۲۲ خرداد ۱۳۸۶، ۱۲:۴۸

روزانه 3 تن زباله عفونی در قم جمع‌آوری می‌شود

روزانه 3 تن زباله عفونی در قم جمع‌آوری می‌شود

قم - خبرگزاری مهر : سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری قم گفت: روزانه بیش از 3 هزار کیلو زباله عفونی خطرناک از سطح پایگاه‌های بهداشتی، درمانی و بیمارستان‌های سطح شهر جمع‌آوری ودفن می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر در قم ، سید ابوالفضل اسماعیلی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به بروز مشکلات متعدد در زباله‌های عفونی در خصوص گسترش بیماری‌ها و آلودگی گفت : این زباله‌های عفونی بنا بر ویژگی‌های خاص و بیماری ‌زایی به عنوان پسماند ویژه به صورت جداگانه و کاملا مجزا از زباله‌های خانگی دفن می شود .

 وی تصریح کرد : متاسفانه در سال‌های گذشته به دلیل مشکلات در جمع آوری زباله‌های عفونی برنامه خاصی وجود نداشته است. 

اسماعیلی افزود : در حال حاضر شهرداری به صورت مکانیزه و توسط ناوگان مستقل و مخصوص نسبت به جمع آوری زباله‌های عفونی و خطرناک از بیمارستان ها و درمانگاه‌های سراسر شهر اقدام می‌کند.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری قم در ادامه خاطرنشان کرد : در ابتدای شروع این طرح روزانه در حدود 50 کیلوگرم زباله عفونی مطب‌ها جمع آوری می‌شد که هم اکنون این مقدار به 400 کیلوگرم در روز رسیده است.

وی با اشاره به استقبال جامعه پزشکان از روند جدید جمع‌آوری زباله‌های عفونی تصریح کرد : در آینده نزدیک تمام مطب‌ها و مراکز درمانی سطح شهر تحت پوشش طرح جمع آوری زباله‌های عفونی قرار گرفته و دفن آن‌ها نیز نیز به صورت مکانیزه انجام می‌شود.
 
اسماعیلی در خصوص اهمیت دفن بهداشتی زباله‌های عفونی عنوان کرد : زباله‌های عفونی به دلیل مخاطرات بهداشتی بالا باید به صورت اصولی و علمی جمع آوری شده و بدون هیچ گونه عملیات فشرده سازی و تغییر فیزیکی به صورت کاملا بهداشتی منتقل شده و در نهایت دفن شود .

در همین خصوص کارشناس مسؤول بهداشت محیط مرکز بهداشت استان قم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در قم گفت : روزانه دراستان قم 4/3 دهم کیلوگرم به ازای هر تخت ، پسمانه بیمارستانی تولید می‌شود و این در حالی است که رقم متوسط کشوری 7/2 دهم کیلوگرم به ازای هر تخت است .

یدالله غفوری عدم اجرای دقیق تفکیک زباله‌ از مبدا و ایجاد زباله توسط همراه بیمار را از مهم‌ترین علل افزایش پسمانه در بیمارستان‌ها عنوان کرد.

کد خبر 500485

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha