به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمدباقر تحریری در جلسه هفتگی درس اخلاق که در مدرسه علمیه معیر برگزار شد، اظهار داشت: دستوراتی که در روابط اجتماعی برای ساختن جامعه صالح بیان شده همه برای آن است که انسانها در مسیر صلاح قرار گیرند.
تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: امام صادق (ع) میفرمایند: زمانی که امری را به کسی واگذار کردید که اهلیت داشت دیگر با او مخاصمه و منازعه نکنید؛ کسانی که وظایف را درک نمیکنند و یا نمیخواهند به وظایفی که خداوند برای آنان ترسیم کرده سر تعظیم فرود آورند و تبعیت کنند بر اساس دین این افراد سفیه هستند، ریشه اینگونه سفاهت، خودبینی، خودخواهی و تبعیت از خواستههای نفسانی است.
وی با اشاره به اینکه زوجین در انتخاب همسر باید به هم کفو بودن توجه داشته باشند، اظهار داشت: مراد از هم کفو بودن آن است که زوجین اهل زندگی باشند؛ زوجین باید در مسیر حق حرکت کنند و منازعه در حق نداشته باشند. قرآن کریم حق را محور همه امور میداند، خدا مولای حق است و از مولای حق جز حق ظهور پیدا نمیکند.
آیت الله تحریری با اشاره به اینکه اداره انسان با یک برنامه حقانی همراه است، عنوان کرد: قرآن نقشه و برنامه حق است. انسان اگر بر اساس حق گام بردارد به خسارت نمیرسد، مؤمنان که در مسیر عمل صالح گام بر میدارند در مسیر حق هستند و تحقق حق نیازمند صبر است.
تولیت مدرسه علمیه مروی با تاکید بر اینکه انسان در هر جایگاهی که قرار میگیرد باید نسبت به آن جایگاه آگاهی داشته باشد، بیان داشت: چنانچه کسی در یک جایگاهی قرار گرفت که صلاحیت آن را داشت دیگر نباید با آن منازعه کرد، البته مقصود از این کلام آن نیست که کسی اظهار نظر نکند و یا فردی که زمام امور را برعهده گرفته از نظر دیگران استفاده نکند.
وی افزود: خداوند به بالاترین شخصیت عالم میفرماید: با مردم مشورت کن؛ تصمیم با صاحب امر است اما صاحب امری که دستورش در همه شرایط واجب الاطاعه باشد تنها خداوند متعال است. انسان نمیتواند از دستورات الهی اشکال بگیرد اما میتواند سوال کند تا بفهمد، ارتباط آدمی با اولیای الهی برای همین فهمیدن است. بنابراین کسانی که با اشکال تراشی میگویند بر امام زمان (عج) نیز میشود، انتقاد کرد؛ نشان میدهد هنوز اولیات دین را فرا نگرفتند.
آیت الله تحریری اضافه کرد: حتی گفته شده زمانی که از یک عالم سوال پرسیده میشود نباید آن پرسش در راستای عاجز کردن ایشان باشد بلکه هدف از این سوال باید فهمیدن باشد. دستورات دین بسیار دقیق است و اگر همه آنها رعایت شود جامعه به صلاح و رستگاری میرسد.
تولیت مدرسه علمیه مروی نامه امام علی (ع) به مالک اشتر را بینظیرترین دستورالعمل برای اداره جامعه دانست و گفت: مسؤول در جایگاه مسؤولیت هرگز نباید احساس برتری کند و همواره باید در حاکمیت اسلامی خودش را تحت امر خداوند متعال ببیند و با تواضع و فروتنی در میان مردم و زیر دستان حاضر و از حالات آنان سوال کند.
وی با اشاره به اینکه اولیای الهی حاکم بر نفسشان هستند، تصریح کرد: در حاکمیت دینی آخرین حرف را تنها معصوم میزند زیرا کلام ایشان سخن الهی است؛ انسان در هر قسمتی امر را باید به اهلش بدهد اهل، کسی است که حق را بفهمد و اجرا کند.
آیت الله تحریری با تاکید بر اینکه در جامعه باید عقلانیت و عاطفه حاکم باشد، گفت: حضرت علی (ع) به مالک اشتر میفرمایند: مهربانی به رعیت و دوست داشتن آنها و لطف در حق ایشان را شعار دل خود ساز. چونان حیوانی درنده مباش که خوردنشان را غنیمتشماری، زیرا آنان دو گروهاند یا همکیشان تو هستند یا همانندان تو در آفرینش؛ انسان نباید در ارتباطاتش خوار و ذلیل شود، مقصود از ارتباط، تعامل است و این تعامل قهرا با اظهار خضوع همراه بوده و باید بر اساس شرع مقدس صورت بپذیرد. نرمش و تواضع انسان در مقابل دشمن نباید به گونهای باشد که موجب سو استفاده طرف مقابل و یا ذلت فرد شود؛ کسی که نمیخواهد عزت مؤمنان حفظ شود منافق است حال در هر جایگاه و سمتی که میخواهد باشد.
نظر شما