سود مافیا..هر بدبختی ک از ترس جونش بمونه برای بهمن باید باز بیوفته تو کار خرید پیشبینی سوال طبق کنکور نوبت اول و همایش و و و ..لااقل بذارید دردمون یبار باشه
    • IE ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      1 1
      لطفا سعی نکنید مشکلات مارو حل کنید..ممنونتون میشیم
    • IE ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      1 1
      ب نفع ناشران کتاب،تحلیلگران سوالات کنکور،برگزار کنندگان همایش ها تحت عنوان اینکه استراتژی ها و سبک باید مطابق بر کنکور نوبت اول باشه و دیگ منابعی ک طبق کنکور۹۸ بودن بکار نمیان آفررین
    • IE ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      1 1
      خوشم میاد آقای سبطی ک البته شخص محترمی هستن،فکر میکنن بهترین ایده رو دادن و هیچ انتقادی نمی پذیرن
    • IE ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      1 1
      بااینکارتون یک تنه درامد مافیارو دوبرابر میکنید..ماشالا
    • عرفان US ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      1 0
      تعویق
    • US ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      1 1
      اقای سبطی یه چیزی گفتن خبر ندارن که عدالت ممکن نیست برقرار بشه همه هم بدون فکر حرفشو قبول میکنن... """"""""خواهش میکنم این ظلمو در حق کنکوری های 99 نکنید """""""""" خسته شدیم از این سنجش دیگه 😡😡😡
    • US ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      1 1
      این تصمیم های عجیب غریب چیه سنجش میگیره اخه بازم میگم در حق ما ظلم نکنید کنکور یک بار است 🙏🙏🙏
    • ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      2 1
      درجهت ناعادلانه ترشدن هرچه بیشتر کنکور ازهیچ کاری دریغ نکنید.. ۲کنکور یعنی ۴ دفترچه سوال متفاوت(هرکنکور۲نظام) سطح سوالاتو تضمین میکنی برابر باشه جناب سبطی؟!!
    • ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      2 1
      کدومو انتخاب کنم🤔🤔 یعنی کدومش آسونتر میشه کدوم سختر🤔🤔 کدوم کلاس ثبت نام کنم کدوم ازمون کدوم کتاب مناسب باکنکور۹۹ منابع براساس۹۸ک دیگ منسوخ میشه چندمیلیون هزینم میشه؟چندمیلیارد ب جیب موسسات وناشران
    • Hhh IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      1 0
      بدترین نظر ممکن ، استاد گرامی این را در نظر نگرفتیم که همه ی رتبه های برتر آماده ی کنکور دادن هستند و با این نظر شما و با کاهش پذیرش رتبه هایی که مستحق قبول شدن اند جا می مانند منظور رتبه های ۲۰۰۰ با
    • مهسا IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      3 0
      لطفاااااااااااااااااااااااااااااااااااااا تعویقققققققققققققققققققققققققققققققققققققققققققققق
    • ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      1 0
      خوب میدونید اینکار چ هزینه هایی ب گردن کسانیکه از ترس جونشون میمونن برابهمن میذاره.چ کلاسهاوکتابهاوازمونهایی ک براساس کنکور برگزارشده مرداد۹۹وارد بازار کنکورمیشن وچ گردش مالی توپی برا مافیا احسنت
    • م IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      2 1
      #عدالتتتتتتتتتتتتتتتتت در سوالات + تعویققققق
    • سیما US ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      4 0
      تعویق کنکور سراسری اکثریت موافقن
    • بینام IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      4 2
      به شخصه واقعا موافقم و خیلی طرح خوبی به نظر میرسه
    • ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      2 3
      آفرین چ رونقی ب کسب و کار مافیا میده اینکار..نوش جان
    • طیبه PL ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      1 2
      کنکور در دو نوبت بهترین ایده برای دانش آموزا و خانواده هاست.و خیلی میتونه از استرسا کم کنه
    • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      1 1
      این متنو میبینم اعصابم خورد میشه واقعا..یک کلام بگو میخوام عدالت بین بچه های۹۹صفرکنم خیال خودتو راحت کن مجبور نیستید حتما نظر بدید
    • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      1 1
      از آب گل آلود ماهی گرفتن همینه واقعا..۲کنکور مسخره اس
    • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      1 1
      ۲کنکور؟متاسفم برای صاحبِ نظر ک البته نظرما براش اهمیتی نداره انقدر با مسئولان ارتباط نزدیک داره ک این طرح نابخرادانه رو ب انجام برسونه
    • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      1 1
      ۲کنکور فقط باعث میشه شانس قبولیه افراد متوسط رو ب بالا پایین بیاد بخاطر کاهش ظرفیت هر کنکور..
    • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      1 2
      بدترین تصمیم ممکن کسانیکه در مرز قبولی قرارمیگیرن و اگه کنکور یکی باشه و ظرفیت کامل قبول میشه بااین کار قبول نمیشه و این ظلمه
    • صحرا IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      1 1
      با کمال احترام. اما به نظر من با توجه به اشفتگی بین نهاد ها با برگزاری دو کنکور حق بسیاری پایمال خواهد شد و ای کاش همان یک کنکور ولی با تعویق اندک زمانی تا حداقل اندکی بهبود اوضاع برگزار شود
    • IT ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      1 1
      آقای سبطی جانِ عزیزت بیخیال بدبختمون نکن..تو بعنوان حل کننده مشکل معروف میشی و ما بدبخت هررررگز عدالت بین۲کنکوربرقرارنمیشه خوب اینو میدونی
    • IT ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      1 1
      برای کوتاه مدت ک این اختلافات تموم شه خوبه ولی وقتی دیدیم با رتبه هایی ک پارسال قبول شدن ماقبول نشدیم میفهمیم چ بلایی سرمون آوردی
    • IT ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      1 1
      جانِ مادرت بدبخت تر از اینمون نکن اقای سبطی..بقول خودت قطعا این طرح ب سود عده ای و ب ضرر عده ای دیگ میشه..نکن نکن نکن نکن نکن
    • IT ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      1 1
      اقای سبطی نهایت خوشحالی و محبوبیتت۲۰روزه چون وقتی نتایج قبولی هر۲ آزمون بیاد وحق هزاران نفرضایع شده باشه اونموقع هست ک باید فرار کنی فقط
    • IT ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      2 2
      ببین دارم قسمت میدم ک نکنید اینکارو بخدا اگر حقم ضایع بشه ک قطعاا میشه ازت نمیگذرم وحلالت نمیکنم تاهرجا بااشع واسه شکایتت میرم
    • Fazl FR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
      9 0
      به نظرم ، نظر استاد بسيار خوب است اون عده يي كه خيلي عجله دارن و سلامتي شون مهم نيس زودتر در موعد مقرر امتحان بدن ، عده يي مثل من كه پدرم ٣ ماهه عمل كردن و بايد رعايت كنيم ديرتر آزمون بدهيم انشالا