۲۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۳۹

استاندار کرمان:

مشکلات ۳۰ ساله شهرداران همچنان پا برجاست/ تاکید بر اجرای پروژه ها

مشکلات ۳۰ ساله شهرداران همچنان پا برجاست/ تاکید بر اجرای پروژه ها

کرمان - استاندار کرمان گفت: مشکلاتی که ۳۰ سال پیش از سوی شهرداران مطرح می شد همچنان پا برجاست و باید برای رفع آنها اقدام جدی انجام شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جواد فدایی صبح سه شنبه در همایش شهرداران سراسر استان کرمان به اختیارات شهرداری‌ها اشاره کرد و بیان داشت: متأسفانه در کشور شهرداری‌ها اختیارات زیادی ندارند در صورتی که در کشورهای دیگر شهرداری‌ها از اختیارات زیادی برخوردار هستند که باعث می‌شود پروژه‌های بیشتر و بهتری را اجرا کنند.

وی به مشکل شهرداران اشاره کرد و افزود: بنده بیش از ۱۰ سال معاون امور عمرانی استان کرمان بودم در دوره‌های مختلف در جلسه شهرداری‌ها حضور داشته‌ام اما متأسفانه صحبت‌هایی که در سال‌های ۶۵ و … به عنوان مشکلات شهرداران مطرح می‌شد الان نیز مطرح می‌شود که جای تأسف دارد که چرا این چنین است و مشکلات بعد از ۳۰ سال هنوز مرتفع نشده است.

استاندار کرمان با بیان اینکه یکی از علت‌های مهم رفع نشدن مشکلات توجه نکردن به اصول اساسی کارها است گفت: متأسفانه از ابزار به درستی استفاده نمی‌شود ضمن اینکه ابزار ما قوانین هستند.

فدایی تصریح کرد: در جمهوری اسلامی مهمترین قوه، قوه مقننه است و تا زمانی که قانونی به درستی تصویب نشود هیچگاه شاهد حل مشکلات نخواهیم بود و مسائل ۳۰ سال گذشته را در سال‌های آینده همچنان خواهیم داشت.

وی گفت: قوانین باید به صورت شفاف تصویب شود و به گونه‌ای نباشد که هرکس از آن برداشت خاص خود را داشته باشد بنابراین ابتدا باید قوانین درست شود ضمن اینکه ما شاهد این واقعیت هستیم که مجالس قانونگذاری ما مجالس کارشناسی و تخصصی نیستند.

استاندار کرمان اظهار داشت: قانون و مسائل فرهنگی زیربنای حل مشکلات هر کشوری هستند ضمن اینکه متأسفانه در طی برگزاری جلسات شاهد هستیم که شهرداران، شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها در خصوص قوانین هیچ نظری نمی‌دهند با این حال نباید دست روی دست بگذاریم و منتظر اصلاح قوانین باشیم و باید فعلاً با همین قوانین مردم خدمات ارائه دهیم.

وی یادآور شد: برگزاری همایش شهرداران زمانی مفید است که مشکلات تکراری بارها مطرح نشود لذا باید با یکدیگر به بحث و تبادل نظر بپردازیم و در نهایت یک طرح عنوان شود که بتوان آن را به مجمع نمایندگان برای برطرف کردن مشکلات ارائه کنیم تا در مجلس شورای اسلامی مطرح شود.

فدایی ابراز داشت: در حال حاضر شهرداران با کمبودها و محدودیت‌هایی مواجه هستند لذا برای اینکه در این شرایط به مردم خدمات بهتری ارائه کنیم بهتر است تا کارها اولویت بندی شوند و اقداماتی که بیشتر به نفع مردم است در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: تعاملات بین دستگاه‌های اجرایی به قانون آئین‌نامه و فرهنگ برمی‌گردد ضمن اینکه در حال حاضر شاهدیم یکسری تعاملات بین دستگاه‌های اجرایی وجود ندارد که در این راستا ضررش به مردم وارد می‌شود بنابراین به بهانه قانون و آئین نامه و عدم تعامل نباید خدمات رسانی به مردم متوقف شود زیرا وقتی پروژه تعطیل شود مردم ضرر می‌کنند.

وی با اشاره به سختی‌های کار شهرداران یادآور شد: یکی از دلایلی که کار شهردار را سخت می‌کند عدم وجود قوانین مناسب و نیز تعامل با شوراهای شهر است برای اینکه اعضای شورای شهر همگی افراد متخصصی نیستند ضمن اینکه این شرایط نباید مانع خدمات دهی به مردم شود.

فدایی به کمیسیون ماده ۵ شهرداری‌ها اشاره کرد و بیان داشت: متأسفانه در کمیسیون ماده ۵ (بررسی و تصویب طرح‌های تفصیلی شهری و تغییرات آنها در هر استان) متن طرح جامع و تفصیلی درست نداریم و متأسفانه کاربری‌ها در این کمیسیون تغییر می‌کند که جای تأسف دارد ضمن اینکه این کمیسیون باید تنها برای موارد خاص و اضطراری تشکیل شود ولی شاهد هستیم که این کمیسیون به هر بهانه‌ای تشکیل می‌شود و کاربری‌ها را تغییر می‌دهد که همین موضوع موجب بروز مشکلاتی در این حوزه شده است.

کد خبر 5024626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha