۸ بهمن ۱۳۹۹، ۷:۵۴

رئیس دانشگاه منابع طبیعی گرگان:

اهمیت مراتع قشلاقی کمتر از جنگل‌های هیرکانی نیست

اهمیت مراتع قشلاقی کمتر از جنگل‌های هیرکانی نیست

گرگان- رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: اهمیت مراتع قشلاقی کمتر از جنگل‌های هیرکانی نیست و نیاز است همان حساسیت ایجاد شده نسبت به حفظ جنگل ها، در قبال دیگر منابع ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی نجفی نژاد در نشست علمی، اجرایی با موضوع بررسی وضعیت پوشش گیاهی و معرفی گونه‌های مناسب مراتع قشلاقی استان گلستان با حضور مسئول انجمن مرتعداری شاخه شمال کشور اظهارکرد: اهمیت مراتع قشلاقی کمتر از جنگل‌های هیرکانی نیست و نیاز است همانند حساسیت ایجاد شده نسبت به حفظ جنگل‌ها در بین مردم و جامعه، این حساسیت در قبال منابع طبیعی دیگر ازجمله مراتع ایجاد شود.

نجفی نژاد گفت: وجود مراتع قشلاقی، دارای ظرفیت‌ها و مزایای بسیار مناسبی است که تأمین معیشت افراد بومی و همچنین مدیریت بحران و سیل از جمله مهم‌ترین آنها است.

وی تصریح کرد: نیاز است تا با ایجاد تغییر نگرش در زمینه مدیریت این مناطق مرتعی و توجه بیشتر به بهره برداری‌های چند منظوره و جایگزینی و کشت گیاهان دارویی و صنعتی، تحولات اساسی در زمینه مراتع استان ایجاد گردد.

نجفی نژاد بر مشارکت هرچه بیشتر بین دستگاه‌های اجرایی، مراکز و مؤسسات تحقیقاتی و بهره برداران و ذینفعان در اجرای پروژه‌ها تأکید کرد و افزود: استفاده از اطلاعات و دانش بومی بهره برداران، قطعاً می‌تواند در تصمیمات مؤثر باشد.

در ادامه مسئول انجمن مرتعداری شاخه شمال کشور گفت: بیش از ۶۲ درصد از وسعت استان گلستان را منابع طبیعی و ۴۲ درصد از مساحت استان را مراتع تشکیل داده است.

غلامعلی حشمتی افزود: بر اساس استنادهای موجود، در این عرصه ۴۲ درصدی مراتع استان، ۲۱۹ عرصه قشلاقی وجود دارد که ۱۹۹ مورد آن دارای کتابچه طرح هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر از مهم‌ترین تهدیدات استان، وجود ریزگردها است که می‌توان از طریق مهندسی زیستی و بیولوژیکی و کاشت و استقرار گونه‌های گیاهی مناسب این تهدید را برطرف کرد.

حشمتی خاطرنشان کرد: همه مناطق استان دارای پتانسیل بسیار بالایی است و گونه‌های بسیار خاصی در استان وجود دارند.

کد خبر 5131911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha