۱۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۶:۲۶

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی:

دستگاه قضایی در مبارزه با اراذل و اوباش هیچ گونه مماشاتی ندارد

دستگاه قضایی در مبارزه با اراذل و اوباش هیچ گونه مماشاتی ندارد

ارومیه - رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: مبارزه با اراذل و اوباش دستگاه قضایی هیچ گونه مماشاتی ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر گروسی ظهر دوشنبه در جلسه کنترل مجرمین حرفه‌ای استان اظهارکرد: کارهای زیادی در خصوص کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها انجام شده است و جمعیت کیفری زندان‌ها به حال تعادل رسیده است که اینها همه مرهون عملیاتی کردن سیاست‌های تحولی قوه قضائیه خصوصاً غربالگری زندانیان و استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس است.

وی افزود: اکنون کسانی که در داخل زندان هستند معمولاً مجرمین حرفه‌ای و خطرناک و کسانی هستند که یا جرمشان سنگین هست یا اینکه اصلاح پذیر نیستند. بقیه مجرمین که روند اصلاح را طی می‌کنند و یا جرایم کم اهمیتی انجام داده اند از تأسیسات کیفری جدید بهره گرفته و یا در مرخصی هستند یا تحت نظارت سیستم‌های الکترونیکی و یا از مجازات‌های جایگزین حبس بهره مند شده اند.

گروسی ادامه داد: تأمین امکانات لازم برای زندان می‌تواند شرایط زندانبانی مطلوب اسلامی را در پی داشته باشد هر چند اکنون زندان‌های استان از استاندارد لازم برخوردار هستند ولی کافی نیست، باید به نحو مطلوب امکانات و لوازم مورد نیاز فراهم شود.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی افزود: اکنون شرایط به گونه‌ای مهیا شده است که دادرسی الکترونیک در زندان‌ها و دادسراهای استان در حال تکمیل است و نیازی به بدرقه زندانیان به دادگاه داخل یا خارج استان نیست، که این امر در صرفه جویی هزینه‌ها بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: در خصوص مبارزه با اراذل و اوباش دستگاه قضائی هیچ گونه مماشاتی ندارد و با کسانی که نظم و امنیت عمومی جامعه که خط قرمز دستگاه قضائی است را برهم می‌زنند برخورد قاطع خواهد کرد، خصوصاً با مجرمین حرفه‌ای و خطرناک که در قالب اراذل و اوباش ظهور پیدا می‌کنند.

گروسی تصریح کرد: بین دستگاه قضائی و انتظامی و امنیتی در مبارزه با اراذل و اوباش یک همبستگی و هماهنگی ویژه ای شکل گرفته است که امنیت و آرامش اراذل و اوباش را از آنها خواهد گرفت و امنیت مردم عزیز استان را تضمین خواهد نمود، اطلاعات و آمار کلیه اراذل و اوباش در اختیار است و کاملاً تحت رصد و پایش هستند و آرامش نخواهند داشت.

در ادامه جلسه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با اشاره به موضوع امنیت گفت: باید موضوع امنیت را با حساسیت ویژه ای دنبال کنیم و برای ماه‌های پایانی سال از اکنون برنامه ریزی کنیم و خود را آماده سازیم.

مصطفی حبیبی گفت: با توجه به اینکه استان آذربایجان غربی از لحاظ جغرافیایی و وجود مرزهای زیاد با چند کشور یک استان امنیتی هست و مجرمین حرفه‌ای در بخش‌های قاچاق و موضوعات امنیتی در استان تردد می‌کنند نیازمند است که هم پیشگیری و کنترل و هم تعقیب و مجازات این مجرمان با دقت و هوشمندی و برنامه ریزی ویژه ای صورت گیرد.

وی ادامه داد: بررسی نرخ جرایم ارتکابی در استان خصوصاً جرایم خشن نشان می‌دهد که علل مختلفی در ارتکاب جرایم نقش دارند، علاوه بر مشکلات عدیده اقتصادی، مشکلات فرهنگی و مذهبی هم نقش بسزایی در ارتکاب جرم دارند. خصوصاً اینکه بحث کرونا موجب تعطیلی مساجد و مراسم دینی و مذهبی شده است که در واقع آئین‌های مذهبی و مساجد نقش مهمی در هدایت جوانان دارد که جا دارد نهادهای فرهنگی در این خصوص از طریق رسانه و فضای مجازی تأثیرات خود را در بین جوانان بگذراند.

دادستان مرکز استان از مسئولان امر خواست در مورد معیشت و مشکلات اقتصادی حادث شده به علت کرونا که خود یکی از عوامل جرم زا می‌تواند باشد باید تلاش کرد تا مردم را از مضیقه و تنگنا خارج کنیم.

در ادامه این جلسه خرم نیا فرمانده انتظامی استان وسایر اعضای جلسه هم به بیان دیدگاه‌ها و نکته نظرات خود پرداختند و جلسه با تصویب مصوباتی به کار خود خاتمه داد.

کد خبر 5084646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha