۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۴۹

در گفت و گو با مهر تشریح شد؛

خسارات بلایای طبیعی در لرستان از سیل تا زلزله

خسارات بلایای طبیعی در لرستان از سیل تا زلزله

خرم‌آباد-از خسارات سیل فروردین ماه ۹۸ همه چیز آغاز شد و بعد هم لرستان شاهد تکرار زلزله و سیلاب‌های دیگری بود؛ جزئیات بازسازی و جبران خسارات را با مدیرکل مدیریت بحران استان به گفتگو نشستیم.

مهدی پازوکی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به موضوع شناسایی نقاط حادثه خیز در لرستان و همچنین برنامه ریزی برای مقابله با بحران‌های احتمالی، اظهار داشت: بر اساس قانون دستگاه‌ها مکلف به شناسایی این نقاط حادثه خیز شده‌اند و بر اساس سرفصل‌های اعتباری که پیش بینی شده اقدامات پیشگیرانه و مقابله را باید انجام دهند.

وقوع ۳ حادثه و ۱۴ هزار میلیارد خسارت روی دست لرستان

وی در ادامه سخنان خود به وقوع سیلاب فروردین و اسفندماه سال ۹۸ در استان اشاره کرد و گفت: بیشترین میزان خسارت سیلاب به استان مربوط به فروردین ماه و سپس اسفندماه بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان با بیان اینکه همچنین در اردیبهشت ماه ۹۹، وقوع یک زلزله به بزرگی ۵.۴ ریشتر را در استان داشتیم، تصریح کرد: در فروردین ماه سال ۹۸، بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد اولیه میزان خسارت‌های سیلاب به بخش‌های مختلف استان بود.

پازوکی، ادامه داد: همچنین در سیلاب اسفندماه و زلزله اردیبهشت ماه نیز بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان خسارت به لرستان وارد شد.

وی با تاکید بر اینکه مجموع خسارت‌های وارد شده به استان در سه اتفاق یاد شده، بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: دولت با توجه به محدودیت‌هایی که در بحث اعتبارات داشت، بالغ بر چهار هزار و ۵۰۰ میلیون تومان از خسارت‌ها جبران شد.

بازسازی ۱۳ هزار واحد مسکونی بعد از سیلاب

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان با تاکید بر اینکه اولویت ما پرداخت خسارت‌ها به مردم در بخش مسکن و کشاورزی بود، افزود: مازاد بر این را در بخش زیرساخت‌ها استان هزینه کرده‌ایم.

پازوکی با اشاره به اینکه بالغ بر هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان را برای بازسازی خسارت به زیرساخت‌ها اختصاص دادیم، عنوان کرد: مابقی اعتبارت برای جبران خسارت‌های مردم پرداخت شده است.

وی، بیان داشت: بالغ بر ۳۶ هزار واحد خسارت دیدند، البته خسارت واقعی مربوط به حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار واحد مسکونی بود که از این تعداد چهار هزار واحد تخریبی و ما بقی تعمیری بودند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان با بیان اینکه ما سقف ۳۶ هزار واحد مسکونی را مبنا قرار دادیم، ادامه داد: بالغ بر ۲۱ هزار واحد مسکونی در استان تعمیر شد.

پازوکی با تاکید بر اینکه بالغ بر ۱۳ هزار واحد مسکونی نیز بازسازی شدند، تصریح کرد: بالغ بر هزار و ۵۰۰ واحد تجاری جبران خسارت شدند.

مدعی پرداخت خسارت به همه افراد مشمول هستیم

وی با اشاره به پرداخت ۱۲۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای جبران خسارت‌های بخش کشاورزی، عنوان کرد: همچنین به همین میزان تسهیلات پرداخت شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان، گفت: ما الان مدعی هستیم که کسی نیست که، مشمول دریافت خسارت‌ها شده باشد، در سامانه ثبت خسارت ثبت شده باشد، ارزیابی شده باشد و خسارت را دریافت نکرده باشد.

پازوکی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در جریان سیلاب به راههای استان خسارت وارد شد، افزود: ۹۰۸ کیلومتر از راههای بین شهری و روستایی، ۸۷۰ روستا در زمان سیلاب قطع ارتباط شدند.

وی، ادامه داد: همچنین در جریان سیلاب هزار و ۱۴ دستگاه ابنیه فنی استان تخریب شد، ۴۲۳ مدرسه آسیب دیدند که از این تعداد ۱۱۳ مورد باید از ابتدا احداث می‌شدند، در جریان وقوع سیلاب آب شرب ۱۱ شهر و ۷۹۶ روستای استان قطع شد، بالغ بر ۳۰ هزار کشاورز آسیب دیدند، ۱۴۸ پروژه شهری و ۳۷۳ ابنیه در روستاها شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان، گفت: با مجموع هزار و ۲۵۰ میلیارد تومانی که اختصاص پیدا کرد، توانستیم پروژه‌ها را به یک حد قابل قبولی برسانیم.

کد خبر 5130459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha