۲۶ دی ۱۳۹۹، ۲۰:۲۳

در گفت و گو با مهر اعلام شد:

اجرای طرح «احیا و تعادل بخشی» در راستای مدیریت آب در فارس

اجرای طرح «احیا و تعادل بخشی» در راستای مدیریت آب در فارس

شیراز - معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان فارس گفت: با اجرای صحیح طرح «احیاء و تعادل بخشی» می توانند بحران و یا مساله کمبود آب را در آینده استان فارس مدیریت کنند .

کرامت الله کریمی مزیدی در گفت و گو با خبرنگار مهر، گفت: فارس از دیر باز همواره به عنوان قطب کشاورزی کشور محسوب شده و در نتیجه معیشت اکثریت مردم، مستقیم یا غیر مستقیم از بخش کشاورزی بوده که افزایش جمعیت و پیشرفت تکنولوژی از یک طرف و خشکسالی‌های سنوات اخیر از دیگر سو تأمین آب و امنیت آبی استان را دچار مشکلاتی کرده است.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای فارس گفت: واقع شدن استان در اقلیم خشک و نیمه خشک، دوره‌های متوالی کاهش بارش را طبیعی جلوه می‌دهد اما هدف مهم سازگار کردن استان با کم آبی می‌باشد که در نتیجه به گونه‌ای برنامه ریزی شده که از ۳۷ میلیارد متر مکعب حجم نزولات جوی و بارش سالیانه در شرایط نرمال، ۱۱.۵ میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر در سفره‌های زیرزمینی ذخیره شود که مجاز به برنامه ریزی مصرف برای حدود ۶ میلیارد متر مکعب هستیم.

کریمی همچنین ۴.۴ میلیارد مترمکعب آب قابل برنامه ریزی در حوزه منابع آب سطحی در اختیار است بنابراین بایستی بهینه مصرف کرد و درصد هدر رفت و پرت آب را به کمترین میزان ممکن کاهش دهیم. وی افزود: در حوزه منابع آب سطحی با ۹ سد در حال بهره برداری ۳ میلیارد متر مکعب را ذخیره سازی کرده‌ایم که بدون تردید این رقم با ۳ سد در حال ساخت افزایش خواهد یافت.

کریمی مزیدی در بخش دیگری از سخنان خود، اجرای صحیح و به موقع طرح مهم احیا و تعادل بخشی منابع آب‌های زیرزمینی را به منظور تطبیق و سازگاری با کم آبی‌های پیش رو مهم توصیف کرد.

وی ادامه داد: طرح احیا و تعادل بخشی مانند چراغی فرا روی دستگاه‌های متولی آب در تاریک و روشن‌های سالهای کم بارشی می‌باشد.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای فارس تصریح کرد: مدیریت آب در مزرعه شامل اجرای آبیاری‌های نوین و گسترش الگوی کشت در تمامی مناطق استان با اقلیم‌های متفاوت توسط سازمان جهاد کشاورزی در کنار طرح احیا و تعادل بخشی مشروط بر اجرای صحیح، می‌توانند بحران و یا مساله کمبود آب را در آینده مدیریت کنند.

وی تاکید کرد: طرح احیا و تعادل بخشی دارای دوازده پروژه می‌باشد که در استان‌های مختلف بطور متفاوت اولویت بندی می‌گردد. وی ادامه داد: در استان فارس پروژه گشت و بازرسی با بکارگیری بیش از ۸۰ گروه به منظور گشت زنی شبانه روزی در محدوده‌های مطالعاتی، ضمن آماربرداری از چاه‌ها با تخلفات آبی برخورد می‌کند که بعنوان اولویت اول لحاظ شده است.

کریمی مزیدی افزود: پروژه انسداد و پر کردن چاه‌های غیر مجاز حفر شده در سالیان قبل و پروژه نصب کنتورهای حجمی هوشمند بر روی کلیه چاه‌های بهره برداری و نیز سایر پروژه‌های دوازده گانه طرح احیا و تعادل بخشی با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های مرتبط بویژه دادگستری استان و نیروهای انتظامی فارس و همچنین سازمان‌جهاد کشاورزی در حال اجرا شدن است.

وی افزود: لازم به ذکراست که به دلیل تخلفات گسترده آبی در قالب بهره برداری از چاه‌های غیر مجاز و برداشت‌های غیر مجاز از چاه‌های پروانه دار، مخازن و آبخوان‌های زیرزمینی همواره با کسری مواجه می‌باشد اما در صورت برنامه ریزی صحیح و مدون می‌توان امیدوار بود در سالهای آتی کسری مخازن جبران گشته و وضعیت پایداری در حوزه سدها و آبخوان‌ها رقم بخورد.

کد خبر 5122895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha