۲۴ دی ۱۳۹۹، ۲۲:۴۵

استاندار سمنان:

ساختمان‌های بی‌کیفیت مشکل بزرگ استان سمنان است

ساختمان‌های بی‌کیفیت مشکل بزرگ استان سمنان است

سمنان- استاندار سمنان با بیان اینکه ساختمان‌های بی‌کیفیت یکی از مشکلات عمده استان در بخش مسکن و شهرسازی است، گفت: بیمارستان کوثر سمنان، تحویل داده نشده، نیاز به تعمیر دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی رضا آشناگر شامگاه چهارشنبه در نشست بررسی پروژه‌های حوزه راه و شهرسازی استان سمنان به میزبانی استانداری و با حضور وزیر راه با بیان اینکه یکی از مشکلات حوزه مسکن استان بی کیفیت بودن ساختمان‌ها است، بیان کرد: وقتی بر عملکرد پیمانکاران نظارت نباشد مشکلات عدیده می‌شود.

وی با بیان اینکه بیمارستان کوثر سمنان هنوز تحویل نشده تعمیر شده است، تاکید کرد: کف اورژانس این بیمارستان به نام سنگ ساخته شد اما با سرامیک تحویل شد که متأسفانه با مشکلاتی روبرو شد لذا یکی از خواسته‌های ما از وزارت راه و شهر سازی نظارت بیشتر بر کیفیت پروژه‌ها است تا بتوانیم از حیف و میل بیت‌المال جلوگیری کنیم.

ضرورت کیفیت دار شدن طرح‌ها

استاندار سمنان با بیان اینکه در مقام مقایسه بعضاً بیان می‌شود که ساختمان‌هایی که وزارت بهداشت ساخته از ساختمان‌هایی که وزارت راه و شهرسازی ساخته است، با کیفیت‌تر هستند، گفت: توجه جدی به کیفیت سازه‌های ساختمانی یکی از مطالبات جدی استان است.

آشناگر در دومین بخش از سخنان خود با بیان اینکه برخی پروژه‌ها در استان دارای وجهه ملی هستند زیرا استان‌های مختلف کشور را بهم مرتبط می‌سازند، تاکید کرد: محور فیروزکوه به سمنان به مثابه یکی از مطالبات ما در غرب استان یکی از پروژه‌هایی است که از روند کار در درون استان راضی هستیم اما وقتی موضوع ۱۰ کیلومتر درون مرز استان تهران مطرح است، کار متوقف می‌شود.

وی با بیان اینکه استان سمنان بر مسیر کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب قرار دارد و سالانه تا ۲۰ میلیون نفر زائر رضوی را میزبانی می‌کند، تاکید کرد: راه‌های استان بعضاً تا ۲۰ میلیون مسافر را در طول سال پذیرایی می‌کند و لذا اتمام پروژه‌هایی که بیشتر هم جنبه ملی دارند مانند حرم تا حرم می‌تواند به ارتقای خدمت رسانی به مردم کشور کمک کند.

توجه به پیمانکاران

استاندار سمنان با بیان اینکه از کاری که در استان برای پروژه‌های راهسازی مانند سمنان- فیروزکوه و حرم تا حرم شده نسبتاً راضی هستیم هر چند ایده آل ما است که پیمانکار بتواند در یک سال ۳۰ کیلومتر مسیر را تحویل دهد اما بروکراسی و تأمین منابع مالی معمولاً مشکلات را برای طرح‌ها به وجود آورده که امیدواریم به زودی شاهد رفع آنها باشیم، گفت: نظارت بیشتر وزارت راه در این زمینه لازم است.

آشناگر با بیان اینکه مسیر مرتبط با دامغان از شمال کشور تنها معطل سه کیلومتر راه بیرون از حوزه استان سمنان است، تاکید کرد: به نظر می‌رسد گره بسیاری از مشکلات در وزارتخانه و خارج از استان سمنان باز می‌شود لذا از وزارت راه تقاضا داریم به این طرح‌ها نیز نگاه ویژه داشته باشد.

وی با بیان اینکه در زمینه تأمین مسکن یکی از مشکلات استان نداشتن زمین است، تاکید کرد: برای مثال شهرستانی مانند سرخه هیچ زمینی برای توسعه شهری ندارد و برای تأمین زمین باید به سراغ تغییر کاربری‌ها و… رفت که کار دشواری است از سوی دیگر تأمین زمین می‌تواند علاوه بر مسکن و توسعه شهری به تأمین زیرساخت‌ها و تأسیسات شهری و فضای سبز و… نیز منجر شود لذا باید ساز و کاری صورت گیرد تا بتوانیم تأمین یا واگذاری یا اشکال دیگری که مد نظر وزارت راه و شهرسازی است را داشته باشیم.

رفع مشکل زمین

استاندار سمنان همچنین با بیان اینکه بخشی از مشکلات ما در تملک کاربری‌ها است که مسکن و شهرسازی باید برای این مشکل نیز چاره اندیشی کند زیرا اگر ساز و کاری نباشد خدمات کاربری نیز متوقف خواهد شد که نمونه آن در استان سمنان وجود دارد، ابراز داشت: در کنار مرتفع سازی برای حل مشکل مسکن می‌بایست به وضعیت زمین‌ها نیز توجه داشت زیرا بعضاً بسیاری از تملک‌های زمین‌ها مشخص نیست که مجتمع فرهنگی سرخه که در دست ساختمان است، مثال بارز این موضوع محسوب می‌شود که زمین هنوز مشکلات تملکی دارد.

آشناگر با بیان اینکه اگر در برخی نقاط به سمت بلند مرتبه سازی برویم کمک خوبی به وزارت راه و شهرسازی خواهد شد، ابراز کرد: مشکل دیگر استان در مقوله مسکن مهر است که در برخی مناطق طرح خوبی بود و به تأمین مسکن کمک کرد اما در اکثر شهرهای ما مشکلاتی را نیز به دنبال داشته که برای مثال می‌توان به شهرهای بزرگ استان مانند سمنان، گرمسار و شاهرود اشاره کرد که آماده سازی طرح‌ها مشخص نیست در حالی که مجموعه‌ای ساختمان‌ها را طراحی کرده و متأسفانه امکان بهره برداری از آن نیست.

اجرای طرح‌های ریلی

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق (۱) نیز در این نشست بابیان اینکه روزانه ۶۰ رام قطار در محور ریلی راه‌آهن شمال شرق (۱) تردد می‌کنند، گفت: ۹۲۲ کیلومتر از مسیر ریلی تهران- مشهد معادل ۶۰ درصد آن در این استان قرار دارد.

فرشاد زادخور همچنین با بیان اینکه روزانه پنج میلیون تن بار توسط حمل‌ونقل ریلی در این منطقه جابه‌جا می‌شود، گفت: با شیوع کرونا شاهد کاهش سفرهای ریلی در استان سمنان بودیم و در حال حاضر ظرفیت کوپه‌های قطار این منطقه به ۵۰ درصد کاهش‌یافته است.

وی با تأکید بر لزوم توسعه حمل‌ونقل بار به‌صورت ریلی خاطرنشان کرد: این مهم می‌تواند در کاهش آمار تصادفات جاده‌ای و مصرف سوخت فسیلی مؤثر واقع شود، از سوی دیگر اصلاح دو گذرگاه ناامن در محدوده مدیریت راه‌آهن این منطقه در دستور کار است و اجرای این پروژه‌ها در مرحله مطالعات قرار دارد و برای اجرای آن ۱۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

ضرورت توقف قطار در گرمسار

فرماندار گرمسار نیز در این نشست اظهار داشت: در شهرستان گرمسار با سه اداره کل راه‌آهن شمال شرق و تهران در حوزه ریلی مواجه هستیم که بروکراسی اداری و مشکلات موجود مانع از ارائه خدمات به مردم می‌شود.

سعید متقی در ادامه بابیان اینکه در حوزه منطقه ویژه اقتصادی گرمسار برای ایجاد خط ریلی و سیلو یک‌صد هزار تنی نیازمند اتصال خط ریلی هستیم، خاطرنشان کرد: روزانه ۱۱ هزار نفر از جامعه کارگری و دانشگاهی از تهران به ایوانکی در حال تردد هستند.

وی افزود: توقف قطار مشهد در ایستگاه گرمسار و اتصال مسیر ریلی در ایستگاه بنه کوه که روستای هدف گردشگری این منطقه است از مطالبات جدی و به‌حق مردم این شهرستان محسوب می‌شود.

توجه به بسترهای سرمایه گذاری

فرماندار گرمسار با تأکید بر اینکه این بستر برای استفاده سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری می‌تواند زمینه‌ساز رونق اقتصادی در منطقه شود، یادآور شد: پروژه ۷۶ واحدی مسکن مهر در ایوانکی در دست اقدام است.

متقی بابیان اینکه شهر جدید ایوانکی در اقدام ملی مسکن به‌اندازه تمام ظرفیت استان متقاضی داشته و ثبت‌نام کردند، ابراز کرد: هم‌اکنون ۲۰۰ خانوار در شهر جدید ایوانکی سکونت دارند و برنامه‌ریزی‌شده تا سال آینده ۵۴۰ خانوار و در افق توسعه تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ خانوار در این منطقه سکونت یابند.

وی با اشاره به مشکلات زیرساختی آب، برق و گاز در شهر جدید ایوانکی بیان کرد: اگر این زیرساخت‌ها در منطقه تقویت شود شاهد سرریز جمعیت از تهران خواهیم بود.

کد خبر 5121922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • AE ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
      0 0
      اقای اشناگر شما سمناندار نیستی که همش درباره سمنان صحبت کنی اقای محترم شما استاندار هستی چرا از شرق استان صحبتی نکردی؟؟؟ این همه طرح مهم ملی و استانی در شرق استان هست که به هیچ کدوم اشاره نکردی؟؟ اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای شرق استان مسکن مهر پر مشکل شاهرود، جاده شاهرود طرود و....