۲۱ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۲۹

مدیر کل تبلیغات اسلامی اردبیل:

تقویت اتحاد شیعه و سنی نیازمند تدوین برنامه‌های مشترک فرهنگی است

تقویت اتحاد شیعه و سنی نیازمند تدوین برنامه‌های مشترک فرهنگی است

اردبیل- مدیر کل تبلیغات اسلامی استان با تاکید بر ضرورت همبستگی و برادری بین اقوام و مذاهب، تقویت اتحاد بین شیعه و سنی را نیازمند تدوین برنامه‌های مشترک فرهنگی و تبلیغی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده ظهر دوشنبه در سفر به شهرستان خلخال، با حضور در بخش هشجین، با امام جمعه و جمعی از مسئولین فرهنگی این منطقه دیدار و گفتگو کرد.

وی هدف از این دیدار را بررسی فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی این منطقه عنوان کرد و گفت: حرکت در مسیر توسعه کارهای فرهنگی در جامعه، جهاد اکبر محسوب می‌شود چرا که تربیت معنوی مردم را سبب شده و نسلی متعهد و فرهیخته در حیطه دین و معنویت به بار می‌آورد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان، رویکرد جدید این سازمان را استفاده از نیروی جوان و خلاق در بحث توسعه و ترویج آموزه‌های دینی در جامعه عنوان کرد و افزود: نگاه تیم جدید سازمان تبلیغات اسلامی به برنامه‌های فرهنگی، منطبق با زیست بوم هر منطقه است که بر اساس نیاز هر منطقه برنامه‌های مناسبی تدوین و ارائه دهد.

وی بهره مندی از طراحی نوین و فعالیت خلاقانه را اولویت اصلی در کسب موفقیت در فعالیت‌های تبلیغی عنوان کرد و گفت: طراحی برنامه‌های فرهنگی در ذیل برنامه‌های مصوب از سوی مرکز، سبب احصاء و پایش نیازمندی‌ها و انطباق فعالیت‌ها با زیست بوم منطقه شده و در نهایت بازدهی مناسب و موفقیت بیشتری را متوجه فعالان فرهنگی و متولیان امور دینی می‌کند.

انحصار شکنی در جذب مخاطبین عامل مؤثر در موفقیت تبلیغ دینی

حجت‌الاسلام جعفرزاده، نگاه کلان به مخاطبین و انحصار شکنی در جامعه هدف را رویکرد دیگر سازمان تبلیغات اسلامی در رسیدن به هدف غایی تبلیغ دینی عنوان کرد و گفت: از دیرباز تاکنون مخاطبین ثابتی اعم از روحانیون، مادحین، قاریان قرآن، هیئات مذهبی، کانون‌های فرهنگی و تبلیغی با سازمان تبلیغات اسلامی همکاری داشته و دارند اما در رویکرد جدید تمامی فعالان فرهنگی و تبلیغی در جامعه، مخاطبین سازمان تبلیغات اسلامی هستند.

وی گفت: تمام فعالان فرهنگی می‌توانند با ارائه طرح‌های تبلیغی موفق، کمک کار سازمان تبلیغات اسلامی بوده و در توسعه امور فرهنگی در مناطق مختلف تأثیرگذار باشند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان، در بخش دیگری از سخنانش منطقه هشجین را از مناطق مستعد در مسائل فرهنگی و قرآنی عنوان کرد و گفت: در مناطق ویژه استان اردبیل اعم از منطقه سنی نشین هشجین مشاهده شده است که همزیستی بسیار شایسته ای بین برادران شیعی و سنی وجود دارد که تقویت این اتحاد و برادری تنها با گفتار میسر نیست بلکه نیازمند تدوین برنامه‌های مدون و خلاقانه است.

وی گفت: راهبرد کلان سازمان تبلیغات اسلامی، در حال تحول است و در سطح کشور بخش مستقلی برای ادیان، مذاهب، قومیت‌ها راه اندازی شده و برنامه‌های مستقلی با سایر نهادهای فرهنگی در استان و مناطق هدف تدوین شده است.

حجت‌الاسلام جعفرزاده، بر ضرورت هماهنگی و همکاری تمامی نهادها و دستگاه‌های اجرایی در پیشبرد فعالیت‌ها تاکید کرد و گفت: فعالیت تک بعدی و حرکت با ید واحد نتیجه مطلوب و مدنظر را فراهم نمی‌سازد لذا اتفاق نظر و تجمیع آرا و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی دستگاه‌های مرتبط باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا بتوان مسیر تبلیغ را به درستی و با موفقیت بیشتر طی کرد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان، تشکیل امت واحده و همزیستی مسالمت آمیز مذاهب را نیازمند ارائه طرح مدون فرهنگی منطبق با شرایط موجود در مناطق اعم از موقعیت اجتماعی، نیازمندی‌های اشتغال و مسائل دینی و فرهنگی دانست و بر ضرورت اجرای گردهمایی و نشست‌های فرهنگی در تبادل اطلاعات با شهرهای مشابه تاکید کرد.

شهر هشجین مستعد پیشرفت فرهنگ و دینی است

در ادامه حجت‌الاسلام حجت‌الاسلام علی شفابخش گزور امام جمعه هشجین، با ارائه گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی، دینی و قرآنی این شهر، بر بومی سازی برنامه‌ها و اجرای فعالیت‌ها بر اساس نیاز هر منطقه تاکید کرد.‌

وی خواستار تأمین بستر لازم برای استفاده از سامانه اعزام در این شهر شد و گفت: دسترسی به سامانه اینترنتی اعزام مبلغین و مبلغات در مناسبت‌های ملی و مذهبی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر تبلیغات قم باید مورد توجه قرار گیرد و این زمینه برای شهر هشجین هم فراهم شود تا روحانیون به سهولت با مراجعه به این سامانه، سابقه تبلیغی و اعزام خود را ثبت کنند.

حجت‌الاسلام صفابخش، به کمبود روحانی در روستاهای هشجین اشاره کرد و گفت: اکثر روستاهای این شهر فاقد روحانی مستقر هستند و نیاز اساسی برای تبلیغ دینی در این روستاها مشهود است.

وی در ادامه ساختمان خانه عالم هشجین را نیازمند بازسازی و مرمت اساسی برای استقرار روحانی در این منطقه عنوان کرد و گفت: این ساختمان از لحاظ فیزیکی دچار مشکل ساختاری شده و نیازمند بازسازی و مرمت است تا بتوانیم روحانی ثابتی در این مکان مستقر کرده و نیاز فرهنگی و دینی منطقه را مرتفع سازیم.

امام جمعه هشجین به برنامه‌های قرآنی در این منطقه اشاره کرد و گفت: شهر هشجین مستعد پیشرفت فرهنگی و دینی بود و علارغم کمبود امکانات، مسابقات نهج البلاغه، دوره‌های حفظ، تفسیر و قرائت قرآن در این شهر اجرا می‌شود و در نظر داریم با همکاری و مساعدت ادارات و شهرداری منطقه بنرهایی با موضوعات قرآنی و پیام‌های اخلاقی تهیه و در سطح شهر نصب و به صورت هفتگی این بنرها را با موضوع جدید تعویض کنیم که این فعالیت تبلیغی و ترویجی با همکاری فعالین فرهنگی اعم از برادران شیعه و سنی انجام می‌شود.

در ادامه، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با اهدای کتاب نهج البلاغه از فعالیت شایسته امام جمعه هشجین قدردانی کرد.

کد خبر 5046252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha