۳۰ مرداد ۱۳۹۹، ۹:۵۶

گزارش مهر؛

حال و هوای استان تهران در آستانه محرم/نذرهایی که طعم عاشقی دارد

حال و هوای استان تهران در آستانه محرم/نذرهایی که طعم عاشقی دارد

تهران- استان تهران در حالی برای آغاز ماه محرم و عزاداری سیدوسالار شهیدان آماده شده، که این آیین های سوگواری و نذورات حسینی با رعایت پروتکل های بهداشتی و متناسب با نیاز روز برگزار می شود.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: هر سال حال و هوای محرم از ایام مسلمیه آغاز می‌شود و هماهنگی‌های هیئات عزاداری، حسینیه‌ها، مساجد، بازارها و مراکز اجتماعی برای برگزاری هرچه بهتر و باشکوه‌تر محرم آغاز می‌شود.

امسال نیز هرچند کرونا بر اجتماعات و محیط‌های تجمعی سایه افکنده است، اما سبب نشده تا شور و حال محرم بین مردم کمتر شود، عاشقان حسینی از مدت‌ها پیش در حال برنامه ریزی برای ادب کردن به سید و سالار شهیدان در عین رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند.

شور و شوق حسینی در چهره تک تک هیأتی ها نمایان است و محرم الحرام نیز آرام آرام می‌آید، تا میهمان قلب‌های عاشق جوانان باشد.

اما علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی آنچه در محرم سال جاری با دیگر سال‌ها متفاوت است، اقدامات هیئات به عنوان بازوان مردمی و غیر دولتی قدرتمند در جمع آوری کمک‌های مومنانه و نذورات برای غلبه بر ویروس منحوس کرونا است.

جایگاه نذر در فرهنگ دینی شیعه

در فرهنگ دینی ما مردم خود و خانواده شأن را با نذورات حسینی بیمه می‌کنند و نذری امام حسین (ع) جایگاهی خاص و والا برای مردم دارد، اما اکنون و در آستانه محرم و عزاداری‌های حسینی و با توجه به شیوع ویروس کرونا بسیاری از افراد، که معتقد و مذهبی هم هستند، بیان می‌کنند، که می‌تواند، نذورات حسینی به جای خرج در هیئات و برای اطعام عزاداران می‌تواند، در بیمارستان‌ها، دارالایتام‌ها، مساجد و… خرج شود، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر به فرمایشات مقام معظم رهبری در روز عید قربان اشاره کرده و می‌گوید: فرمایشات مقام معظم رهبری برای ما فصل الخطاب است.

حجت الاسلام سید محسن محمودی ادامه داد: غالب افراد صیغه نذر نخوانده‌اند و این مؤمنین می‌توانند، به عنوان مثال به جای اطعام در منزل اقدام به بسته بندی غذا و مواد غذایی در بسته‌های بهداشتی و اهدا آن به محرومین، آسیب دیدگان از کرونا و افراد بی بضاعتی که در شرایط اقتصادی کنونی به این نذورات نیازمندند، بدهند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال بسیاری از افراد در ماه محرم ایستگاه صلواتی برپا می‌کردند، شربت و چای و شیر می‌دادند، که در سال جاری شرایط چنین کاری فراهم نیست، در این حال این افراد می‌توانند، نذورات را تبدیل کرده و به نحو دیگری مانند توزیع ماسک، توزیع مواد ضدعفونی کننده به سید و سالار شهیدان احترام کنند.

مصرف هزینه ایستگاه صلواتی در توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده

یکی از بانیان ایستگاه صلواتی در اسلامشهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه با هماهنگی و مشورت با دیگر بانیان ایستگاه صلواتی تصمیم به صرف هزینه این ایستگاه برای توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کرده‌ایم، اظهار داشت: افرادی که هر سال در برپایی ایستگاه صلواتی به ما کمک می‌کردند، نیز اظهار آمادگی برای ضدعفونی کردن شهر کردند.

محمد اصیلی ادامه داد: همچنین نیت ما ابراز ارادت به امام حسین (ع) است و چقدر خوب که با عشق به امام شهیدمان بتوانیم، در مقابله با کرونا اقدام مؤثری انجام دهیم.

توزیع یک هزار کیسه برنج ۱۰ کیلویی بین نیازمندان توسط یکی از هیئات عزاداری ورامین

یکی از اعضا هیأت امنا هیأت «قمر بنی هاشم» ورامین نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال جاری تصمیم گرفتیم به جای اطعام که هرسال در هیأت انجام می‌شد، یک هزار کیسه برنج ۱۰ کیلویی و یک هزار بسته روغن مایع دو کیلویی به یک هزار خانواده نیازمند اعطا شود.

علی تاجیک ادامه داد: همچنین مجلس روضه و عزاداری در حین تهیه، تدارک و توزیع غذا بین نیازمندان توسط هیأتی ها و عزاداران حسینی این هیأت برگزار می‌شود.

وی افزود: این عزاداری‌ها و روضه خوانی‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خواهد بود.

اعطا ۱۰ تبلت به نیازمندان نذر خیر نسیم شهری

یک خیر نسیم شهری که خواست نامش ذکر نشود، نیز با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا سبب راه اندازی آموزش‌های مجازی از طریق گوشی‌های تلفن همراه شده است، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: قرار شده است، تعداد ۱۰ تبلت که حداقل امکانات لازم برای بهره مندی از آموزش‌های مجازی را داشته باشد، تهیه و به دانش آموزان نیازمند اعطا کنیم.

وی ادامه داد: این نذورات به عشق سید و سالار شهیدان و یاران باوفایش و هم زمان با آغاز ماه محرم انجام می‌شود، همه باید کمک کنیم، تا به برکت ماه محرم و عزاداری حسینی، این ویروس منحوس و بلای همگانی از کشور ما و نیز جهان رخت بربندد.

تداوم رزمایش «ایران همدل» در استان تهران

مدیرکل کمیته امداد استان تهران نیز در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: طرح اطعام حسینی در ادامه اجرای رزمایش «ایران همدل» در ماه محرم پیگیری می‌شود و اطعام نیازمندان در ماه محرم و نیز ماه صفر به صورت اطعام حسینی انجام می‌شود.

سید ابوالفضل پرپنچی اظهار کرد: در کمک‌های مؤمنانه و توزیع نذورات و ایران همدل در ایام ماه محرم به نیاز واقعی افراد نیازمند توجه می‌شود و لذا علاوه بر طبخ و توزیع غذا، سبد کالا شامل کالاهای اساسی و ضروری تهیه و به خانواده‌های نیازمند اهدا خواهد شد.

وی از راه اندازی ۷۲ آشپزخانه به نیت تعداد یاران امام حسین (ع) در کربلا در استان تهران برای طبخ غذای گرم خبر داد و افزود: این آشپزخانه‌ها با رعایت نکات بهداشتی فعالیت خواهند کرد.

این مسئول اضافه کرد: در این اطعام متمرکز حسینی مراکز نیکوکاری، خیریه‌های معتبر، مساجد و گروه‌های جهادی با کمیته امداد همکاری خواهند کرد.

به نظر می‌رسد، تمهیدات لازم برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر عزاداری‌های حسینی در ماه محرم و ابراز ارادت به سالار شهیدان اندیشیده شده و هیئات آماده رقم زدن محرمی به یاد ماندنی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند.

کد خبر 5001497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha