۸ شهریور ۱۳۹۹، ۹:۵۳

مهر گزارش می دهد

قاسم های زمانه سیاهپوش شدند

قاسم های زمانه سیاهپوش شدند

سوگواره احلی من العسل به صورت نمادین در سراسر کشور توسط دانش آموزان برگزار شد و همچنان پویش های دانش آموزی تا پایان ماه صفر برقرار است.

به گزارش خبرنگار مهر، امسال نیز مانند سال گذشته ایام دهه اول محرم در تعطیلات دانش آموزان برگزار شد. در سال‌هایی که ایام سوگواری سید الشهدا با تعطیلات دانش آموزان همراه است، بخش‌های مختلف تعلیم و تربیت در تلاش هستند تا سوگواره‌ها و برنامه‌های عاشورایی خود را در سطح دانش آموزی برگزار کنند و امسال با توجه به شیوع کرونا بسیاری از این مراسم به صورت نمادین برگزار شد اما با استقبال دانش آموزان مواجه شد. در کنار این به نظر می‌رسد امسال بیش از سال‌های دیگر و اتفاقاً به دلیل شیوع کرونا، مدارس محلی برای تجمع عزاداران حسینی شده است چرا که به دلیل اهمیت برگزاری مراسم در فضاهای باز یکی از مکان‌هایی که طبق بخشنامه‌ها در اختیار هیئات عزاداری قرار گرفت حیاط مدارس بود و به نظر می‌رسد از این امکان حداکثر استقبال شده است. در میان جمعی که در جیاط مدارس جمع می‌شوند حتماً نوجوانان بسیاری را دیده اید.

محمدرضا مسیب زاده مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص برگزاری مراسم دانش آموزی در ایام محرم گفت: ما در آموزش و پرورش در هر ایامی که باشد مناسبت‌های خاص و در صدر آنها گرامیداشت سوگواری سیدالشهدا را با جدیت پیگیری می‌کنیم چون معتقدیم پیام عاشورا سراسر درس زندگی برای بچه هاست.

وی بیان کرد: ما سال هاست که ششم محرم سوگواره احلی من العسل را برگزار می‌کنیم که گرامیداشت یاد و نام فرزند رشید امام حسن (ع)، حضرت قاسم بن الحسن (ع) است. در سال‌های قبل این مراسم بسیار پرشور و با حضور دانش آموزان در سراسر کشور و در یک زمان برگزار می‌شد و امسال به دلیل شیوع کرونا نخواستیم این سوگواره را تعطیل کنیم و برای همین به صورت مجازی ولی باز هم کشوری و در ساعتی خاص در ششم محرم برگزار کردیم و در کنارش کاروان‌های رهپویان قاسم را برپا کردیم که طی آن تعداد محدودی از دانش آموزان در سطح محله‌های شهرها در سراسر کشور با خودرو به راه افتادند و به مدیحه سرایی برای حضرت قاسم (ع) پرداختند.

مسیب زاده پیش از این نیز به خبرنگار مهر خبر داده بود که از اول محرم تا ۱۷ مهرماه که مصادف با اربعین حسینی است پویش دیگری برگزار می‌شود است که دانش آموزان می‌توانند در رشته‌هایی از جمله عکس هر خانه یک هیئت، مداحی نوغلامان، ساخت نماهنگ و پادکست، پوستر و… آثار خود را ارائه کنند. همچنین این پویش قرار است به آشنایی بیشتر دانش آموزان با شهدا بپردازد.

وی در بخش دیگری از گفتگو گفت: آموزش و پرورش باید سند تحول بنیادین را اجرا کند و یکی از ساحت‌های مهم این سند ساحت اعتقادی است. ما هر جا سخن از ایثار و ولایت پذیری است باید ان را برای دانش آموزان پر رنگ تشریح کنیم. ما دارالقرآن‌ها را نیز در فضای مجازی در راستای همین ساحت اعتقادی فعال کرده ایم تا شیوع کرونا خللی در برنامه‌های ما ایجاد نکند همانطور که مسابقات قران کردیم را به بهترین صورت در فضای مجازی برگزار کردیم.

به گفته وی قرار است در اولین سال شهادت سردار سلیمانی، پویش «من قاسم سلیمانی هستم» نیز برگزار شود.

این روزها سری به مدارس هم که بزنید می‌بینید پوستر بزرگی از سردار قاسم سلیمانی در بهترین نقطه دید این مراسم نمایان است.

همچنین امسال برگزاری نمادین سوگواره احلی من العسل در حرم حضرت شاه عبدالعظیم (ع) در شهرری، حرم شاهچراغ (ع) در شیراز و حرم بنیانگذار انقلاب در ششم محرم به طور همزمان انجام شد و از شبکه‌های قرآن و معارف اسلامی و شبکه دوم سیما به صورت زنده پخش شد.

کرونا حالا دیگر شش ماهی است که زندگی همه را در جهان تحت تأثیر قرار داده است. رعایت پروتکل‌های بهداشتی دیگر جزئی از برنامه روزانه مردم شده است و حالا هر چه بیشتر می‌گذرد مردم سعی در تطبیق رعایت این پروتکل‌ها و زندگی هستند.

در کنار آن بسیاری ایامی چون محرم و صفر را با توجه به شیوع کرونا و آسیب قشر زیادی از مردم آسیب دیده، فرصت مغتنمی شمردند تا به ارتقای فرهنگ تعاون کمک کنند و پویش‌های متعددی نیز در این راستا به راه افتاد. رزمایش کمک مومنانه در آموزش و پرورش نیز به راه افتاد و با محوریت بسیج دانش آموزی در اولین گام ۳۰ میلیارد تومان جمع آوری و توزیع شد. دومین مرحله این رزمایش نیز در اسلامشهر تحت عنوان همکلاسی مهربان رونمایی شد که در کنار ترویج احسان و نیکوکاری، تحقق شعار سال که جهش تولید و حمایت از کالای ایران و خرید لوازم‌التحریر دانش‌آموزان از تولیدات ایرانی دنبال می‌شود.

کد خبر 5010795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha