رئیس بنیاد سعدی:

آیت الله تسخیری اخلاق گفتگو را به خوبی می‌دانست

 آیت الله تسخیری اخلاق گفتگو را به خوبی می‌دانست

حداد عادل گفت: آیت الله محمد علی تسخیری مجهز به اخلاق گفت‌وگو بود و اخلاقی که آیت الله تسخیری داشت برای گفت‌وگو مناسب بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامعلی حدادعادل، رییس بنیاد سعدی در سخنرانی خود در وبینار «بررسی ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های حضرت آیت ‌الله تسخیری» که صبح امروز (سه شنبه ۸ مهرماه) در حوزه ریاست این سازمان برگزار شد، گفت: مرحوم در این دنیا دو نوع زندگی می‌کند، این تفاوت بعد از درگذشتشان آشکار می‌شود. عده‌ای وقتی از دنیا می‌روند، جز دوستان، آشنایان و بستگان کسی دیگر متوجه فقدان او نمی‌شود و تأسف و تأثری به جای نمی‌ماند. اندک کسانی هستند که وقتی از دنیا رحلت می‌کنند، نه فقط بستگان و بازماندگان آنان فقدانشان را حس می‌کنند، بلکه جامعه نبود آنان را احساس می‌کند و دچار اندوه و تأسف می‌شوند. آیت الله تسخیری از دسته دوم بود. به قدری در زندگی اثرگذار بود که فقدانش نزد همگان محسوس بود.

وی به خاطره‌ای از ترجمه ‌کتاب آیت الله مطهری به زبان عربی توسط آیت الله تسخیری اشاره کرد و گفت: آیت الله تسخیری اثری از یک متفکر و نویسنده مسلمان ایرانی شیعه به زبان عربی ترجمه کردند. ایشان هم به زبان عربی تسلط داشت و دارای بصیرتی بود که ارزش کتب استاد مطهری را تشخیص می‌داد.

حدادعادل با بیان اینکه فقدان آیت الله تسخیری ثلمه‌ای جبران ناپذیر بر پیکره اسلام است، افزود: رحلت آیت الله تسخیری برای همه ما تأسف انگیز بود از آن جهت که ایشان نقش بی بدیلی در انقلاب اسلامی ایفا می‌کرد.

وی ادامه داد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، دشمنان انقلاب همواره درصدد بودند این انقلاب را تحریف کنند و تصویر نادرستی از آن ترسیم کنند و چهره انقلاب را نزد مردم جهان و پیروان سایر ادیان و مسلمانان غیر ایرانی به خصوص عرب و اهل سنت، زشت جلوه دهند. همچنین، تمام رسانه‌های تحت تسلط استکبار جهانی و صهیونیسم به دنبال جلوگیری از معرفی صحیح انقلاب اسلامی، اندیشه و انگیزه انقلاب به سایر نقاط جهان به ویژه به عالم اسلام و کشورهای عربی هستند.

رییس بنیاد سعدی در ادامه سخنانش، تأکید کرد: جنگی که در این ۴۲ سال برقرار بوده، از آن به بعد هم خواهد بود. آن جنگ، جنگ تهاجم فرهنگی، فکری و جنگی که یک طرف آن به دنبال تحریف حقیقت است، برشمرده می‌شود.

وی آیت الله تسخیری را فرمانده لایق این میدان و جبهه جنگ دانست و گفت: مرحوم آیت الله تسخیری برای این مهم، چهار ابزار در اختیار داشت و این ابزارها به او تعالی و موفقیت می‌بخشید. نخستین ابزار، تسلط به زبان عربی بود. ایشان هم با ادبیات عرب آشنایی داشت و هم با زبان روز عربی و هم در حوزه‌های علمیه درس خوانده بود و هم در دانشگاه بغداد. بدین ترتیب در گفت‌وگو با متفکران و اندیشمندان کشورهای عربی مشکلی نداشت.

حدادعادل بیان کرد: علم اسلامی دومین ابزار ایشان بود. آیت الله تسخیری یک فقیه بود و نزد بزرگان اسلام چون شهید صدر درس خوانده بود و به عرفان و کلام اسلامی تسلط داشت و می‌توانست از معارف اسلامی سخن گوید و استدلال کند.

وی در ادامه، سومین ابزار آیت الله تسخیری را ایمان قلبی به خدا، اسلام و قرآن کریم و درستی انقلاب اسلامی و ایمان به رهبر معظم انقلاب و امامت این انقلاب دانست و گفت: چهارمین ابزار ایشان، مجهز به اخلاق گفت‌وگو بود. اخلاقی که آیت الله تسخیری داشت که برای گفت‌وگو مناسب بود. شخصیتی خوش اخلاق بود که در ابتدا، سخن مخالف را می‌شنید و احترام می‌گذاشت و توهین به کسی نمی‌کرد و فضای بحث را برادری و دوستانه می‌ساخت.

رییس بنیاد سعدی خاطرنشان کرد: مجموع این توانایی‌های آیت الله تسخیری سبب شده بود که در تمام مدت پیروزی انقلاب و تا روزهای حیات، ایشان به عنوان حلقه وصلی بین ایران، انقلاب اسلامی و مسلمانان و پیروان ادیان قرار گیرد.

وی افزود: ایشان علاوه بر کارهای علمی و دفاع از اسلام، مدیریت اجرایی هم بر عهده داشت. در سمینار های مختلف در جهان اسلام شرکت و مدیریت داشت. دوستی بسیار عزیز بود. با ایشان سفرهای گوناگون در داخل و خارج از کشور داشتم و فقدان ایشان، ثلمه‌ای در جهان اسلام است.

کد خبر 5036148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha