۲۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۰۶

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای کرمان:

بازیافت غیرمجاز پسماند به کرونا دامن می‌زند/لزوم افزایش نظارت ها

بازیافت غیرمجاز پسماند به کرونا دامن می‌زند/لزوم افزایش نظارت ها

کرمان - مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان با ابراز نگرانی در خصوص احتمال انتقال کرونا با بازیافت غیرمجاز پسماندها گفت: شهرداری‌ها نظارت در این زمینه را افزایش دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا گلزاری پیش از ظهر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران در خصوص نظارت بر دفن زباله‌های بیمارستانی اظهار کرد: تمام زباله‌های سطح شهرها و روستاها به دلیل شیوع ویروس کرونا حالت عفونی دارند.

وی گفت: استان کرمان در زمینه زباله‌های مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان‌ها پیش‌قدم است و همه این مراکز مجهز به دستگاه‌های اتوکلاو بی خطرساز پسماندهای عفونی و بیمارستانی هستند.

بی خطرسازی ۹۵ درصد زباله‌های عفونی

گلزاری با اشاربه به بی خطر سازی زباله‌های بخش خصوصی، مطب‌ها و کلینیک‌ها از ابتدای امسال افزود: بر این اساس در حال حاضر ۹۵ درصد زباله‌هایی که امکان انتقال عفونت دارند و جزو زباله‌های ویژه در قانون پسماند تعریف می‌شوند، توسط دستگاه‌های بی خطرساز بی خطر می‌شود.

وی گفت: این زباله‌ها بعد از بی خطرسازی توسط ماشین‌های ویژه شهرداری حمل شده و همراه با سایر زباله‌ها در محل دفن زباله شهرداری امحا و دفن می‌شوند و در این زمینه مشکلی در استان کرمان وجود ندارد.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با ابراز نگرانی در خصوص زباله‌های خانگی اظهار کرد: در حال حاضر در اکثر خانواده‌ها یکی دو بیمار کرونایی داشته‌اند یا افراد بی علامت در این خانواده‌ها حضور دارند.

وی ادامه داد: به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم اگر که بیمار کرونایی دارند در اتاق ایزله یک سطل زباله دارای کیسه پلاستیک قرار دهند و سپس این زباله‌ها را در داخل کیسه پلاستیکی ضخیم دیگری بگذارند و در مرحله بعد آن را در کیسه اصلی در کنار دیگر زباله‌ها قرار دهند.

هشدار در خصوص بازیافت غیرمجاز پسماندها در شرایط کرونایی

گلزاری با اشاره به اینکه امکان اینکه همه زباله‌های شهر را عفونی تلقی و بی خطرسازی کنیم وجود ندارد، گفت: شهرداری‌های سراسر استان به فکر عوامل اجرایی پسماند باشند چرا که این پاکبانان اقشار آسیب پذیر از نظر انتقال ویروس کرونا هستند که اگر رعایت بهداشت فردی و نکات بهداشتی انجام نشود و وسایل حفاظتی لازم (ماسک، دستکش و لباس فرم مشخص) را نداشته باشند خطرناک است و تمامی این وسایل باید برای آنها تأمین شود.

وی هشدار داد: متأسفانه شاهد بازیافت غیرمجاز عوامل جمع آوری پسماند از داخل زباله‌ها داریم در این شرایط باید حتماً از این کار جلوگیری شود؛ نیروهای ما در حال کنترل هستند اما نمی‌توان در تمام استان هر لحظه همراه یک ماشین حمل زباله باشیم که بازیافت غیرمجاز انجام ندهند.

گلزاری بیان کرد: در حال حاضر تمامی زباله‌ها در تمامی مناطق استان به دلیل شیوع کرونا آلوده هستند و باید حتماً به صورت مخصوص جمع آوری و دفن شوند بنابراین در این شرایط از شهرداری‌ها می‌خواهیم که به فکر عوامل اجرایشان باشند.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه باید با اعمال نظارت از زباله گردی که شبانه در داخل شهرها انجام می‌شود، جلوگیری شود، افزود: باید همان گونه که در یک دوره‌ای شهرداری کرمان شب‌ها پلیس ساختمان را فعال کرده بود برای زباله نیز همین گونه اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه با آزمایش‌ها و تست‌های انجام شده مشخص شد اینگونه افراد در بسیاری مواقع مثبت بی علامت هستند، بیان کرد: زباله گردی و پسماند غیرمجاز باعث انتقال عفونت به مردم می‌شود و این مساله یکی از معضلات بزرگی است که با شیوع کرونا با آن مواجه هستیم. اگر در این زمینه برنامه ریزی شود در آینده شاهد کاهش انتقال بیماری خواهیم بود.

کد خبر 5097364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha