۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۱۵

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان:

عارضه زوال باغات نارنگی سیاهو را تهدید می کند

عارضه زوال باغات نارنگی سیاهو را تهدید می کند

بندرعباس - رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان گفت: در حال حاضر بر روی عارضه زوال باغات نارنگی سیاهو کار می کنیم تا از نابودی باغات نارنگی جلوگیری کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالحمید حاجبی ظهر چهارشنبه در نشستی باخبرنگاران بیان داشت: بخش ترویجی بیشتر در حوزه سازمان جهاد کشاورزی بوده و حوزه آموزشی و پژوهشی آن را دنبال می کنیم، طرح های تحقیقاتی با توجه به مشکلات روز و با تامین اعتبار سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان بررسی و نوشته می شود.

وی با اشاره به اینکه در مهرماه سالجاری هنرستان کشاورزی در شهرستان حاجی آباد به بهره برداری می رسد، اظهار کرد: در این هنرستان برای نخستین بار هنرجویان در زمینه میوه های گرمسیری تحصیل کرده و وظیفه ارتقای دانش و تخصص جامعه کشاورزی را برعهده دارند.

حاجبی عنوان کرد: بهره برداران در زمینه کشاورزی سن بالایی داشته و باید در زمینه دانش افزایی خود را به روز و به مسائل جدید و نوین آگاه باشند.

وی با بیان اینکه از مهمترین دستاوردهای مرکز تحقیقات هرمزگان بررسی بر روی بیکاری جاروک لیمو ترش بود، اضافه کرد: شناسایی عامل آفت، نحوه مبارزه و معرفی گونه مقاوم در برابر آن از مهمترین اقدامات در این راستا بود. در رابطه با آفت جاروک(جاروی جادوگر) عامل این آفت را شناسایی کرده‌ایم همچنین فصل شیوع و نحوه مبارزه و حتی گونه مقاوم در برابر این آفت را هم شناسایی کرده‌ایم و می‌توان اقدامات مقابله‌ای با این آفت را انجام داد. 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان با اشاره به اینکه در حال حاضر بر روی عارضه به وقوع پیوسته بر روی نارنگی سیاهو کار می کنیم، خاطرنشان کرد: این تحقیق از تغذیه تا سموم متوقف کننده عارضه را شامل می شود و به دنبال مدیریت این عارضه و بهبود ثمرات نارنگی سیاهو هستیم.

به گفته وی، یکی از اهداف اصلی این مرکز تحقیقاتی حفظ منابع طبیعی است که تاکنون یک هزار گونه گیاهی جمع آوری شده است. ۳۰۰ گونه دارویی در هرمزگان شناسایی شده که به دنبال توسعه و کشت جایگزین هستیم تا بتوانیم در این زمینه توانمندی خود را بالا ببریم.

کد خبر 5008992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha