۲۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۰۸

در آستانه محرم الحرام؛

رسانه ملی در یزد رنگ و بوی محرم گرفت/ترجمه ۱۱ نوحه به ۵ زبان

رسانه ملی در یزد رنگ و بوی محرم گرفت/ترجمه ۱۱ نوحه به ۵ زبان

یزد ـ مدیرکل صدا و سیمای یزد با اشاره به اینکه امسال برنامه‌های رسانه ملی در یزد به دلیل شیوع کرونا متفاوت با سال‌های گذشته است، گفت: امسال نگاه ویژه ای به فضای مجازی در رسانه ملی شده است.

احمد پهلوانیان در گفتگو با خبرنگار مهر از تولید و پخش برنامه‌های مختلف در آستانه ماه محرم در صدا و سیمای مرکز یزد خبر داد و اظهار داشت: یکی از تولیدات مهم، مستند ۱۵ قسمتی میراث ناملموس مربوط به مناسبت‌ها و مراسم‌های خاص محرم در یزد است.

وی عنوان کرد: این مستندها شامل مراسم نخل برداری تفت، زیلو، قهوه یزدی، آبگوشت امام حسینی، اربعین و … است که به تشریح آداب و رسوم یزدی‌ها در مراسم عزاداری و پیشینه برخی آداب می‌پردازد.

پهلوانیان همچنین از تولید برنامه‌ای با عنوان «بفرمائید روضه» به تهیه کنندگی محمدحسین ملک‌زاده خبر داد و افزود: این برنامه به صورت سنتی و هر روز در دو بخش ساعت ۸ صبح و ساعت ۱۸:۳۰ از روز اول تا ۱۳ محرم پخش می‌شود که بخش صبحگاهی به صورت همزمان از شبکه یزد و شبکه شما و بخش عصرگاهی فقط از شبکه یزد پخش خواهد شد.

مدیرکل صدا و سیمای یزد ادامه داد: «اینجا خیمه‌ای برپاست» نیز عنوان برنامه‌ای است که به تهیه کنندگی محمود فتوحی از ابتدای محرم به مدت شش شب در بیت شهید محراب، آیت الله صدوقی ضبط می‌شود که شامل روضه خوانی، مقتل خوانی، پامنبری و سینه زنی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی است.

وی عنوان کرد: برنامه «حسینیه ایران» نیز از ششم تا سیزدهم محرم هر شب به مدت سه ساعت، عزاداری‌های مردم یزد را به تصویر خواهد کشید.

پهلوانیان همچنین از پخش سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی با موضوع محرم از شبکه یزد خبر داد و گفت: سریال شب دهم و فیلم‌های سینمایی حتی اگر شب باشد، رؤیای کبود، تیرباران، بیگانه با خود، مرد خاک، گره سبز، بالا بلند، چتر عاشقی، روز واقعه از اول تا دهم محرم به روی آنتن شبکه یزد می‌رود.

وی از تولید و پخش برنامه‌های رادیویی متناسب با این ایام خبر داد و یادآور شد: معاونت صدا با پخش برنامه نخل ماتم در ایام محرم از ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰ به صورت زنده، برنامه حسینیه ایران از ساعت ۲۱:۴۰ الی ۲۴ هر شب، برنامه اجتماعی خیمه گاه هر روز از ساعت ۱۰:۱۰ الی ۱۱ و برنامه محرم در یزد پنجشنبه‌ها از ساعت ۱۱ الی ۱۱:۳۰ به رسم و رسوم محرم در یزد می‌پردازد.

پهلوانیان همچنین از فعالیت فضای مجازی صدا و سیمای یزد در این ایام خبر داد و گفت: راه اندازی پویش «هر خانه یک حسینیه» و ترجمه ۱۱ نوحه به پنج زبان عربی، انگلیسی، فرانسه، اسپانیایی و اردو از جمله برنامه‌هایی است که در آستانه ماه محرم انجام شده است.

کد خبر 5000904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha