۲۴ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۰۸

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی مطرح کرد؛

زباله‌ای که زندگی می‌بخشد/دریافت ۶۵۰ نمونه خون بندناف

زباله‌ای که زندگی می‌بخشد/دریافت ۶۵۰ نمونه خون بندناف

بیرجند - رئیس جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: ۶۵۰ نمونه خون بندناف در خراسان‌جنوبی دریافت شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، جلال‌الدین صادقی صبح شنبه در آستانه ۲۵ آبان ماه روز جهانی خون بند ناف به رسانه‌های گروهی اظهار کرد: موضوع نگهداری و حفظ خون بند ناف از زمانی مطرح شد که فایده استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بسیاری از بیماری‌ها در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفت.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: سلول‌های بنیادی از راه‌های مختلفی تهیه می‌شود که یکی از آن‌ها سلول‌های بنیادی مغز استخوان و دیگری سلول‌های بنیادی خونی است که از بند ناف و جفت جنین به دست می‌آید.

سابقه ذخیره‌سازی خون بند ناف

صادقی ادامه‌داد: تهیه سلول‌های بنیادین از نمونه خون بند ناف از جمله شیوه‌های نوینی است که از سال ۱۹۹۸ و حدود ۸ سال پس از تأسیس نخستین بانک‌های ذخیره نمونه خون بند ناف، در جهان رایج شده است،

وی افزود: برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ پروفسور گلوکمن در کشور فرانسه از سلول‌های خون بند ناف خواهر یک پسربچه مبتلا به کم خونی فانکونی استفاده کرد و موفق شد بیماری این پسربچه را درمان کند.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: در ایران کار تحقیق روی سلول‌های بنیادی از سال ۸۰ شروع و در سال ۸۴ بانک خون بند ناف رویان به همت مرحوم دکتر سعید آشتیانی آغاز به کار کرده و تاکنون بیش از ۱۲۰ هزار نمونه خون بند ناف از نقاط مختلف کشور در بانک خون بند ناف ذخیره شده است.

صادقی اظهار کرد: این بانک در حال حاضر با ۴۲ نمایندگی در سراسر ایران آماده ارائه خدمات بانک خون بند ناف است.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی افزود: به همه خانواده‌ها که در آستانه تولد فرزند هستند توصیه می‌کنیم حتماً نسبت به نگهداری سلول‌های بنیادی خون بند ناف نوزاد خود اقدام کرده و این کار را به مثابه یک بیمه بیولوژیک در نظر بگیرند تا در آینده در صورت نیاز برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج خود فرد یا خانواده یا افرادی که تطابق ژنتیکی یکسانی دارند استفاده شود.

ملیحه بهنامیان، مدیر بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی استان نیز در این زمینه اظهار کرد: تاکنون حدود ۶۵۰ نمونه خون بند ناف در استان دریافت و در بانک خون بند ناف رویان ذخیره‌سازی شده است.

روند رو به رشد ذخیره‌سازی خون بند ناف در خراسان‌جنوبی

مدیر بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: اقدام به ذخیره‌سازی خون بند ناف از سوی والدین، از سال ۹۶ روند رو به رشدی دارد ولی با توجه به میزان موالید انجام شده در استان، انتظار پوشش بیشتری داریم.

بهنامیان ادامه‌داد: جهت فرهنگ سازی در خصوص ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزادان، نیاز به همیاری بخش‌های مختلف هستیم و پزشکان، متخصصان زنان و زایمان و رسانه‌ها در این زمینه نقش مؤثری دارند.

وی افزود: هزینه اولیه عقد قرارداد حدود سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و هزینه شارژ سالانه ۱۶۰ هزار تومان است.

مدیر بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: به منظور رفاه حال متقاضیان و حمایت از قشر کم درآمد استفاده از تسهیلات بانکی بدون بهره و قسط بندی هزینه امکان پذیر است.

بهنامیان ادامه‌داد: اگر فردی ذخیره سازی خون بند ناف نداشته و در آینده به آن نیاز پیدا کرد باید هزینه بسیاری برای تهیه نمونه از خارج از کشور پرداخت کند.

وی گفت: علاقمندان به ذخیره خون بند ناف فرزندان خود می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۵۵۶۱۳۰۷۲ تماس گرفته و یا با مراجعه به سایت www.rsct.ir اطلاعات لازم را کسب کنند.

مدیر بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی یادآور شد: سلول‌های بنیادی خون بند ناف ذخیره شده در درمان بیماری‌های خونی مثل لوسمی حاد و مزمن، لنفوم هوچکین و غیر هوچکین، انواع تالاسمی‌ها و انواع کم خونی‌های مزمن مادرزادی مانند آنمی فانکونی و آنمی آپلاستیک، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی، نقص در تولید لنفوسیت‌ها و اخیراً در زمینه اوتیسم و فلج مغزی کودکان به صورت کارآزمایی بالینی استفاده می‌شود.

کد خبر 5070844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha