۱۳ تیر ۱۳۸۶، ۱۱:۲۷

ایران قادر به صادرات کلیه محصولات کشاورزی است

ایران قادر به صادرات کلیه محصولات کشاورزی است

خبرگزاری مهر - گروه استان ها : وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشور ایران در صورت توجه به امر فرآوری و بسته بندی محصولات همچنین استفاده صحیح از ظرفیت های موجود کشاورزی قادر به تولید و حتی صادرات محصولات مختلف باغی و زراعی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر در کرج، محمدرضا اسکندری در همایش استادان ، کارشناسان و دانشجویان پردیس کشاورزی کرج اظهار داشت: عمده ترین مشکل بخش کشاورزی در طول سال های گذشته، ضعف بسته بندی و فرآوری محصولات کشاورزی بوده است اما با نظارت کارشناسان و ارائه راهکارهای مختلف از سوی آنها، این ضعف تا حدودی برطرف شده است اما تا رسیدن به معیارهای جهانی فاصله دارد.

وی خاطرنشان کرد: ارتقا سطح کیفی محصولات، تطبیق محصولات تولید شده با ذائقه های جهانی و بهبود وضعیت بسته بندی سبب شده میزان صادرات همه محصولات کشاورزی باغی و زراعی به جز موز 60 درصد افزایش یابد.

اسکندری در خصوص صادرات محصول پسته که در سال های گذشته بیشترین انتقادها را به لحاظ کیفیت و بسته بندی بهداشتی داشته است افزود: به دلیل حذف دو جریان انحصاری ، رعایت نکات بهداشتی مطابق با سلیقه ها و استانداردهای جهانی میزان صادرات این محصول افزایش یافته است به نحوی که پیش بینی می شود میزان صادرات آن در سال جاری از مرز 200 هزار تن بگذرد.

وی در بخش دیگری ادامه داد: به منظور دستیابی به راهکارهای علمی و اصولی در مباحث مختلف کشاورزی ، 75 کمیته راهبردی در این بخش تشکیل شده است و دانشجویان در حال تحصیل، فارغ التحصیل، اساتید و محققان در کلیه کمیته ها شرکت می کنند.

وی همچنین از حذف یارانه سموم کشاورزی خبرداد و یادآور شد: به منظور حفظ سلامت مردم از این پس در تولید محصولات کشاورزی از روش های ارگانیک و بیولوژیک برای مبارزه با آفات استفاده می شود .

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: در طول چهار سال گذشته میزان استفاده از سموم مختلف در اراضی کشاورزی از 860 هزار هکتار به 750 هزار هکتار کاهش یافته است اما این رقم نیز بیشتر از استانداردهای جهانی است و درصد مجاز استفاده از آن به زودی اعلام می شود.

این همایش با هدف ایجاد ارتباط میان اندیشمندان بخش کشاورزی و افزایش همکاری های آنها با حضور تعدادی از استادان ، کارشناسان ، مسئولان بخش های مختلف علمی و دانشجویان رشته های مختلف کشاورزی در اتاق شورای پردیس طبیعی و منابع طبیعی کرج برگزار شد .

کد خبر 512375

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha