۲۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۹:۱۷

کارشناس ارشد جزر و مد خبرداد

لزوم پایش مستمر سطح آب خلیج گرگان/ ایستگاه ترازسنجی جانمایی شد

لزوم پایش مستمر سطح آب خلیج گرگان/ ایستگاه ترازسنجی جانمایی شد

بندرترکمن- کارشناس ارشد جزر و مدی سازمان نقشه برداری کشور گفت: جانمایی نقاط مبنای ارتفاعی ایستگاه تراز سنجی بندرترکمن انجام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، خلیج گرگان بزرگترین خلیج واقع در جنوب شرقی دریای خزر بوده که از اهمیت زیستگاهی ویژه ای برخوردار است.

اما این خلیج با مسائلی همچون پس‌روی آب، لایروبی نشدن صد ساله کانال‌های انتقال آب دریا، گرمای زمین، حفر بی‌رویه چاه‌های آب کشاورزی در مناطق بالادستی روبرو بوده که این عوامل سبب شده تا این زیستگاه ارزشمند حال خوشی نداشته باشد.

در همین راستا پایش مستمر خلیج از نظر کمیت و کیفیت مورد توجه بوده که می تواند به تصمیم گیری و نحوه سیاست گذاری کمک کند.

به همین منظور بازدیدی از ایستگاه ترازسنج واقع در منطقه بندرترکمن و جانمایی نقاط مبنای ارتفاعی و پیلار برای ایستگاه بندرترکمن توسط نماینده سازمان نقشه برداری کشور، پیرو اجرای تفاهم نامهء ایجاد ایستگاه های جزر و مدی مابین سازمان نقشه برداری کشور و سازمان بنادر و دریانوردی انجام شد.

کارشناس ارشد جزر و مدی سازمان نقشه برداری کشور در این خصوص گفت: خلیج گرگان حدود ۴۰۰ کیلومتر مربع وسعت داشته اما این خلیج با حداکثر عمق سه متر، خلیج کم‌عمق محسوب می‌شود.

۲۷ درصد از خلیج گرگان خشک شد

فائزه سلامی بیان کرد: در سال های اخیر شاهد روند سریع خشک شدن این خلیج به علت کاهش سطح تراز دریای خزر بوده ایم به طوری که براساس مطالعات صورت گرفته مشخص شد حدود ۲۷ درصد از خلیج گرگان نسبت به زمان پرآبی آن خشک شده است که ارزش زیستگاهی آن بیش از ارزش زیستگاهی تمام خلیج گرگان بوده است.

وی گفت: به ازای یک سانتی متر کاهش سطح تراز آب دریای خزر حدود یک کیلومتر مربع از وسعت خلیج گرگان کاهش می یابد و با افزایش روند گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی و بالطبع افزایش روند کاهش سطح تراز آب دریا لزوم پایش مستمر سطح دریای خزر و خلیج گرگان بیشتر احساس می شود.

کارشناس ارشد جزر و مدی سازمان نقشه برداری کشور ادامه داد: از دستگاه های تاید گیج یا ترازسنج جهت پایش سطح دریا استفاده می شود به این منظور باید داده های دستگاه های تراز سنج به نقاط کنترل ارتفاعی مرجعی بسته شده تا داده ها دارای دقت و صحت باشند.

سلامی اضافه کرد: در همین راستا و در اجرای تفاهم نامه سازمان نقشه‌برداری کشور با سازمان بنادر و دریانوردی عملیات جانمایی نقاط مبنای ارتفاعی دستگاه ترازسنج در منطقه بندرترکمن توسط نماینده سازمان نقشه برداری انجام شد.

وی تصریح کرد: بدیهی است که از روش های دیگر مانند استفاده از داده های ماهواره های ارتفاع سنجی و همچنین تصاویر ماهواره ای همچنین به منظور پایش محدوده و تراز سطح دریا می توان استفاده کرد که دقت آنها به مراتب کمتر از داده های تراز سنج سطح دریا است.

سلامی اضافه کرد: با توجه به رسوب گذاری زیاد در خلیج گرگان طی سال های اخیر و خشک شدن محدوده زیادی از سواحل بندر ترکمن و کاهش چشمگیر عمق آب، ایستگاه ترازسنج در کانال آشوراده بین بندر ترکمن و جزیره آشوراده ایجاد شده که جانمایی نقاط کنترل ارتفاعی را با شرایط متفاوتی روبرو می کند و در نهایت چهار نقطه ارتفاعی که دو عدد آن دارای دید آسمانی می باشد و یک عدد پیلار در منطقه بندر جانمایی شد.

گفتنی است که بازدید از ایستگاه ترازسنج واقع در منطقه بندرترکمن و جانمایی نقاط مبنای ارتفاعی و پیلار برای ایستگاه مزبور توسط نماینده سازمان نقشه برداری کشور از مدیریت آبنگاری و امور جزر ومدی و با حضور نماینده سازمان بنادر و دریانوردی استان گلستان، بنا به درخواست اداره کل فنی و مهندسی سازمان بنادر و دریانوردی در شهرستان بندرترکمن انجام شد.

کد خبر 5072188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha