۱۵ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۲۲

در گفتگو با مهر مطرح شد:

۳۴مرکز یادگیری محلی آموزش های شهروندی برای زندانیان فعال است

۳۴مرکز یادگیری محلی آموزش های شهروندی برای زندانیان فعال است

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: نزدیک ۳۴ مرکز یادگیری محلی در زندانها داریم که آموزش های شهروندی، آموزش مشاغل زودبازده و … ارائه می دهند.

شاپور محمدزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت آموزش سوادآموزی به زندانیان با توجه به تفاهم نامه‌ای که اخیراً میان این سازمان و سازمان زندانها منعقد شده است گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که ما برای حضور در زندانها و فراهم کردن شرایط برای سوادآموزی مددجویان و برگزاری کلاس در زندانها حتماً نیازمند تفاهم نامه هستیم و پیش از این نیز در همین قالب در زندانها حضور داشتیم و تعداد قابل توجهی مددجو در زندان داریم که به نوعی از تحصیل محروم بوده اند و به شکل معناداری زندانیان کشور بیسواد هستند.

وی ادامه داد: ما در زندانها کلاس هایی برای صرفاً افراد بیسواد یا کم سواد برگزار می کنیم که افراد کم سواد شامل کسانی هستند که دوره اول سوادآموزی که معادل سوم دبستان است را گذرانده اند و برای ادامه تحصیل در دوره انتقال ما شرکت می کنند.

محمدزاده با اشاره به اینکه در زندانها مراکز یادگیری محله نیز وجود دارد گفت: نزدیک ۳۴ مرکز یادگیری محلی در زندانها داریم که آموزش های شهروندی، آموزش مشاغل زودبازده و … ارائه می دهند. همچنین کار دیگری که ما انجام داده ایم این است که برای مددجویانی که در زندانها هستند محتوایی را که آموزش می دهیم متناسب سازی کرده ایم. به هر حال محتوا باید برای بزرگسالان متفاوت باشد و خصوصاً کسانی که در زندانها هستند و عموماً به عنوان بزهکار محسوب می شوند باید با محتوایی به سراغ آموزش آنها برویم که متناسب با این افراد باشد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه علاوه بر امکان دسترسی به آموزش زندانیان، همکاری دیگر سازمان زندانها با شما چیست؟ بیان کرد: این دسترسی یکی از بهترین امتیازاتی است که ما می خواستیم. چرا که کار در حوزه سواد آموزی عرضه محور است نه تقاضا محور. به این معنا که ما باید به سراغ افراد بیسواد برویم اما یکی دیگر از امتیازات این است که آموزش زندانیان را خود کارمندان سازمان زندانها انجام می دهند و بر اساس آموزش هایی که ما به آنها می دهیم کلاس ها را اداره می کنند البته در همین جلسه امضای تفاهم نامه بحث این پیش آمد که برخی از زندانیان ممکن است این شرایط را داشته باشند که خودشان آموزشیار باشند. در حد پیشنهاد به ما ارائه شد که در حال بررسی آن هستیم.

در حال بررسی پیشنهاد برای فعال کردن زندانیان با سواد برای آموزش دادن به بی سوادان

محمدزاده درباره تغییر برگزاری شیوه آموزش در دوران کرونا نیز ادامه داد: در حال حاضر با رعایت پروتکل های بهداشتی عموماً کلاس ها برگزار می‌شود اما اگر قبلاً کلاس ها ۱۰ نفر بود الان با ۵ نفر برگزار می‌شود و همچنان اولویت ما آموزش غیر حضوری و نیمه حضوری است اما شاید برای زندانیان این آموزش سخت باشد.

وی با اشاره به اینکه کسب سواد و بالا رفتن دانش عمومی منجر به کاهش بزه در جامعه می‌شود بیان کرد: من معتقدم هر چه افراد با سوادتر و آزادتر باشند رفتن آنها به سمت خطا و بزه کمتر می‌شود و خیلی از مواقع مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد به جهت نبود آگاهی در افراد پیش می آید. البته شاید سواد برای همه تاثیرگذار نباشد و باشند افرادی که با سواد بالا هم دنبال خلاف می روند.

وی درباره اینکه چه میزان امکان ادامه تحصیل برای افراد زندانی وجود دارد نیز گفت: الان در زندانها مدارس کار و دانش و … فعالیت می کنند و فعالیت آموزش و پرورش در زندانها فقط به سواد آموزی خلاصه نمی شود. افراد زیادی هستند که در محکومیت زندان دیپلم می گیرند و یا ادامه تحصیل می دهند.

۳۴ درصد کشاورزان بی سواد یا کم سواد هستند نه ۷۰ درصد

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص صحبت های اخیر وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه ۷۰ درصد کشاورزان بیسواد یا کم سواد هستند بیان کرد: البته وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: ۳۴ درصد کشاورزان بیسواد هستند اما ماموریت ما در سازمان سواد آموزی افراد ۱۰ تا ۴۹ سال است. خیلی از افراد بیسواد اعلام شده بالای ۵۰ سال دارند که تحت پوشش ما قرار نمی گیرند. تنها جایی که ما افراد را تا ۶۳ سال هم پوشش می دهیم در زندانهاست.

وی افزود: اما در حوزه باسوادی کشاورزان فعال هستیم و از معدود جاهایی است که کتابها را برای این افراد متناسب سازی کرده ایم و بیشتر مطالب مصداق حوزه فعالیت این عزیزان است.

وی همچنین با اشاره به انعقاد تفاهم نامه‌ای با معاون وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در زمینه سوادآموزی کودکان کار و بی سرپرست نیز گفت: در این تفاهم نامه که در شهر تهران سه جانبه بود و قرار شد معاونت اجتماعی شهرداری نیز سوی دیگر ماجرا باشد قرار است که برای سوادآموزی کودکان کار تلاش مضاعف شود. البته طبق قانون، ما کودکان زیر ۱۰ سال را پوشش نمی دهیم مگر آنکه وزیر آموزش و پرورش این ماموریت را به ما محول کند. مثلاً بین سالهای ۶۵ تا ۷۹ نهضت سوادآموزی به کمک آموزش و پرورش رفت و ۱.۵ میلیون از افراد در سن تحصیل را تحت پوشش قرار داد. ما هم اعلام آمادگی کردیم هر جا کمکی از دستمان بر بیاید در خدمت کودکان هستیم اما اجازه اش را باید وزیر آموزش و پرورش بدهد.

آزمون مجدد برای استخدام آموزشیاران یا مصوبه مجلس

محمدزاده در پایان در خصوص آخرین وضعیت بیش از ۶ هزار نفری که در آزمون استخدامی نهضت سواد آموزی قبول نشدند گفت: ما برای این افراد مجوز برای برگزاری آزمون مجدد گرفته ایم اما همان زمان مجلس ورود کرد و اعلام کرد که می خواهد برای این ۶ هزار نفر نیز مجوزی بدهد که مانند سه گروه دیگر در نوبت استخدام آموزش و پرورش که معاف از آزمون بودند بدون آزمون استخدام شوند اما تا الان وضعیت آنها مشخص نشده. با این همه همچنان مجوز داریم که آزمون مجدد بگیریم.

کد خبر 5113584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha