عبدالرضا مظاهری مطرح کرد؛

امامت با همه انبیاء الهی تا زمان حضرت خاتم(ص) همراه بود

 امامت با همه انبیاء الهی تا زمان حضرت خاتم(ص) همراه بود

استاد عرفان اسلامی با اشاره به اینکه امامت همواره با انبیا الهی همراه بوده تا بعد از شهادت رسول الله (ص) که به صورت مستقل به دوازده امام ما شیعیان انتقال یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرضا مظاهری استاد عرفان اسلامی در برنامه سوفیای رادیویی گفت‌وگو، در رابطه با کتابی که به تازگی نگاشته و در باب برخی عرفا نقل کرده است که به ظاهر اهل تسنن بوده ولی شاید از هر یک از ما شیعیان، شیعه تر بوده‌اند، اظهار کرد: همواره جریاناتی پدید آمده که خواسته‌اند میان فلسفه و عرفان با شریعت پیوند برقرار سازند و در میان اهل سنت نیز افرادی نظیر غزالی تلاش داشتند چنین پیوندی را میان عرفان و شریعت ایجاد نمایند.

وی افزود: از سوی برخی عرفای شیعه نظیر خواجه نصیرالدین طوسی هم پیوندی میان فلسفه و کلام برقرار شد و اتفاقاً موفق نیز بود و بعدها میان عرفان و فلسفه پیوندی برقرار نمود و کتاب اوصاف الاشراف را نگاشت ولی در حوزه عرفان چندان توفیقی نداشت.

مظاهری ادامه داد: از ابتدای شکل گیری بشر روی کره خاکی و پا نهادن حضرت آدم (ع) در زمین، شاهد هستیم که امامت وجود داشته و حتی حضرت آدم (ع) را امامِ اکبر می‌دانند تا زمانیکه انبیا همواره امام نیز بودند چنانچه وقتی جریاناتی سخت بر حضرت ابراهیم (ع) رفت، خداوند او را امام در روی زمین قرار داد.

وی یادآوری کرد: هر یک از انبیا ارتباطی با خداوند داشتند که آن‌ها را ولی دانسته‌اند و در مقابل ارتباطی هم با خلق داشتند که نبوت را متبلور ساخته‌اند.

مظاهری با بیان اینکه امامت با ولایت عجین بود تا زمان پیامبر اسلام (ص) که امام، به صورت منفک از نبی در میان مردم ظاهر شد، ادامه داد: پیامبر اسلام (ص) نیز همچنان امامت و ولایت را داشتند ولی پس از شهادت رسول الله (ص) عده‌ای به ظاهر قشری، بحث خلافت را مطرح کردند که از این جهت بود که جریانات سیاسی را توجیه کنند ولی در میان اهل سنت افرادی نسبت به قضایا عمیق شدند و دریافتند که جریان ولایت و امامت با رحلت نبی (ص)، قابل قطع شدن نیست.

این استاد فلسفه اسلامی گفت: اگر جریان باطنی ولایت قطع شود، مشکلات اساسی جهان اسلام باقی می‌ماند؛ لذا بخشی از اهل سنت در پی یافتن باطن و حقیقتِ دین بودند و لذا عرفای اهل سنت اذن به هدایت گرفتند و این اذن باید از کسی دریافت می‌شد که رسول الله (ص) چنین اذنی را به او واگذار کرده باشد.

در ادامه برنامه حجت الاسلام محمد نخی از مدیران ارشد مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه عنوان امام حسین (ع) و اهل سنت شاید برای برخی از مردم جای سوال ایجاد کند، به کلامی از امیرالمومنین (ع) اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند مردم با آن چیزهایی دشمنی می‌کنند که درباره‌ی آن شناخت ندارند.

وی ندانستن را باعث سو تفاهم و سو تفاهم را منجر به دشمنی خواند و تصریح کرد: دوستی اهل بیت (ع) نزد اهل سنت یکی از همین مسائل است که به نظر ما اصلاً نیازی به اثبات ندارد.

حجت الاسلام نخی با اعلام اینکه اهل سنت نسبت به این حب افتخار می‌کنند، خاطرنشان کرد: از بزرگان اهل سنت رساله و کتاب و شعر فراوان به چاپ رسیده است و امام شافعی که امروز بخش زیادی از اهل سنت ایران پیروان مکتب ایشان می‌باشند، می‌فرماید حب اهل بیت پیامبر (ص) فرض است و دوستانی که فقه می‌دانند، قطعاً خواهند فهمید که فرض به معنای وجوب علی الاطلاق است.

وی افزود: اگر کسی از اهل سنت در نماز بر رسول الله و اهل بیت پیامبر (ص) درود نفرستد، به گفته امام شافعی نمازِ او، نماز نیست و حتی نمی‌فرماید نماز او باطل است یا قبول نیست بلکه نماز چنین فردی را از اساس نماز نمی‌داند.

کد خبر 5021064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha