۲۷ دی ۱۳۹۹، ۰:۰۲

مهر بررسی می‌کند؛

دومین تصفیه‌خانه پیشرفته کشور در انتظار اعتبارات

دومین تصفیه‌خانه پیشرفته کشور در انتظار اعتبارات

کرمانشاه- بهره‌برداری از پروژه تصفیه‌خانه کرمانشاه و انتقال آب شرب از سد گاوشان به شهر کرمانشاه که از سال ۸۸ آغاز شده است، نیازمند تحقق وعده‌های دولتی است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: پروژه احداث تصفیه خانه و خط انتقال آب شُرب به شهر کرمانشاه از سد گاوشان به منظور طرح آبرسانی بلند مدت این شهر از سال ۸۸ کلید خورد؛ این خط برای انتقال ۶۳ میلیون متر مکعب آب در سال طراحی شد و قرار بود نیاز آبی شهر کرمانشاه را برای جمعیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری در افق سال ۱۴۱۵ تأمین کند.

طرح آبرسانی بلند مدت شهر کرمانشاه یکی از طرح‌های مهم آبرسانی در سطح ملی است که تصفیه‌خانه آن بزرگترین تصفیه خانه غرب کشور و دومین تصفیه خانه پیشرفته کشور محسوب می‌شود؛ اما اکنون بعد از گذشت قریب به ۱۲ سال از شروع عملیات اجرایی طرح آبرسانی بلند مدت شهر کرمانشاه، این پروژه مورد استفاده مردم و رفع کسری آب شُرب به خصوص در فصول گرم سال قرار نگرفته است.

سوم مهر ماه سال جاری، محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به منظور پیگیری وضعیت پروژه‌های عمرانی و تولیدی استان کرمانشاه در چند ماه پایانی دولت تدبیر و امید ضمن بازدید از روند اجرای این طرح و چند پروژه دیگر، قول تخصیص یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای این اتمام پروژه‌های عمرانی در کرمانشاه را داد و تاکید کرد که این پروژه تا پایان سال جاری و یا حداکثر اوایل سال ۱۴۰۰ افتتاح و به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه تلاش ما این است که تا پایان سال طرح‌های عمرانی استان کرمانشاه افتتاح شوند، قول تأمین اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان برای بهره برداری از تصفیه خانه شهر کرمانشاه و وارد مدار کردن بخشی از آب به شبکه آبرسانی طی دهه مبارک فجر امسال را داد.

کمبود اعتبار مانع بهره برداری از طرح بلند مدت آبرسانی به شهر کرمانشاه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، به آخرین وضعیت طرح آبرسانی بلندمدت به شهر کرمانشاه از سد گاوشان اشاره کرد و گفت: اصلی‌ترین مانع در مقابل بهره برداری از این طرح، مسائل مالی و اعتباری است.

بهرام درویشی با بیان اینکه طرح آبرسانی به کرمانشاه یک طرح پیچیده و هزینه‌بَر است، اظهار کرد: کار سازه‌ای تصفیه خانه این طرح ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و باقی مانده کار تماماً خرید ۲۲ قلم قطعه و تجهیزات برای نصب در این تصفیه خانه و قسمت زیر زمین است.

وی افزود: بخش عمده این قطعات خارجی هستند که به دلیل تحریم‌ها امکان خرید و وارد کردن آنها به کشور وجود ندارد، اما با تکیه بر توان مهندسین داخلی، برخی از این قطعات به نمونه داخلی تبدیل شده و هم اکنون در داخل کارگاه تصفیه خانه مشغول به نصب است.‌

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به نوع طراحی این تصفیه‌خانه، نیاز به بکارگیری چند قطعه خارجی به نا «میکرواستینر» وجود دارد که متأسفانه نمونه داخلی ندارد.

درویشی با بیان اینکه در حال خرید این قطعات هستیم، افزود: قرارداد خرید این قطعات منعقد شده و طرف خارجی تحویل قطعات را مشروط به دریافت هزینه دانسته که متأسفانه در حال حاضر هیچ گونه اعتباری در دست نداریم.

تحقق به موقع وعده بهره‌برداری از خط اضطرار آبرسانی منوط به تخصیص اعتبار است

وی با اشاره به وعده به بهره‌برداری رساندن خط اضطراری این طرح که شامل تصفیه خانه و بخشی از خط انتقال طی ایام دهه مبارک فجر امسال است، تصریح کرد: قرار است یکی از قطعات خریداری شده در بهمن ماه وارد کشور شود و وعده بهره برداری بنابر تخصیص به موقع اعتبارات و ورود قطعات مورد نیاز به کارگاه داده شده بود.‌

تاکنون هیچ اعتبار وعده شده ایی به طرح آبرسانی تزریق نشده است

درویشی اعتبار مورد نیاز برای بهره برداری از خط اضطراری طی سال جاری را ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: در حال حاضر پیمانکار این طرح بنابر وعده مسئولین مبنی بر تزریق به موقع اعتبارات، قرارداد خرید ۱۵۰ میلیارد تومان قطعه و تجهیزات مورد نیاز را منعقد کرده‌اند که متأسفانه تا این لحظه هیچ گونه پولی به استان برای این طرح تزریق نشده است.

وی با بیان اینکه پیمانکار پروژه تصفیه خانه با سرعت مشغول انجام کار است، تاکید کرد: به هر شکل ممکن، بخشی از این تصفیه‌خانه را تا پایان امسال یا اوایل سال آینده به صورت اضطرار وارد مدار بهره‌برداری می‌کنیم که با این اقدام ۲.۵ متر مکعب بر ثانیه آب وارد مدار می‌شود.

درویشی مجموع اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل طرح آبرسانی بلندمدت به شهر کرمانشاه از سد گاوشان را ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: متأسفانه اعتبار اختصاص داده شده به این طرح طی سال جاری ۴۲ میلیارد تومان بوده که تمام آن هزینه شده است.

بهره برداری کامل از طرح آبرسانی بلندمدت کرمانشاه ظرف یک‌سال در صورت تخصیص کل اعتبارات مورد نیاز

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با تاکید بر اینکه بهره برداری از این طرح بستگی به تأمین منابع مالی دارد، گفت: اگر کل ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز را هم اکنون در اختیار داشته باشیم این طرح به صورت کامل ظرف یک سال اتمام و به بهره‌برداری می‌رسد.

درویشی پیشرفت کلی این طرح را به صورت وزنی حدود ۵۸ درصد اعلام کرد و افزود: از ابتدای شروع عملیات اجرایی طرح آبرسانی بلند مدت شهر کرمانشاه تاکنون برای آن حدود ۲۲۰ میلیارد تومان هزینه شده که تنها قیمت به روز خرید لوله‌های به کار رفته در این طرح حدود ۲ هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان است.

وی به مشخصات فیزیکی این طرح اشاره کرد و گفت: این طرح شامل ۷۳ کیلومتر خط اصلی انتقال آب و در سد گاوشان نیز ۱۸ کیلومتر تونل حفره شده است که نیاز آبی شهر کرمانشاه را با حجم ۶۰ میلیون مترمکعبی برای جمعیت یک و نیم میلیون نفری در افق سال ۱۴۱۵ تأمین می‌کند.

درویشی افزود: خط اصلی این طرح که از سد گاوشان به تصفیه خانه و سپس به مخازن زون مرتفع جنوب شهر وصل می‌شود در سال‌های قبل به صورت کامل اجرا شده و هم اکنون ۱.۲ متر مکعب بر ثانیه آب را تحویل شهر کرمانشاه می‌دهد.

به گفته وی، در تعهدات این طرح ساخت ۸۰ هزار متر مکعب مخزن در نقاط مختلف شهر برنامه ریزی شده بود که هم اکنون حدود ۹۰ هزار متر مکعب مخزن در حال ساخت است.

درویشی با اشاره به فرسودگی شبکه‌های توزیع آب شُرب در سطح شهر کرمانشاه، تاکید کرد: هدف از طرح آبرسانی بلند مدت شهر کرمانشاه، پایداری منابع آب این شهر است و نیز بخشی از آن برای تأمین آب طرح‌هایی از جمله طرح اقدام ملی مسکن برنامه‌ریزی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه گفت: نیاز آبی شهر کرمانشاه با جمعیت کنونی ۲.۵ متر مکعب بر ثانیه است، در حالی که این شرکت ۳.۷ متر مکعب بر ثانیه آب تحویل شهر می‌دهد.

درویشی تاکید کرد: باید اصلاح شبکه‌های فرسوده توزیع آب شُرب برای جلوگیری از هدر رفت با جدیت در دستور کار قرار بگیرد که متأسفانه این کار علاوه بر سختی و پیچیدگی به دلیل وجود بافت فرسوده شهری، نیازمند اعتبارات ویژه ای است.

وضعیت تأمین آب شُرب شهر کرمانشاه حاد است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، به طرح تأمین آب شُرب شهر کرمانشاه از سد گاوشان در بلندمدت اشاره کرد و گفت: قرار بود این طرح طی سال ۹۴ به بهره‌برداری برسد که به استناد همین وعده، کار آن‌چنانی برای تأمین کسری آب شُرب در سطح شهر انجام نشد.

علیرضا کاکاوند با بیان اینکه وضعیت تأمین آب شُرب این شهر کرمانشاه حاد است، اظهار کرد: اوایل سال جاری طی مکاتبات صورت گرفته با استاندار کرمانشاه در این خصوص و در جلسه آخرین وضعیت رسیدگی به طرح‌های آبرسانی استان قرار شد که خط اضطراری طرح آبرسانی بلند مدت این شهر تا پایان شهریور ماه به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: متأسفانه در صورت عدم تزریق اعتبارات مورد نیاز امکان بهره‌برداری از تصفیه‌خانه طرح آبرسانی بلند مدت شهر کرمانشاه تا پایان سال را با مشکل مواجه می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه تاکید کرد: بهره‌برداری از تصفیه خانه این طرح قبل از شروع فصل گرم سال آینده نیاز اساسی شهر است.

کسری ۹۵۰ لیتر بر ثانیه آب شُرب در کرمانشاه

کاکاوند به میزان مصرف آب شُرب مشترکان اشاره کرد و افزود: به طور متوسط ۴ هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه در حالت عادی و در فصول گرم گاهاً تا ۶ هزار و ۳۰۰ لیتر بر ثانیه مصرف آب مشترکان شهر کرمانشاه است.

وی میزان تولید آب شرب را ۳ هزار و ۲۵۰ لیتر بر ثانیه اعلام کرد و گفت: با وجود برخی اقدامات انجام شده طی سال جاری برای کاهش تنش‌های کم آبی، هم اکنون ۹۵۰ لیتر بر ثانیه کمبود تولید آب در شهر کرمانشاه داریم.

کاکاوند کمبود تولید آب، کاهش حجم مخازن ذخیره آب نسبت به ظرفیت جمعیت شهر و فرسودگی بالای شبکه توزیع آب شرب را سه عامل مشکل تأمین آب شُرب کلانشهر کرمانشاه عنوان و تاکید کرد: رفع این عوامل نیاز به تزریق اعتبارات ویژه و به موقع دارد.

کد خبر 5122367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha