به گزارش خبرنگار مهر، «چشم اندازهای پیش رو» مجموعهای از آثار عکاسان جوانی است که با نگاهی انتقادی به ثبت مناظر تغییر یافته ی امروز ایران پرداختهاند.
به گفته نمایشگاه گردان این رویداد، مستندسازی مناظر در تاریخ عکاسی ایران پیشینه دیرینه دارد اما روند سریع دگرگونی ها و جدی شدن موضوعات زیست محیطی عکاسان زیادی را بر آن داشته تا به صورت خودانگیخته به ثبت این چشم اندازهای ناپایدار بپردازند.
مهدی وثوق نیا، افزود: ساخت و سازهای گسترده، حضور سازههای فلزی و بتنی در دل طبیعت، تخریب کوهها، انباشت زبالههای شهری و حضور اشیای غریب و بی هویت تنها بخشی از موضوعاتی هستند که عکاسان حاضر در نمایشگاه ثبت کردهاند.
این مدرس عکاسی، عنوان کرد: ۹۹ اثر این نمایشگاه از میان آثار ۴۰ عکاس از نقاط گوناگون ایران طی یک سال گذشته انتخاب و گردآوری شده است؛ عکاسانی که نگاهشان با دغدغههای شخصی و اصیل به بازنمایی تأثیر انسان بر چشم اندازها و تغییرات آن در دهه اخیر معطوف بوده است.
وی ادامه داد: با توجه به نمایشگاه تأثیرگذار زمین نگاری نو در دهه ۷۰ میلادی در آمریکا میتوان سویه های روشنی از سنتهای دیداری زمین نگاران نو را در آثار این نمایشگاه مشاهده کرد؛ باید توجه داشت که عکسهای این مجموعه اسنادی ارزشمند از چشم اندازهای در شرف ویرانی هستند که در میانه یک تغییر امکان ثبت یافتهاند.
به گفته وثوق نیا، هدف نخست از گردآوری این آثار، واکاوی دیداری مناظر ایران و نمایش بخش کوچکی از ناگواریهایی بوده که همواره انکار شده و یا کوچک شمرده شدهاند، از این رو نظر به گستردگی موضوع و توجه به این نکته که عکاسی از چشم اندازهای دستکاری شده در ایران سالهای آغازین خود را سپری میکند، این نمایشگاه گامی کوچک در جهت شناسایی و معرفی رویکردی نو و فراگیر در عکاسی منظره است که پیش از این به شکل پراکنده در آثار عکاسان دهههای پیشین ایران نیز قابل ردیابی بوده است.
به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه «چشم اندازهای پیش رو» آذرماه ۱۳۹۸ به میزبانی گالری راه ابریشم تهران برگزار شد، سپس در گالری آبان شیراز تا ۲۸ شهریورماه جاری ادامه خواهد داشت.
نظر شما