۱۰ تیر ۱۳۸۶، ۱۵:۴۳

/ آخرین تحولات افغانستان در گفتگوی مهر با "دبیرکل حزب رفاه ملی افغانستان" /

گسترش رسانه‌ها و مطبوعات مهمترین خدمت دولت کرزای بوده است/ N.G.O های غربی عامل فساد و جاسوسی در افغانستان هستند

گسترش رسانه‌ها و مطبوعات مهمترین خدمت دولت کرزای بوده است/ N.G.O های غربی عامل فساد و جاسوسی در افغانستان هستند

محمد حسن جعفری ، دبیرکل حزب "رفاه ملی" افغانستان در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح آخرین وضعیت افغانستان بعد از سقوط طالبان و تحولات یازده سپتامبر و مواضع حزب متبوع خویش در قبال مهمترین مسائل روز و چالش های این کشور پرداخت.

دبیرکل حزب رفاه ملی افغانستان  امروزیکشنبه ضمن حضور درخبرگزاری مهر وتبادل نظر با مهندس اسماعیلی مدیرعامل این خبرگزاری به تشریح اوضاع وتحولات اخیر افغانستان پرداخت و در گفتگویی مشروح با خبرنگار مهر به سوالات مختلف پاسخ داد که مشروح این گفتگو بدین شرح است :

مهر: به عنوان اولین سئوال، حزب رفاه ملی افغانستان در چه زمانی با چه ایده و رویکردی به عرصه سیاست افغانستان وارد شد؟

محمدحسن جعفری: حزب رفاه ملی افغانستان با توجه به نیازهای سیاسی - فرهنگی این کشور در شرایط جدید و بعد از سقوط طالبان درسال 1382 و بعد ازسقوط طالبان توسط عده ای از نخبگان افغانی تشکیل شد و پا به عرصه سیاسی افغانستان گذاشت ، ما درخواست تاسیس حزب مان را با تشریفات قانونی به وزارت عدلیه(دادگستری) افغانستان دادیم و مجوز قانونی دریافت کردیم، ما هم اینک در 22 استان افغانستان، عضو و دفتر حزبی داریم و اغلب نیروهای ما در کابل، هرات، مزارشریف؛ آستان پل و جوزجان هستند، یعنی بیشتر در مناطق غربی و شمالی افغانستان حضور داریم.

- ویژگی و رویکرد خاص حزب شما  نسبت به سایر احزاب افغانی چیست؟

* حزب رفاه ملی یک حزب منحصر به فردی است که از همه جریانات و اقوام افغانستان در آن حضور دارند، هم از اهل سنت، هم از شیعیان، از قوم هزاره ، تاجیک و پشتون در آن عضویت دارند، حزب رفاه ملی برخلاف بسیاری از احزاب افغانی تلاش کرده که وابسته به قوم و مذهب و نژاد خاصی نباشد و یک حالت "ملی" و فراگیر داشته باشد، بسیاری از علمای دینی و شخصیت های فرهنگی مثل آیت الله میرحسین شریفی، احسانی و ...در کادر مرکزی ما حضور دارند، رویکرد ما اصلاح طلبانه است و شعار رسمی حزب ما "حکمت، عدالت، آزادی" و  "رفاه ملی، انتظار دیروز، افتخار امروز و اقتدار فردا" می باشد.

- یعنی می شود گفت که حزب رفاه ملی یک حزب ملی گرا است؟

* البته ما هوادار آن اندیشه ملی گرایانه که امام خمینی گفتند اساس بدبختی ملت ها است، نیستیم، بلکه ملی را به معنای نگاه فراگیر و غیر طائفه ای به اقوام افغانی در نظر داریم، جالب است بگویم که این نوع نگاه ملی ما باعث شده که چند تن ازنمایندگان پارلمان افغانستان از ما تقاضای عضویت در حزب کنند که ما هم پذیرفتیم، نکته دیگر این است که ما یک جریان سوم اصلاح طلب را در افغانستان با شرکت حدود 20حزب تشکیل دادیم که ازجمله این احزاب می توان به جنبش دموکراسی افغانستان،حزب صلح اسلامی  و..اشاره کرد.

- جایگاه احزاب درسیاست افغانستان چگونه است؟ آیا احزاب به عنوان نهادهای مدرن توانسته اند ریشه وجایگاهی در جامعه سنتی افغانستان پیدا کنند؟

* بعد از تحولات یازده سپتامبر و سقوط طالبان تا امروز حدود 84 حزب در افغانستان شروع به کار کردند که الیته از این میان، حدود 15 حزب کاملا فعال داریم، فرهنگ حزبی در افغانستان رو به گسترش است.

- آیا شما یک حزب اسلامگرا و هوادار اجرای شریعت محسوب می شوید؟

* ما نه اسلام آمریکایی را قبول داریم و نه اسلام طالبانی را، ما اسلام معتدل و واقعی را قبول داریم، اسلامی که مخالف رشد و پیشرفت و توسعه نیست، اسلامی که هوادار صلح و برادری است،

- دیدگاه و موضع شما درباره دولت حامد کرزای چیست؟ شما موتلف دولت محسوب می شوید یا مخالف دولت؟

* ما در ابتدا از هواداران و حامیان دولت آقای کرزای بودیم و از دولت حمایت می کردیم، ولی به مرور حمایت خود از دولت را کم کردیم و منتقد دولت کرزای شدیم، دلیل مهم انتقاد ما از دولت کم توجهی دولت به فرهنگ افغانستان و عدم تحقق وعده ها بود، آقای کرزای در دیدارهایی که درچند نوبت با ما داشت، به خصوص قبل از انتخابات، خواستار سهیم شدن همه جناحها و جریانات دردولت بود ولی عملا این کاررا انجام نداد، البته نوع نگاه ما در مورد طالبان با دولت مشترک است و ما هم از مخالفان سرسخت طالبان هستیم، ما سعی می کنیم نیروهای معتدل از همه جریانات سیاسی و فرهنگی و اجتماعی را جذب حزب رفاه ملی کنیم.

- دولت کرزای چقدر استحکام و قوت دارد؟ فکر می کنید بتواند در برابر چالش های موجود دوام بیاورد؟

* فکر می کنم دولت کرزای تا آخر موعد قانونی خود بتواند سرکار باشد، البته ساختار فعلی دولت واقعا نیازمند اصلاحات است ، بخشی از این اصلاحات انجام شده و برخی دیگر انجام نشده است، دولت کرزای مشاوران خوبی ندارد.

- مهمترین دستاوردها و خدمات دولت کرزای تاکنون چه بوده است؟

* گسترش رسانه ها و مطبوعات مهمترین خدمت دولت کرزای است، البته جاده سازی و کارهای عام المنفعه خوبی هم انجام شده است که قابل تقدیر است.

- چند شبکه خبری و تلویزیونی غیر دولتی در افغانستان وجود دارد؟

* ما در حال حاضر شش شبکه ماهواره ای و تلویزیونی داریم ، روند گسترش رسانه های غیردولتی بسیار سریع است، از جمله شبکه های "طلوع، آریانا، آینه، افغان، شمشاد و .." که همگی به بخش خصوصی تعلق دارند و شبکه "ملی" تنها شبکه دولتی تلویزیونی در افغانستان است.البته چند شبکه هم در حال راه اندازی هستند مثل شبکه تمدن، خراسان.

- موضع حزب شما در مورد حضور نیروهای بیگانه اعم از ناتو و آمریکایی ها در افغانستان چیست؟

* ما خواهان حضور قانونمند نیروهای خارجی در افغانستان هستیم، این حضور باید کاملا قانونی و تعریف شده باشد، به نظر ما شکل فعلی حضور نیروهای خارجی در افغانستان به صلاح ملت و دولت افغانستان نیست و همین حضور نیروهای بیگانه باعث و بهانه حضور تروریست ها و القاعده در افغانستان شده ، مثلا نیروهای انگلیسی در افغانستان عامل و باعث فتنه ها و درگیری های مذهبی هستند.

- مسئله کشت خشخاش در افغانسنان به کجا رسید؟

* انگلیسی ها قصد داشتند کشت خشخاش را در افغانستان قانونی کنند ولی دولت و پارلمان ما به شدت با این تصمیم مخالفت کرد و آن تصمیم به جایی نرسید، البته کشت غیرقانونی و قاچاقی خشخاش همچنان در برخی مناطق، به خصوص مناطق تحت کنترل طالبان وجود دارد و طالبان عملا هزینه های خود را از  مافیای مواد مخدر تامین می کنند.

- این روزها بسیاری ازصاحبنظران نسبت به خطر بازگشت طالبان هشدار می دهند، شما به عنوان یک فعال سیاسی، این خطر را چقدر جدی می دانید؟

* مطمئن هستیم ومطمئن باشید که مردم افغانستان دیگر طالبان را نمی خواهند و ازآنها متنفر هستند وهیچ زمینه ای برای بازگشت و قدرت گرفتن مجدد طالبان به افغانستان وجود ندارد، مردم افغانستان، طالبان را استفراغ کرده اند؛ طالبان درچند نقطه محدود مثل زابل، اوزگان، غزنین وهلمند فعال هستند و با کمک برخی نظامی های پاکستان به حیات خود ادامه می دهند، بقایای طالبان در این مناطق به کارکشت خشخاش وتجارت آن مشغول هستند، افغانی ها شاهد آدمکشی وانتحار این گروه هستند وهیچ گاه روی خوشی به آنها نشان نخواهند داد.

-همانطور که می دانید یکی از چالش های جامعه افغانی نوع نگاه و رویکرد به زنان است، آیا زنان هم در حزب شما عضویت دارند؟

* بله، در شورای مرکزی حزب رفاه ملی ، سه زن عضویت دارند که برای ما ارزشمند و افتخارآمیز است و اصولا یکی از اهداف ما تلاش برای آموزش همگانی دختران در افغانستان است.

- شنیده می شود که فساد و فحشا اخیرا در افغانستان و به خصوص شهرهای بزرگ مثل کابل افزایش خاصی پیدا کرده است، دلیل گسترش فساد چیست؟

* بله متاسفانه این مسئله صحت دارد و خارجی ها و به خصوص N.G.O های خارجی که در سطح افغانستان پراکنده است نقش عمده ای در گسترش و رواج فساد اخلاقی دارند، یکی از مطالبات ما قانونمند کردن فعالیت این گروهها در افغانستان است، آنها علاوه بر کارهای فسادانگیر، بعضا فعالیت های جاسوسی هم می کنند.

- همواره یکی از مصائب افغانستان، "جنگ سالارها" بوده است، آنها الان چه می کنند؟ آیا جذب دولت و جامعه شده اند یا همچنان به کار سابق خود می پردازند؟

* واقعیت این است که مردم از جنگ خسته شده اند و از جنگ سالاران فاصله گرفته اند، احزاب به مرور جای جنگ سالاران را می گیرند، مردم افغانستان به مرور از قوم گرایی و جنگ سالاری فاصله گرفته اند و دیگر به آن دوران بازنمی گردند و الان بازسازی و توسعه افغانستان دغدغه اکثریت مردم و نخبگان افغانی است، مثلا آقای برهان الدین ربانی یک ائتلاف بزرگ حزبی تشکیل داده است که احزب غرب گرا تا سنتی و اسلام گرا در آن وجود دارد، معجونی سیاسی که البته فکر نمی کنم چندان  دوام بیاورد.

کد خبر 510746

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha