۱۳ تیر ۱۳۸۶، ۱۲:۵۸

کنفرانس خلع سلاح هسته ای در کانادا برگزار می شود

کنفرانس خلع سلاح هسته ای در کانادا برگزار می شود

دانشمندان و کارشناسان هسته ای دنیا از روز جمعه در کانادا گرد هم می آیند تا درباره خلع سلاح هسته ای در دنیا بحث و تبادل نظر کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، 50 سال پس از آن که دانشمندان هسته ای دنیا در سال 1957در پوگواش ایالت نوا اسکوتای کانادا برای گفتگو درباره تهدید جنگ هسته ای در اوج دوران جنگ سرد گرد هم آمدند، نسل جدیدی از دانشمندان و دیپلمات ها از روز جمعه آینده در همان منطقه از کانادا جمع می شوند تا تلاش ها برای خلع سلاح هسته ای در جهان را احیا کنند.

کنفرانس دو روزه «علم و امور جهانی» در پوگواش از روز جمعه آینده با شرکت دهها دانشمند، دیپلمات و فرماندهان نظامی سابق آغاز به کار می کند. در بین شرکت کنندگان، شهردار هیروشیما ژاپن نیز که نخستین شهر قربانی بمب اتمی در جهان است، شرکت دارد.

درکنفرانس سال 1957 پوگواش که به بررسی خطر تسلیحات هسته ای در اوج جنگ سرد در دنیا پرداخت،  دانشمندان هسته ای آمریکا و شوروی سابق شرکت کردند. کنفرانس امسال نیز قصد دارد پیام لزوم خلع سلاح اتمی و برچیدن زرادخانه های اتمی را به تمامی دولت های دنیا ارسال کند.

سناتور "روملو دالائیر"، ژنرال بازنشسته کانادایی و از شرکت کنندگان در کنفرانس دراین باره می گوید: نیاز به اعمال فشار خصوصاً بر آمریکا و ناتو برای خلع سلاح هسته ای وجود دارد. عدم تمایل قدرت های جهانی  به برچیدن تسلیحات هسته ای شان فقط باعث تشویق کشورهای دیگر از قبیل کره شمالی به توسعه زرادخانه هسته ای شده است.

منشاء کنفرانس پوگواش به بیانیه ای باز می گردد که در سال 1955 از سوی "آلبرت انیشتن"، دانشمند فیزیکدان آلمانی و "برتراند راسل"، فیلسوف انگلیسی منتشر شد و در آن از دانشمندان جهان خواسته شد خطرات جنگ هسته ای را بررسی کرده و قطعنامه ای را برای ملزم کردن تمامی کشورها به خلع سلاح هسته ای تهیه کنند.

در حال حاضر حدود 27 هزار کلاهک هسته ای در دنیا وجود دارد که اکثر آن در اختیار آمریکا و روسیه است.

کد خبر 512417

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha