۵ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۴۲

روز شمار جنگ در غرب، روز ششم؛

اعتراف ارتش بعثی به شکست در کرمانشاه

اعتراف ارتش بعثی به شکست در کرمانشاه

کرمانشاه- با گذشت ۳۶ ساعت از ورود نیروهای بعثی به قصرشیرین، مردم این شهر همچنان در مقابل تانک های عراقی مقاومت کرده و با کوکتل مولوتف تانک های عراقی را یکی پس از دیگری منهدم می کردند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: در کتاب «سرپل ذهاب در جنگ» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است گزارش روز ششم جنگ تحمیلی این چنین روایت می‌شود:

با آنکه ۳۶ ساعت از ورود دشمن به قصرشیرین می‌گذرد، هنوز مقاومت و جنگ تن‌به‌تن در این شهر ادامه دارد. نیروهای خودی در سرپل‌ذهاب که وضع نسبتاً مناسبی دارند در تلاش هستند تا با رساندن نیرو و امکانات به قصرشیرین از تسلط کامل دشمن بر این شهر جلوگیری کنند.

به گزارش خبرنگار یکی از روزنامه‌های عصر از محور سرپل‌ذهاب: ساعت دو بامداد با کمینی که سپاه پاسداران مستقر در سرپل‌ذهاب تعبیه کرده بود، یک ستون تدارکاتی و نظامی دشمن به‌کلی منهدم و چهار خودروی نظامی بعثی با همه مهمات و اسلحه به غنیمت گرفته شد و دوازده درجه‌دار بعثی و یک افسر مصری کشته و بیست نفر دستگیر شدند و تانک‌های ارتش بعثی پنج کیلومتر عقب‌نشینی کردند.

از سوی دیگر، تعدادی از تانک‌های دشمن در ارتفاعات «قراویز»، مسلط بر سرپل‌ذهاب، مستقر و در حال جابه‌جایی و پیشروی به‌طرف سرپل‌ذهاب هستند. یگان‌های دشمن مستقر در این منطقه از نظر سوخت، مهمات، آب و آذوقه در مضیقه هستند و از لشکر ششم ارتش بعثی درخواست کمک کردند.

گزارش ساعت ۲۱ سپاه از این منطقه حاکی است: «دویست تانک ارتش بعثی از طرف گیلانغرب به‌سوی سرپل‌ذهاب در حرکت است و همچنین از سمت «تیله‌کوه» می‌خواهند با حمله گازانبری، آنجا را بگیرند». طبق اعلام اداره مرکزی اطلاعات سپاه: «در شمال دشت ذهاب، نزدیک «ازگله»، در منطقه «خانه‌شور» نیروهای دشمن در حال پیشروی هستند و نیروهای خودی از این منطقه عقب‌نشینی کرده‌اند».

مردم غیور قصرشیرین با حمله و با استفاده از کوکتل مولوتف چند تانک متجاوز بعثی را منهدم کردند.

در روز پنجم مهرماه نیز، نیروهای دشمن تلاش خود را برای به‌دست گرفتن کنترل شهر و پادگان سرپل‌ذهاب ادامه دادند. نیروهای تازه نفس بعثی که عمدتاً عناصر درگیر نشده لشکر ششم زرهی و تیپ ۹۴ پیاده و نیروهایی از لشکر هشتم پیاده بودند، وارد منطقه نبرد سرپل‌ذهاب شدند و هم‌زمان، نیروی هوایی ارتش بعثی شهرهای کرمانشاه و اسلام‌آباد غرب را به‌شدت بمباران کرد.

با توجه به مقاومت دلیرانه رزمندگان ایرانی از ظهر روز پنجم مهرماه آثار ناامیدی در نیروهای بعثی مشاهده گردید و اجباراً به ارتفاعات «قراویز» در شمال غربی دشت ذهاب عقب‌نشینی کردند و به کنترل و نگهداری حوالی قصرشیرین اکتفا نمودند. ارتش بعثی در بیانیه شماره ۱۳۹ خود اعلام کرد که شمال شرقی راه خسروی قصرشیرین سرپل‌ذهاب پاکسازی و تأمین شده است. با توجه دقیق به این بیانیه روشن می‌گردد که رده بالای فرماندهی ارتش بعثی شکست تلاش‌های ۵ روزه برای تصرف شهر سرپل‌ذهاب را به‌طور ضمنی پذیرفته و نهایتاً رژیم بعثی از ادامه آن عملیات منصرف گردیده است و عملاً نیز همین وضع پیش آمد و از روز ششم مهر ماه پیشروی نیروهای دشمن در منطقه کرمانشاه متوقف شد.

کد خبر 5032784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha