۱۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۷:۴۱

شاعر و پژوهشگر گیلانی:

«شهادت» کلیدواژه شعر آیینی و انقلاب است

«شهادت» کلیدواژه شعر آیینی و انقلاب است

رشت- شاعر و پژوهشگر گیلانی با بیان اینکه شاعر باید از تمام امکانات و داشته‌های خود برای خلق یک اثر ماندگار بهره ببرد، گفت: در شعر انقلاب و آیینی کلیدواژه شهادت نقش آفرینی می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، فرامرز محمدی پور سه شنبه در نشست بررسی سیر شعر انقلاب اسلامی در گیلان، از جمله ویژگی‌های شعر انقلاب را دین محوری دانست و گفت: آغاز شعر انقلاب با دین محوری است اما از نظر تکنیک رشد چندانی ندارد و صرفاً در پی انتقال افکار و مفاهیم مدنظر است تا مردم به صحنه بیایند.

شاعر و پژوهشگر گیلانی با بیان اینکه از ویژگی‌های شعر انقلاب این است که با شعر آئینی پیوند خورده است، بیان کرد: انقلاب نه تنها یک رخداد اجتماعی بلکه یک رخداد فرهنگی، هنری و ادبی نیز بوده است و موفقیت شعرا و نویسندگان فعلی مدیون انقلاب اسلامی است.

وی تصریح کرد: افراد به نامی مانند بهمن صالحی، عبدالرضا رضایی نیا و صالح صابر گیلانی از جمله شاعرانی هستند که التفات خاصی به شعر انقلاب داشتند.

محمدی پور با اشاره به اینکه شعر انقلاب جز بدنه ادبیات ما است، اضافه کرد: شاعرانی مثل نجدی و ابتهاج قبل و بعد از انقلاب جز شاعران به نام گیل و دیلم محسوب می‌شوند.

این استاد حوزه ادبیات، کلیدواژه شعر انقلاب را فرازمانی بودن آن دانست و تاکید کرد: رشد و بالندگی شعر انقلاب بیانگر ویژگی فرازمانی بودن آن است که همواره حرکت رو به جلو دارد.

وی با اشاره به کتاب ۱۴ کوچه چراغانی که شعر شاعران گیلانی درباره ۱۴ معصوم است، عنوان کرد: بیشترین بخش این کتاب به عاشورا و انتظار اختصاص دارد.

محمدی پور با بیان اینکه شاعر باید از تمام امکانات و داشته‌های خود برای خلق یک اثر ماندگار بهره ببرد، تصریح کرد: در شعر انقلاب و آئینی کلیدواژه شهادت نقش آفرینی می‌کند.

شاعر و پژوهشگر گیلانی یکی از ضعف‌های شعر انقلاب در ابتدا را شعاری و هیجانی بودن آن عنوان کرد و افزود: شعرای گیلانی قبل از انقلاب نیز اشعار اعتراضی می‌سرودند و استان در این باره قدمت دارد.

وی با بیان اینکه خسرو گلسرخی از شاعران به نام قبل از انقلاب بود، اظهار کرد: در بسیاری از شعرهای اعتراضی قبل از انقلاب نماد و تمثیل وجود داشت که علت آن نیز خفقان حاکم بر آن زمان بود.

محمدی پور تأثیر انقلاب بر ادبیات و شعر را مورد اشاره قرار داد و گفت: شعر نیمایی و سپید قبل از انقلاب از بسامد بیشتری برخوردار بودند اما پس از انقلاب استفاده از شعر نیمایی کمرنگ شد و اشعار موزون جایگاه بهتری پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: شعر انقلاب باعث شد شاعران از هیجان خارج شده و به دنبال تکنیک بروند چرا که دیگر به هیجان زمان انقلاب نیاز نداشتیم و امروزه باید اشعار را آسیب شناسی کنیم تا مفاهیم بهتری پیدا کنند.

کد خبر 5137375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha