۳۰ دی ۱۳۹۹، ۸:۴۵

مهر گزارش می دهد

روستاگردی کرونا در مازندران/ رخ روستاییان قرمز شد

روستاگردی کرونا در مازندران/ رخ روستاییان قرمز شد

ساری- حضور مسافران در تعطیلات اخیر در روستاهای استان مازندران رنگ این مناطق را هم قرمز و حال بسیاری از روستاییان را وخیم کرده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: وضعیت مازندران در روزهای اخیر در سایه پیک سوم کرونا بدتر از گذشته است و هر روز شهر و روستایی به شمار مناطق قرمز کرونایی افزوده می‌شود.

محدودیت‌های شدید کرونایی و منع تردد هم نتوانست جلوی بسیاری از مسافران غیربومی را به مازندران بگیرد و برخی از مهمانان ناخوانده فصل زمستان، کرونا را به روستاها سوغات برده‌اند.

یک روستایی از توابع بخش هزارجریب نکا می‌گوید: در تعطیلات گذشته ۱۵۰ تا ۲۰۰ خانوار غیربومی مسافر به ویلاهایشان در منطقه آمدند و این در الی است که قرار بود تردد از سایر استان‌ها به مازندران منع شود.

محمدی با عنوان اینکه مدیریت کرونا در استان ضعیف است، افزود: بسیاری از مسافران غیربومی تصور می‌کنند در روستاها کرونا نیست و نه تنها ماسک نمی‌زنند بلکه به دورهمی های خانوادگی و دسته جمعی نیز می‌پردازند و این اقدام سلامت اهالی بومی را به خطر می‌اندازد.

افزایش بیماران کرونایی در روستاها

آمارهای مراکز درمانی مازندران نشان می‌دهد که شمار بیماران روستایی در بخش‌های بستری رو به افزایش است و روستاهای استان در بحث کرونا گوی سبقت را از شهرها ربوده‌اند.

حدیثه خزایی یک پرستار بخش کرونایی در مازندران با بیان اینکه آمار مراجعان روستایی هر روز رو به افزایش است، افزود: به نظر می‌رسد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این مناطق به واسطه سفرهای خوش‌نشینان کمتر شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آمار بیماری کرونا در روستاها نگران کننده شده است، خواستار اتخاذ تدابیر مناسب برای مهار بیماری در روستاها و مناطق محروم شد و افزود: کادر پرستاری و پرسنل مراکز درمانی بیش از ۱۱ ماه با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و لازم است اهالی با رعایت بهداشت ما را در کنترل بیماری یاری کنند.

در حال حاضر به دلیل کمبود بخش‌های کرونایی برخی بیماران در بخش‌های غیر کرونایی هم بستری می‌شود و کادر درمانی از مردم تقاضا دارند پروتکل‌ها را بیش از گذشته رعایت کنند.

به تاکید آنان دورهمی ها و دید و بازدیدهای خانوادگی در روستاها عامل شیوع و گسترش کرونا شده است و هر روز مناطق نارنجی و قرمز در مناطق روستایی مازندران رو به افزایش است.

وضعیت روستاهای آمل قرمز است

علیرضا شریعت فرماندار آمل نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، وضعیت ۱۳ روستای این شهرستان را به علت ابتلاء تعداد بالای ساکنان روستا را نگران کننده اعلام و اضافه کرد: البته ۵ تا ۶ روستا اکنون در قرنطینه کامل قرار گرفته است.

شریعت، وضعیت تداوم قرمز کرونایی در شهرستان آمل را عادی انگاری و بی‌توجهی برخی شهروندان این شهر نسبت به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و اصرار به برپایی دورهمی های خانوادگی و فامیلی بیان کرد.

وی با بیان اینکه اعمال محدودیت‌های چند باره کرونایی برای کسبه و بازار شهرستان با مشکلاتی در وضعیت اقتصادی آنها ایجاد کرده قابل درک و این نشان از بی‌توجهی دولت در قبال آنان نیست، گفت: مجموعه مدیریتی استان و شهرستان خواهان بازگشایی هرچه سریع‌تر بازار و واحدهای صنفی شهرستان هست، اما دود بی توجهی و رعایت نکردن برخی اصناف و شهروندان به چشم برخی کسبه‌های شریف می‌رود که همه را درگیر می‌کند.

وی در عین حال از مردم شهرستان آمل درخواست کرد، ۳ اصل مهم زدن ماسک، فاصله اجتماعی و پرهیز جدی از تجمعات و دورهمی های خانوادگی و فامیلی را شهروندان جدی بگیرند تا شهرستان از وضعیت قرمز کرونایی خارج شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز با بیان اینکه کرونا در روستاهای استان نیز رو به افزایش است از انجام تمهیدات ویژه به صورت رنگ بندی برای جمعیت روستایی خبر داد و گفت: این طرح توسط بهورزان، بخشداران، دهیاران و غیره انجام می‌شود.

سید عباس موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه روستاییان عمدتاً تولیدکننده محصولات کشاورزی و دامی هستند، افزود: این اهالی با شیوع کرونا بیشتر از دیگر قشرها دچار آسیب شده‌اند.

وی با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مناطق روستایی خواستار جلوگیری از حضور افراد غیربومی و مسافر به مناطق روستایی شد و گفت: مازندران به تازگی وارد پیک سوم کرونا شد و آمار بستری‌ها رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه نظارت‌های بهداشتی در طرح شهید سلیمانی در روستاها تشدید می‌شود، افزود: باید به سمتی برویم که با موج سوم بیماری مقابله کنیم و برنامه‌های مختلفی در ستاد کرونا تصمیم گیری شده است.

باید به سمتی برویم که با موج سوم بیماری مقابله کنیم و برنامه‌های مختلفی در ستاد کرونا تصمیم گیری شده است

موسوی با اظهار اینکه قرنطینه بیماران در طرح شهید سلیمانی به ویژه در روستاها در دستور کار قرار گرفته است از افراد مشکوک به بیماری خواست تا همکاری لازم در این زمینه داشته باشند و گفت: باید افراد مشکوک را از دیگر اهالی جدا کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران یادآور شد: تا جایی که امکان پذیر است باید رفت و آمدها به روستاها را محدود کنیم تا از انتشار بیماری جلوگیری کنیم و افزایش تست‌های سریع بیماری نیز جزو برنامه‌ها است.

قرار بود نظارت بر روستاها در قالب محدودیت‌های جدید کرونایی تشدید شود اما پایش ها و بررسی‌های میدانی خبرنگاران حاکی از تردد آزادانه مسافران به مناطق ییلاقی و خوش آب و هوایی روستایی استان دارد.

در حال حاضر وضعیت ۱۰ شهر مازندران و بسیاری از روستاهای تابعه قرمز است و ترددهای غیرضرور، بی‌توجهی و ساده انگاری زنگ خطر را در بسیاری از روستاهای استان نواخته است.

کد خبر 5125097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
      1 1
      لطفا به نوع تیتر زدنتون دقت بفرمائید. استان مازندران قبل از این تعطیلات و با وجود تمام محدودیت ها قرمز بود نه اینکه بعد از این تعطیلات قرمز بشود...