۱۲ تیر ۱۳۸۶، ۱۰:۴۴

پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر کرد :

نظام اقتصاد علوی

نظام اقتصاد علوی

کتاب "نظام اقتصاد علوی ؛ مبانی،اهداف و اصول راهبردی" تالیف احمد علی یوسفی 560 صفحه و در شمارگان 1200نسخه از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه : این کتاب حاصل گروه علمی اقتصاد در پژوهشکده نظام های اسلامی است که به بررسی مبانی، اهداف و اصول راهبردی اقتصاد از دیدگاه امیرالمومنین می پردازد و در صدد است با مطالعه ای عمیق، گسترده و روشمند با استفاده از سیره و سنت گفتاری و کرداری آن حضرت، تعالیم بنیادین و ماندگار ایشان را با ادبیات امروزین در قالب نظام های اقتصادی استخراج و برای تشنگان اقتصاد عدالت گرا تقدیم کند.

در مقدمه این کتاب درباره شرایط اقتصادی در زمان حکومت امام علی(ع) آمده است : « دوران حکومت امیرالمومنان (ع) بسیار کوتاه و همراه با درگیری ها و جنگ های فراوان داخلی بود؛ اما حضرت برای بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم همت فراوانی داشتند. ثمره این تلاش ها، ارتقای چشمگیر سطح زندگی مردم کوفه (مرکز حکومت علی (ع)) بود. امیرمومنان خود وضعیت مردم را هنگامی که به حکومت رسید، وخیم ترسیم می کند؛ آنگاه بعد از چند صباحی که از زمامداری وی می گذرد، بهبود قابل توجه وضعیت اقتصادی مردم کوفه را نیز بازمی گوید.

این کتاب پژوهشی است که به تحقیق، استنباط و استخراج نظام اقتصادی می پردازد که بتوان آن را به گفتار و سیره اقتصادی امام علی(ع) منتسب کرد. نظامی که دارای مبانی اعتقادی و ارزشی، انگیزه های افراد و اهداف کلان مختص به خود است و به دنبال آن راهبردها و سیاست های مشخصی برای رسیدن به اهداف نظام اقتصاد علوی ارائه می دهد.

کتاب اقتصاد علوی مبانی، اهداف و اصول راهبردی از پنج بخش : کلیات و تعاریف، مبانی اعتقادی و ارزشی، انگیزه افراد در فعالیت های اقتصادی، اهداف کلان و اصول راهبردی تشکیل شده است.

در بخش اول این کتاب گزارش کوتاهی از وضعیت اقتصادی پیش از حکومت علی(ع) در محورهای فقر و تفاوت طبقاتی، حجم درآمدهای مردم و حکومت، توزیع امکانات آمده است.

بخس دوم به بررسی مبانی بینشی و ارزشی اقتصاد علوی می پردازد. تقدیر و رزق مقدر، توکل در اقتصاد علوی، رابطه دنیا و آخرت از دیدگاه امیرالمومنین(ع) و زهد و قناعت از عناوین این بخش از کتاب کتاب اقتصاد علوی مبانی، اهداف و اصول راهبردی است.

در بخش سوم انگیزه های فعالیت های اقتصادی در دو محور انگیزه تولید و انگیزه مصرف و تخصیص درآمد بررسی می شود.
اهداف کلان نظام علوی در بخش چهارم این کتاب و در محورهای عدالت اقتصادی، رشد و امنیت اقتصادی مورد بحث قرار گرفته و هدف عالی نظام اقتصاد علوی، رفاه عمومی عنوان می شود.

در فصل پنجم با عنوان اصول راهبردی، اصول آزادی مسئولانه، رقابت مسئولانه و توزیع عادلانه بیان شده است و اصل حضور مسئولانه دولت در اقتصاد تشریح شده است.

این اثر پژوهی مولف تلاش کرده است تا نظامی اقتصادی مشتمل بر مبانی اقتصادی و ارزشی، اهداف و اصول راهبردی مستند به گفتار و سیره امیرالمومنین (ع) را استنباط و استخراج کند.

کد خبر 510891

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha