۲۰ خرداد ۱۳۸۶، ۸:۱۰

حسین دهلوی در گفتگو با مهر: موسیقی سفارشی مطلقا بد نیست

حسین دهلوی در گفتگو با مهر: موسیقی سفارشی مطلقا بد نیست

سفارش به نوعی در ذات موسیقی نهفته است و مثلا موجودیت موسیقی فیلم بر پایه سفارش بنا نهاده شده و آهنگساز طبق سفارش کارگردان موسیقی را متناسب با حال و هوای فیلم می‌سازد. بنابراین نمی‌توان به طور مطلق همه کارهای سفارشی را رد کرد.

حسین دهلوی آهنگساز ضمن بیان این مطلب در خصوص سفارش در تولید آثار موسیقایی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت : به طور قطع میزان آگاهی و دانش هنرمند نسبت به موضوع سفارش شده در میزان موفقیت یک اثر نقش بسزایی دارد تاجائی که تولید یک کار خوب سفارشی می تواند به یکی از آثارماندگار در کارنامه کاری هنرمند تبدیل شود.

وی در ادامه گفت : این مسئله که یک کار سفارشی تا چه اندازه با معیارهای یک هنرریشه دار همخوانی داشته باشد بستگی به خود هنرمند و مولف اثر دارد، البته این امر مختص به موسیقی نیست بلکه در سایر مقوله های هنری مانند سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی و همچنین ادبیات هم مصداق دارد.

خالق اپرای مانی و مانا در ادامه خاطرنشان کرد : امروزه شاهد هستیم که تولید اکثر آثار سفارشی به دلیل وجود مناسبت های مختلف در طول سال به یک امر فرمایشی تبدیل شده که متاسفانه اغلب این آثار جزء نازل ترین انواع موسیقی هستند وپذیرش این نوع سفارش ها امری ناپسند و دور از شان هنرمندان است.

دهلوی در پایان گفت : درگذشته این همه مناسبت تقویمی وجود نداشت ولی امروز شاهد هستیم که ارگان های دولتی به هرمناسبتی که پیش می آید در فاصله زمانی بسیار کوتاه به جوانان کم تجربه و بیشتردر زمینه موسیقی پاپ یک قطعه موسیقی سفارش می دهند که نتیجه کار هم معمولا مطلوب نیست.

کد خبر 499291

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha