با حمایت چین؛

آسیا بزرگترین بلوک اقتصادی جهان را می‌سازد

آسیا بزرگترین بلوک اقتصادی جهان را می‌سازد

۱۵ کشور منطقه راهبردی آسیاپاسیفیک در سایه تک‌ روی‌های ترامپ، به توافق تجاری بزرگی دست یافتند که به ارتقای جایگاه منطقه‌ای چین منجر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، پیمان تجاری ترانس‌پاسیفیک (TPP) در شمار نخستین پیمان‌های چندجانبه‌ای بود که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به محض رسیدن به قدرت در سال ۲۰۱۶ میلادی؛ از آن خارج شد.

اکنون در برهه زمانی که شاید آخرین روزهای زمامداری ترامپ باشد، ۱۵ اقتصاد منطقه آسیاپاسیفیک تصمیم گرفته‌اند در توافقی که از پشتوانه چین برخوردار است؛ بزرگترین بلوک اقتصادی دنیا را تشکیل دهند.

امضای توافق همکاری اقتصادی جامع منطقه‌ای (RCEP)، ضربه مهلکی بر آنچه که از بدنه توافق ترانس‌پاسیفیک باقی مانده است؛ خواهد بود- توافقی که در دوره دوم زمامداری باراک اوبامای دموکرات حاصل شد و ترامپ از آن پا پس کشید.

درحالیکه واشنگتن به ویژه در سیاست چرخش به ایندوپاسیفیک، خواهان مواجهه با قدرت‌یابی پکن است؛ توافق RCEP می‌تواند جایگاه منطقه‌ای چین را که دومین اقتصاد برتر دنیا است به ویژه در تعامل با ژاپن و کره جنوبی که متحدان آسیایی آمریکا هستند؛ به شدت بهبود ببخشد.

به این ترتیب، در حال حاضر، آمریکا از دو توافق تجاری آسیاپاسیفیک- منطقه‌ای با سریعترین رشد اقتصادی در جهان- محروم است.

قرار است RCEP علاوه بر ۱۰ کشور عضو اتحادیه آسه‌آن، شامل چین، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزلند هم باشد و به کاهش تعرفه‌های گمرکی میان آنها منجر شود.

این توافق در حاشیه نشست مجازی آسه‌آن به ریاست ویتنام امضا خواهد شد و قرار است ۳۰ درصد حجم اقتصاد جهانی، ۳۰ درصد جمعیت دنیا و ۲.۲ میلیارد مشتری را پوشش دهد.

کد خبر 5071839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha