به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، امیر طهماسبی که با همراهی داریوش جلیلیان و عبدالله محرمی داوری این دوره از آثار رشته نگارگری جشنواره تجسمی فجر را به عهده داشتند در خصوص نتیجه نهایی داوری و آثار راه یافته به جشنواره تجسمی فجر گفت: در بخش نگارگری ۴۱۳ اثر از ۲۱۰ هنرمند در جشنواره شرکت کرده بودند که در نهایت ۸۸ اثر به بخش نهایی داوری جشنواره راه یافتند.
وی درباره کیفیت کارهای این دوره گفت: آثار این دوره نسبت به ادوار گذشته ریتم پیش بینی شدهای داشتند و کیفیت مدنظر ما را دارا بودند. امسال تعدادی از جوانترها هم به جمع شرکت کنندگان اضافه شده بودند و تقریباً نوعی تعادل بین تعداد هنرمندان شناخته شده و جوان وجود داشت
وی افزود: با توجه به آماری که دبیرخانه به ما داد، در مجموع ۴۱۳ اثر در بخشهای نگارگری، تذهیب و گل و مرغ به جشنواره ارسال شده بود که ما با توجه به گنجایش گالری تعداد ۸۸ اثر را انتخاب کردیم. تقریباً تعداد آثار راه یافته در سه بخش با هم مساوی شدند اما معمولاً هرسال، رشته تذهیب شرکت کنندههای بیشتری داشته است
این داور نگارگری توضیح داد: بعضی از افراد چند اثر داشتند اما تیم داوری برای اینکه فضا را برای حضور دیگر هنرمندان هم آماده کند، سعی کرد که از هر شخص یک اثر انتخاب کند تا جوانترها هم فرصت خودنمایی داشته باشند. برای رسیدن به این سطح از کیفیت، در چند مرحله آثار را حذف کردیم و در نهایت به کارهایی رسیدیم که عمدتاً باکیفیت، خلاقانه و اصیل بودند. اما به هر حال به جوانانی هم که از آثار اساتید مشق کرده بودند فرصت حضور دادیم
وی درباره معیارهای داوری این رشته گفت: ما خلاقیت و حفظ اصالتها را در نظر گرفتیم. این دو فاکتور، معیارهای اصلی در حوزه نگارگری هستند. یعنی کاری که ارائه میشود باید با اصالت نگارگری و نقاشی ایران همراه و در عین حال فضای خلاقانه هم داشته باشد. در خیلی از آثار جشنواره شاهد این ویژگیها بودیم یعنی کارها مرتبط با سوابق تصویری کشورمان بود و همچنین هنرمندان تلاش کرده بودند تا فضای بهتر و نوآورانهای را ارائه دهند.
طهماسبی درباره اینکه موافق برگزاری رشتهای جشنواره هنرهای تجسمی هستید یا رفتن به سمت بینا رشتهای بودن، بیان کرد: معمولا مخاطب هر رشته و گرایش، در جای خود محفوظ است. یعنی در عین حال که یک عده به شدت علاقه مند فضاهای کلاسیک و سنتی هستند، افراد دیگری هم دنبال فضاهای جدید میروند. نه تنها اینجا بلکه در همه جای دنیا نمیتوان مخاطب را به تماشای یک گرایش محکوم کرد. خوشبختانه جشنواره فجر در این یک دهه تلاش کرده تا فضای هنر را به سمت خلاقانه پیش ببرد. بعضاً تاثیرات مثبتی هم روی هنرهای سنتی مانند خوشنویسی یا نقاشی ایرانی داشته اما هر هنر جایگاه خودش را حفظ کرده است
وی افزود: تنها مشکل ما در این جشنواره، تعداد جوایز است. همیشه در این مورد با دوستان صحبت کردهایم که تعداد برندههای این رشته بیشتر شود. زیرا رشته نگارگری مانند خوشنویسی، گرایش و زیرشاخههای زیادی دارد اما بعضاً میبینیم که یک کار فوقالعاده تذهیب، بخاطر یک کار نگارگری نادیده گرفته میشود زیرا ما باید از بین این دو گرایش یک برنده اعلام کنیم.
این هنرمند درباره گفتگو بین هنرها که محور اصلی جشنواره است، توضیح داد: رشتههای حوزه تجسمی بسیار به هم مرتبط هستند، مثلاً با اینکه فرم نقاشی با نقاشی ایرانی متفاوت است اما عملاً هر دو نقاشی هستند. یا مثلاً در طول تاریخ، همواره تصویرسازی کتابهایی که به شکل مینیاتور بودند در کنار خوشنویسی بوده و حتی در خیلی از نقاشیها، محلهایی برای کتیبهها خالی بوده تا نگارش و کار تکمیل شود. در مواردی هم یک داستان ادبی تصویر میشده و اشعارش را خوشنویس مینوشته است. یعنی ۳ یا ۴ گرایش هنری کمک میکردند تا یک اثر نهایی شود. این معنای اصلی گفتمان و همراهی است. این ارتباط امروزه کمی گسترش یافته زیرا تصویرسازی، کاریکاتور و گرافیک که از گرایشهای تجسمی و نقاشی هستند هم به این دایره اضافه شدهاند. به نظرم این گفتمان همیشه اتفاق میافتد و چیز جدایی نیست. اما تکرار و فرصتهای بیشتر میتواند به این گفتگو، بهتر و بیشتر کمک کند.
سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بهمن ۹۹ در مرکز فرهنگی و هنری صبا برگزار می شود.
نظر شما