۱۴ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۱۲

مدیرعامل آب منطقه ای زنجان:

۷۷ درصد سد تهم زنجان پرشده است

 ۷۷ درصد سد تهم زنجان پرشده است

زنجان-مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان، با بیان اینکه تا ۱۳ مردادماه سالجاری ۷۷ درصد سد تهم پرشده است،گفت: حجم آب پشت سد تهم ۶۰ میلیون متر مکعب است که نسبت به سال گذشته ۳۷ درصدکاهش دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل افشاری ظهر سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران در محل شرکت آب منطقه‌ای زنجان، در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت سدهای استان، گفت: طی دو سال اخیر بارندگی‌ها در استان خوب بوده و لین مهم باعث شده ورودی آب به سدهای استان افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه تا ۱۳ مردادماه سالجاری ۷۷ درصد  سد تهم پرشده است، اظهار کرد: حجم آب پشت سد تهم ۶۰ میلیون متر مکعب است که نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد کاهش دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان، با بیان اینکه سد گلابر ۷۷ درصد پر است، تاکید کرد: حجم آب پشت سد ۷۸ میلیون متر مکعب است که نسبت به سال گذشته ۱۰ میلیون مترمکعبی آب سد گلابر ۱۵ درصد رشد دارد.

افشاری تاکید کرد: آب سد کینه ورس در سال گذشته و امسال سر ریز شده و ۱۴ میلیون مترمکعبی آب داردو نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد کاهش دارد و در این میان سد تالوار هم ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب در پشت مخزن دارد که نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ میلیون مترمکعب معادل ۲۲ درصد کاهش دارد.

وی به پروژه‌های هدف گذاری شده وزارت نیرو در کشور اشاره کرد و گفت: ۲۵۰ پروژه با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان در سطح کشور هدف گذاری شده و در استان زنجان هم تا پایان تیرماه ۴۱ پروژه مهم با اعتبار ۱۴ هزار میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان، با بیان اینکه توجه به صنعت سدسازی در استان زنجان کاهش وابستگی به آب‌های زیرزمینی است، افزود: در صورت بهره برداری از سدهای مراش، بلوبین و مشمپا وابستگی به آب‌های زیرزمینی در بخش آب شرب به ۵۰ درصدکاهش می‌یابد.

افشاری تعداد پروژه‌های تعادل بخشی در استان زنجان را ۱۵ پروژه عنوان کرد و گفت: در لازم است تا در فعالیت‌های عمرانی این حوزه به موضوعات زیست محیطی هم توجه شود و این شرکت به پیمانکاران در حوزه سدسازی ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: با افتتاح پروژه‌های سدسازی میزان وابستگی آب به آب‌های سطحی و زیرزمینی کاهش یافته و وابستگی آب شرب به این آب‌ها ۵۰ درصد و در بخش صنعت ۶۰ درصد می‌شود.

افشاری با بیان اینکه زنجان ۱۵ هزار و ۵۰۰ چاه آب دارد، افزود: از این تعداد پنج هزار و ۶۵۰ حلقه چاه فاقد پروانه است و طبق برنامه ابلاغی وزارت نیرو امسال انسداد ۳۵۰ حلقه چاه آب غیرمجاز در دست اجرا است.

وی با اشاره به اینکه انسداد چاه‌های غیر مجاز بر خلاف تصور عمومی به نفع جامعه است، گفت: انسداد چاه‌های آب غیر مجاز توسط شرکت آب منطقه ای و با همکاری دادگستری استان به جد دنبال می شود و این اقدام می‌تواند تاثیر مثبت میان مدت برای وضعیت سفره‌های زیرزمینی داشته باشد.

کد خبر 4990689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha