۱۳ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۴۷

حجت الاسلام حسین ولی‌اللهی:

سازمان تبلیغات نقش بسیار مهمی در هدایت و راهنمایی مداحان دارد

سازمان تبلیغات نقش بسیار مهمی در هدایت و راهنمایی مداحان دارد

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شمال شرق تهران گفت: کانون مداحان سازمان تبلیغات اسلامی سنگر مداحان برای نشر فضائل اهل بیت (ع) است که این سازمان در هدایت، نظارت و راهنمایی مداحان نقش مهمی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین حسین ولی‌اللهی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شمال شرق تهران به مناسبت برگزاری چهارمین دوره انتخابات کانون مداحان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اهداف سازمان تبلیغات اسلامی از تشکیل کانون مداحان گفت: سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یکی از متولیان فرهنگی کشور نقش بسیار مهمی در هدایت، نظارت و راهنمایی مداحان دارد.

وی ادامه داد: مداحان عزیز که در اصل ستایشگران اهل بیت (ع) هستند، مسلماً نیاز به یک برنامه منسجمی دارند که بتوانند به اهدافی که در نظر دارند برسند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شمال شرق تهران راز ماندگاری نهضت حسینی را همین مجالس عزاداری دانست و گفت: مسئله مداحی، نوحه خوانی، در سوگ اهل بیت (ع) از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا حدی که در طول تاریخ راز ماندگاری و جاودانگی حادثه عاشورا و نهضت پرچمدار خونین کربلا حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به خاطر تشکیل همین محافل و مجالس عزاداری در طول تاریخ بوده است.

وی افزود: کسانی که در این عرصه و میدان قرار گرفته‌اند از جمله وعاظ، سخنرانان، مداحان، ستایشگران، روضه خوانان هر کدام نقش خود را در این زمینه انجام داده‌اند و این مسئله بسیار مهمی است.

اهمیت ویژه اهل بیت (ع) به مداحان

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شمال شرق تهران با اشاره به اهمیت ویژه اهل بیت (ع) به مداحان گفت: اهل بیت عصمت (ع) اهمیت ویژه ای برای مداحان و ستایشگران قائل بودند به ویژه حضرت امام رضا (ع) همانطور که همه استحضار دارند وقتی دعبل خزاعی آمد و آن اشعار بسیار ارزشمند را بیان کردند امام رضا (ع) جبّه خود را به عنوان هدیه به این مداح و شاعر اهل بیت (ع) اعطا کردند.

وی ادامه داد: پس از اینجا متوجه می‌شویم که مداحان عزیز و ستایشگران اهل بیت (ع) نقش بسیار مهمی در گسترش فرهنگ ولایت و خاندان عصمت و طهارت برعهده دارند، چون مهمترین سرمایه‌ای که در طول زندگی و حیات خود داریم، مسئله محبت و عشق به اهل بیت (ع) است، به این معنا که وقتی ما مجالس عزاداری اهل بیت (ع) را برگزار می‌کنیم کسانی که در این مجالس حضور پیدا می‌کند و مدح اهل بیت (ع) را بیان می‌کند که باعث می‌شود مردم به مجالس اهل بیت (ع) گرایش بیشتری پیدا کنند.

وی افزود: امام صادق (ع) در روایتی فرمودند: «اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی جَعَلَ فیِ النّاسِ مَنْ یَفِدُ اِلَیْنا وَ یَمْدَحُنا وَ یَرْثی لَنا» خدا را سپاس میگویم که در بین مردم خداوند کسانی را قرار داده که ما را مدح و مرثیه می‌کنند. این فقط در اختیار مداحان عصمت و طهارت و ستایشگران اهل بیت (ع) است که امام به خاطر آنها خدا را شکر و سپاس نموده است.

حجت الاسلام والمسلمین ولی‌اللهی اظهار کرد: این مداحان هستند که از این طریق راه و خط ائمه (ع) را به مردم نشان می‌دهند و مردم از این جریانات استفاده می‌کنند و با سیره و تفکرات اهل بیت (ع) آشنا می‌شوند. همه اینها حاکی از این است که مداحان عزیز و ارزشمندمان باید یک سازماندهی درستی داشته باشند تا بتوانند نقش خود را به عنوان مداح عصمت و طهارت در جامعه ایفا کنند.

ویژگی‌های مداح مورد تأیید اهل بیت (ع)

حجت الاسلام والمسلمین ولی‌اللهی به ویژگی‌های مداح مورد تأیید اهل بیت (ع) اشاره و اظهار کرد: مسئله مداحی مورد تأیید اهل بیت (ع) است منتهی آن مداحی که آیتم‌های مداحی را مراعت کند. یک مداح در قدم اول باید متدین باشد، باید متقی باشد، اشعاری که انتخاب می‌کند در وهن اهل بیت (ع) نباشد که متأسفانه بعضی از مداحان هدفشان فقط گریه گرفتن است یا اینکه داستان‌ها و خواب‌هایی را مطرح می‌کنند که اصلاً در شأن اهل بیت (ع) نیست.

وی ادامه داد: اگر یک مداح مطالعه تاریخی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشد و اشعار غنی و زیبا انتخاب کند و در شعر و شاعری تخصص داشته باشد که نقش شعر خیلی مهم است و او بفهمد که نقش شعر در جامعه چیست و او شعر را بفهمد و در این مسیر قرار بگیرد و متدین هم باشد همه اینها موجب می‌شود که آن مداحی مورد خوشنودی و رضایت اهل بیت (ع) قرار بگیرد.

نقش سازمان تبلیغات اسلامی در اتحاد و همدلی جامعه مداح

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شمال شرق تهران با اشاره به نقش این سازمان در ایجاد انسجام و اتحاد بین مداحان گفت: سازمان تبلیغات اسلامی برای اتحاد، وحدت، هماهنگی و همدلی بین مداحان یک برنامه منسجمی را در نظر گرفته تا مداحان یک برنامه خاص را داشته باشند تا بتوانند با نظارت سازمان تبلیغات اسلامی آن نقش مهمی که برعهده دارند را به نحو احسن ایفا کنند. تا تشتت و تفرقه و این مسائل حاشیه‌ای در بین مداحان نباشد.

وی ادامه داد: هر چند سال یک بار هم برنامه انتخابات کانون مداحان در ادارات تبلیغات اسلامی در تهران و شهرستان‌های تابعه و سراسر کشور انجام می‌شود که به لطف خداوند متعال در روز جمعه نهم آبان ماه انتخابات کانون مداحان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با حضور پرشور مداحان با جوی بسیار آرام و حضوری منسجم برگزار شد و عده‌ای از این عزیزان مداح نیز در این انتخابات انتخاب شدند.

حجت الاسلام والمسلمین ولی‌اللهی افزود: ما این مسئله را به فال نیک می‌گیریم که حضور مداحان عزیزمان ان شاءالله در سنگری که آن سنگر برای شناختن اهل بیت (ع) و معرفت بیشتر به آن انوار الهی است، نقش بیشتری داشته باشند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شمال شرق تهران به انتخابات این دوره کانون مداحان این اداره اشاره و گفت: در انتخابات شمال شرق هم به لطف خداوند انتخاباتی که برگزار شد و مداحانی که انتخاب شدند از مداحان برجسته هستند که همه آنها را می‌شناسم و به آنها افتخار هم می‌کنم که این عزیزان انتخاب شدند که ان شاءالله انتخابات هیئت رئیسه هم برگزار می‌شود و رئیس را انتخاب می‌کنیم.

وی ادامه داد: امیدواریم با اتحاد و همدلی بتوانیم در نظام جمهوری اسلامی ایران هم اهداف اهل بیت (ع) و هم اهداف مقام معظم رهبری که توصیه‌های بسیاری نسبت به مداحان دارند به مرحله اجرا و عمل برسانیم.

کانون مداحان سازمان تبلیغات سنگری برای نشر فضائل اهل بیت (ع)

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شمال شرق تهران با اشاره به نقش کانون مداحان اظهار کرد: کانون مداحان یک سنگری برای نشر فضائل اهل بیت (ع) است. امام معصوم (ع) نیز فرمود که دوستان و محبین ما کسانی هستند که مجالس و محافل را تشکیل می‌دهند و در آنجا فضائل و مناقب ما را مطرح می‌کنند و بر مصیبت ما گریه می‌کنند و اشک می‌ریزند.

وی ادامه داد: مداح یا واعظی که در این مجلس حضور پیدا می‌کند و وقتی نقش اهل بیت (ع) را مطرح می‌کند مردم به فکر می‌روند که اینها که بودند و چه برنامه‌ای در جامعه داشتند و اینگونه با آنها برخورد شد. پس هم مداح و هم واعظ باید قدر خود را بدانند که واقعاً مقامی است بسیار ارزشمند که به هر کس نمی‌دهند.

حجت الاسلام والمسلمین ولی‌اللهی در پایان با اشاره به رویکرد جدید سازمان تبلیغات گفت: با توجه به مدیریت جدید سازمان و با تحولی که در سازمان تبلیغات اسلامی صورت گرفته است قطعاً عزیزان ما برنامه‌های جدید و منسجم و به روز در نظر دارند و ما هم سعی می‌کنیم منویات سازمان تبلیغات اسلامی را به مرحله اجرا و عمل در بیاوریم که در مرحله اول خشنودی اهل بیت (ع) و دوم ان شاءالله رضایت و خشنودی مقام معظم رهبری را به همراه داشته باشد.

گفتنی است، چهارمین دوره انتخابات کانون مداحان ادارات تبلیغات اسلامی استان تهران روز جمعه ۹ آبان ماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این ادارات برگزار شد.

کد خبر 5062392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha