۲۰ خرداد ۱۳۸۶، ۱۸:۳۰

دانیل اورتگا در دانشگاه تهران:

پیوند روحیه مبارزه ‌طلبی ملت‌های ایران و آمریکای لاتین دو منطقه را شکست‌ناپذیر خواهد کرد / روح تمامی مبارزان آمریکای لاتین در ایران حاضر است

پیوند روحیه مبارزه ‌طلبی ملت‌های ایران و آمریکای لاتین دو منطقه را شکست‌ناپذیر خواهد کرد / روح تمامی مبارزان آمریکای لاتین در ایران حاضر است

رئیس جمهوری نیکاراگوئه در سخنرانی خود در دانشگاه تهران، انقلاب اسلامی ایران و انقلاب ساندنیست ‌های نیکاراگوئه را انقلاب های دوقولو خواند و عدالت طلبی ، آزادی ، حق حاکمیت و صلح را از ویژگی‌های مشترک دو انقلاب برشمرد .

به گزارش خبرنگار مهر، دانیل اورتگا رئیس جمهور نیکاراگوئه که برای دیدار با مقامات کشورمان و در پاسخ به سفر سال گذشته محمود احمدی نژاد به نیکاراگوئه در تهران به سر می برد، عصر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه تهران به سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به تشابه مبارزات آمریکای لاتین و ملت ایران تاکید کرد: همه این مبارزات برای دفاع از حق مقدس و قانونی مان و مقابله با روحیه امپریالیستی شکل گرفته است.

رهبر جبهه ملی آزادیبخش ساندنیست گفت: ما امروز معتقدیم هر چه بیشتر به هم نزدیک تر شویم به پیروزی نزدیک تر خواهیم شد.

وی تاکید کرد: امروز وجدان و آگاهی بیشتری نسبت به اهمیت وحدت ملت ها بوجود آمده و بر این اساس حوزه آمریکای لاتین و دریای کارائیب  فصل جدیدی از تاریخ را آغاز کرده است.

اورتگا با بیان اینکه کشورش مبارزه ای جدید را برای دومین استقلال و استقلال نهایی خود آغاز کرده است، گفت: این همان مبارزه ای است که شما در ایران و ملت فلسطین در سرزمین شان و ملت های آفریقایی آغاز کرده اند.

وی با اشاره به ارتقای سطح آگاهی جوانان و ملت ها نسبت به امپریالیسم تاکید کرد در دنیا هرگز مثل امروز شکست سیاست های تحمیلی اقتصادی امپریالیسم  مشخص نشده بود و دنیا هرگز مثل امروز شاهد شکل گیری جنبش های اجتماعی و جوانان و با این سطح بالای سواد نبوده است.

رئیس جمهور نیکاراگوئه یادآور شد: ملت ها امروز به این تفکر معنوی رسیده اند که با وجود همه شرایط  و تلاش امپریالیسم برای استعمارگری، باید مشکلات را پشت سر بگذارند و به همین دلیل است که ملت ها هرگز تسلیم نشده اند و نخواهند شد.

وی با اشاره به رهبری معنوی حضرت آیت الله خمینی (ره) در مبارزات ملت ایران تاکید کرد: این غنای معنوی ملت ها که تنها خداوند قادر به اهدای آن به بشر است  همان چیزی است که باعث روحیه مبارزه طلبی آمریکای لاتین شد.

اورتگا در بخش دیگری از سخنانش گفت: دلیل سفر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران به آمریکای لاتین این بود که ملت های ما می خواهند دستشان را به دست هم بدهند و امیدهایشان و روحیه مبارزه طلبی شان را به هم پیوند بزنند. این باعث می شود که ملت های ملت بزرگ تر و شکست ناپذیرتر شوند.

وی در بخش پایانی سخنرانی خود در جمع دانشجویان دانشگاه تهران که در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به شور انقلابی دانشجویان ایرانی ، گفت: اینجا روح انقلابی مبارزان آمریکای لاتین از جمله فیدل کاسترو، سیمون بولیوار، ساندینو، همه مبارزان سرخ پوست آمریکا و تمام مبارزین کنونی ، حاضر است.

رئیس جمهور نیکاراگوئه با لحنی انقلابی و با مشت های گره کرده فریاد زد زنده باد ملت ایران، زنده باد مبارزان اسلامی ، زنده باد وحدت ملت های آمریکای لاتین ، آسیا و ایران و زنده باد وحدت همه ملت ها در جهت آزادی تا پیروزی همیشگی.

به گزارش خبرنگار مهر ، در این مراسم که به همت خانه آمریکای لاتین، بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و مشاوران جوان ریاست جمهوری تدارک شده بود ، محمد مهدی زاهدی وزیر علوم ، فتاح وزیر نیرو ، سعید جلیلی معاون اروپا و آمریکای وزارتخانه ، اورتگاه و خانواده اش را همراهی می کردند.

سفرای کشورهای حوزه آمریکای لاتین نیز از میهمانان امروز دانشجویان دانشگاه تهران در این مراسم بودند.

در بخش دیگری از این مراسم "روزاریو ماریو"  همسر دانیل اورتگا به دعوت مجری برنامه در سخنانی کوتاه بر شکست ناپذیری ملت های متحد  تاکید و برای رهبران آزادیبخش و انقلاب جهان آرزوی موفقیت کرد.

وی گفت: ما در جهت تحقق هویت ملی خود و تایید پیوندهای برادرانه و دوستانه بین دو ملت به تهران سفر کرده ایم.

همسر اورتگا گفت: زمانی که جهان در برابر قدرت های نئولیبرال و استعمارگر مقاومت می کند در حقیقت این وجدان انسانی بشریت است که ما را بر آن می دارد که در جهت عدالت خواهی، استقلال سیاسی و اقتصادی و توسعه کشورهای خود گام برداریم.

وی با بیان این جمله که ما سرشار از روحیه و ایمان هستیم، گفت: ما صفحات جدید تاریخ خود را می نویسیم در حالی که دیگر ملت ها تنها نیستند، چون بشریت به پا خاسته و با روحیه انقلابی به پیش می رود.

این گزارش می افزاید، در این مراسم همچنین حسن رحیم پور ازغدی از اساتید دانشگاه بر ضرورت اتحاد انقلابیون آسیا ، آمریکای لاتین و آفریقا تاکید کرد و گفت: برادری جهای برای برپایی عدالت جهانی ، جهان جدیدی را از امروز آغاز خواهد کرد.

وی با اشاره به فرمایشات امام خمینی(ره) مبنی بر لزوم تشکیل حزب جهانی مستضعفین یادآور شد: رهبر انقلاب امروز در صف مقدم جنبش های آزادیبخش است و رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز بیشتر از آنکه خود دولتمرد بداند، خود را متعلق به مستضعفان جهان می داند.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه آمریکا، آفریقا و آسیا اهداف توطئه های مشترک هستند گفت: پیروزی های رهبران ضد آمریکایی در آمریکا لاتین این پیام را دارد که مقاومت عدالت خواهانه زنده است و این موضوع ربطی به کمونیسم ندارد بلکه خواست ملت ها است.

همچنین در مراسم امروز در دانشگاه تهران ، کلیپ های تصویری از مبارزات مردم ، خاورمیانه، آمریکای لاتین  و به ویژه نیکاراگوئه پخش شد و همزمان با نمایش تصویر رهبران مبارزات در کلیپ ها دانشجویان به ابراز احساسات شدید با کف زدن ممتد می پرداختند و اورتگا رئیس جمهوری نیکاراگوئه نیز آنان را همراهی می کرد.

در بخش پایانی این مراسم هدایایی از سوی دانشجویان به دانیل اورتگا، همسر ، پسر و دو دختر وی که رئیس جمهور نیکاراگوئه را در سفر به تهران همراهی می کنند، اهدا شد.

همچنین سردار سعید قاسمی از فرماندهان دوران دفاع مقدس، چفیه خود را به نماد مبارزه بر گردن اورتگا انداخت.

تصاویری از رهبران آمریکای لاتین ، از جمله فیدل کاسترو، مورالس، هوگوچاوز، دانیل اورتگا در کنار محمود احمدی نژاد ، همچنین تصاویری از سید حسن نصرالله فرمانده حزب الله لبنان ، زینت بخش سالن علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، محل برگزاری همایش بود.

کد خبر 499818

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha