۲۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۰۵

مدیرکل فنی و حرفه‌ای البرز خبر داد؛

ایجاد سه شتاب‌دهنده تخصصی اشتغال‌محور در البرز

ایجاد سه شتاب‌دهنده تخصصی اشتغال‌محور در البرز

کرج - مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان البرز گفت: در راستای اشتغال‌آفرینی در این استان سه شتاب‌دهنده تخصصی ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، تقی غیاثی‌تبار ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع «پروژه اشتغال مهارت‌محور» اظهار کرد: کارآموختگان مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای بعد از طی دوره‌های مهارتی و اخذ گواهینامه مهارت، یا خوداشتغالی پیدا می‌کنند یا بر اساس درخواست واحدهای صنعتی و شرکت‌ها به این صنایع معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه رویکردمان در آموزش فنی و حرفه‌ای ابتدا مهارت‌آموزی و بعد از آن اشتغال است، تصریح کرد: آموزش‌های مهارتی پرهزینه هستند، چراکه ۷۵ درصد این آموزش‌ها به‌صورت عملی و کارگاهی صورت می‌گیرند و به همین دلیل باید صورت هدفمند و مبتنی بر نیاز واقعی برگزار شوند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان البرز با بیان اینکه بیکاری یکی از معضلات امروز کشور است، عنوان کرد: باید به افراد برای کسب اشتغال مهارت‌آموزی کنیم، چراکه فرهنگ مدرک‌گرایی طی سال‌های اخیر در کشور حاکم شده و بیشتر جوانان ما به جای اینکه به دنبال افزودن مهارت باشند به دنبال کسب مدرک هستند.

وی با اشاره به اینکه نبود مهارت در بین دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها به معضلی بزرگ تبدیل شده است، بیان کرد: بسیاری از مهارت‌آموزان ما فارغ‌التحصیلان دانشگاه در مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و حتی در برخی موارد دکترا هستند.

غیاثی‌تبار با تأکید بر اینکه به گفته کارشناسان، ۵۰ درصد مشاغل نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارد، گفت: افراد تنها با داشتن مهارت نیز می‌توانند به شغل برسند، در این راستا باید بتوانیم مسیر جدیدی را برای اشتغال ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: این مسیر جدید که از طریق مهارت‌آموزی صورت می‌گیرد به سه بخش تقسیم می‌شود که بخش اول استخدام‌محور است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان البرز با بیان اینکه در بخش استخدام‌محور باید نیروی کار ماهر واحدهای صنعتی و بنگاه‌های اقتصادی تأمین شود، بیان کرد: بر این مبنا واحدهای صنعتی نیروی مورد نیاز خود را اعلام می‌کنند و سازمان فنی و حرفه‌ای با مشارکت و نظارت آنها فراخوان داده می‌دهد و کارجویان که شناسایی شدند، بر مبنای استعدادسنجی ارزیابی می‌شوند.

وی با بیان اینکه زمانی که استعدادسنجی با مشارکت و نظارت واحدهای صنعتی صورت گرفت، کارآموز مشمول شرکت در دوره آموزشی می‌شود، اظهار کرد: دوره مهارتی نیز متناسب با نیازسنجی صورت‌گرفته طراحی و اجرا می‌شود و با تشکیل پرونده مهارتی در پایان دوره آزمون‌های دوره‌ای برگزار و مهارت‌آموزان واجد شرایط به شرکت‌ها معرفی می‌شوند. این اقدام تاکنون با همکاری دو شرکت بزرگ استان انجام شده است.

غیاثی‌تبار با بیان اینکه در بخش استخدام‌محور بسیاری از شرکت‌ها می‌خواهند به سرعت نیروی کارشان را تأمین کنند، گفت: برای حل این مشکل از بین مهارت آموختگان قبلی افرادی را که هنوز شغل پیدا نکرده‌اند و جویای کار هستند معرفی می‌کنیم تا از بین آنها نیروی کار مورد نیاز شناسایی و جذب شود.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان البرز با بیان اینکه مسیر دوم خوداشتغالی است، تصریح کرد: ظرفیت استخدام در شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی محدود است، به همین دلیل باید شرایط خوداشتغالی مهارت‌آموزان را فراهم کنیم، البته البرز در این زمینه شرایط بهتری نسبت به سایر استان‌ها دارد.

وی با تأکید به اینکه در حوزه خوداشتغالی، دوره‌های آموزشی را به نحوی در پروژه اشتغال‌محور طراحی می‌کنیم که فرد از مبتدی به حرفه‌ای تبدیل شود، بیان کرد: دانش‌آموخته با معرفی به مرکز تخصصی کارآفرینی دوره مدیریت کسب و کار می‌بیند تا فن بازاریابی، مذاکره، خلاقیت و نوآوری بگذراند.

غیاثی‌تبار افزود: بر این مبنا تفاهم‌نامه‌ای با اتاق اصناف منعقد شده همچنین هماهنگی‌ها از طریق استانداری البرز انجام شده است تا دانش‌آموختگان جواز کسب و کار دریافت کنند و بعد از آن برای دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی معرفی شوند.

وی با اشاره به اینکه این تسهیلات از محل اعتبارات دولت تأمین می‌شود، اظهار کرد: این مهم اگر به صورت هدفمند اتفاق بیفتد مشاغل را تقویت می‌کند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان البرز با اشاره به اینکه حوزه خوداشتغالی حائز اهمیت است، بیان کرد: تسهیلات به‌صورت پول نقد در اختیار دانش‌آموختگان قرار نمی‌گیرد، چراکه این تسهیلات در قالب خرید تجهیزات و ابزارآلات است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشاغل با حداقل سرمایه ایجاد می‌شوند، عنوان کرد: در حوزه خوداشتغالی بسیاری از مشاغل، تولیدی یا خدماتی هستند که در حوزه تولید ممکن است در تولید پوشاک، صنایع دستی و یا مشاغل خانگی باشند، در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای را پیش با جهاد دانشگاهی امضا کردیم با توجه به اینکه جهاد دانشگاهی قراردادی با وزارت کار دارد تا ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در حوزه مشاغل خانگی آموزش بدهد و به بازار برساند.

این مسئول ادامه داد: مقرر شد جهاد دانشگاهی از ظرفیت پروژه اشتغال مهارت‌محور در بخش خوداشتغالی استفاده کند تا افراد برای اشتغال‌زایی آماده شوند، مسیر سوم نیز کارآفرینی است که این حوزه یکی از بهترین مسیرها برای اشتغال‌زایی است.

وی یادآور شد: در این راستا مرکز کارآفرینی تخصصی مدیریت کسب و کار فعالیت می‌کند که این مرکز تخصصی، افرادی که جویای اشتغال و کارآفرینی هستند را شناسایی کرده و بعد از مراحل ارزیابی و گذراندن دوره‌های مقدماتی، تخصصی و پیشرفته به راه‌اندازی کسب و کار برسند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان البرز با بیان اینکه در مرکز کارآفرینی شتاب‌دهنده‌ها را مورد ارزیابی قراردادیم، خاطرنشان کرد: سه شتاب‌دهنده نهایی شده و تفاهم‌نامه‌ها منعقد شدند و خروجی کار ما در این مرکز، راه‌اندازی کسب و کار است.

وی ابراز کرد: این پروژه به صورت فرابخشی است که بر اساس تفاهم‌نامه با استاندار البرز و رئیس سازمان آموزش و فنی حرفه‌ای کشور در دی ماه سال ۹۸ منعقد شد و در حال اجرایی شدن است.

غیاثی تبار متذکر شد: همچنین تفاهم‌نامه‌های بین اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای، کار، تعاون و رفاه اجتماعی، سازمان صمت، میراث فرهنگی و گردشگری، پارک علم و فناوری و صندوق کارآفرینی منعقد شده است که دستگاه‌های که به عنوان مشارکت در پروژه (اشتغال مهارت‌محور) با ما همکاری می‌کنند تا نیروی کار ماهر موردنیازشان را در حوزه صنعت، خدمات، کشاورزی و گردشگری تأمین کنند.

کد خبر 5027400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha