۱۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۰۶

معاون وزیر علوم مطرح کرد؛

صادرات ۱۳۹ میلیون دلاری شرکت‌های دانش‌بنیان

صادرات ۱۳۹ میلیون دلاری شرکت‌های دانش‌بنیان

فردیس - معاون دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: میزان صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان از ۱۴ میلیون دلار در سال ۹۲ اکنون به ۱۳۹ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی صدیقی ظهر سه‌شنبه در آئین استقبال از نودانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان البرز که در دانشگاه فرهنگیان پردیس حکیم ابوالقاسم فردوسی فردیس صورت گرفت، اظهار کرد: باید به دستاوردهای آموزش عالی کشور در این ۴۲ سال بپردازیم تا متوجه شویم چه تحولی اتفاق افتاده است.

وی بیان کرد: تعداد دانشجویان کشور در زمان پیروزی انقلاب اسلامی ۱۷۰ هزار نفر بود اما این آمار در سال‌های اخیر به بیش از ۴ میلیون دانشجو رسیده است.

معاون دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه امروز حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دانشجو در سطح کشور مشغول تحصیل هستند، تصریح کرد: این امر قطعاً از دستاوردهای بزرگ نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شود که تلاش کرده است این توانایی را برای تربیت دانشجویان به منصه ظهور برساند.

وی با بیان اینکه این توفیق‌ها و پیشرفت‌ها با وجود تمام مشکلات کاملاً مستمر و مداوم است، گفت: امسال ۴۱ دانشگاه ما در سطح دانشگاه‌های برتر دنیا شناخته شدند، در حالی که در سال ۹۲ تنها یک دانشگاه در جمع دانشگاه‌های برتر بود.

کسب رتبه ۱۵ جهانی در تولید اسناد و مدارک علمی

صدیقی ادامه داد: در حال حاضر کشور ما در بخش تولید اسناد و مدارک علمی به رتبه ۱۵ دنیا دست یافته است اما در سال ۹۲ رتبه ۱۸ را داشتیم و این نشان‌دهنده حرکت رو به جلو است.

وی با اشاره به ارتقای مقالات کیفی گفت: این مقالات کیفی برای جمهوری اسلامی مهم و اساسی است در این زمینه به رتبه ۱۵ دنیا رسیده‌ایم در حالی که در سال ۹۲ رتبه ۲۱ را داشتیم.

معاون دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص پارک‌های علم و فناوری اظهار کرد: حرکتی رو به جلو در حوزه فناوری کشور انجام شد و در حوزه پارک علم و فناوری به ۴۵ پارک رسیدیم.

وی بیان کرد: مراکز رشد کشور به ۱۹۹ مرکز رسیده است در حالی که در سال ۹۲، ۱۴۶ مرکز داشتیم.

فعالیت ۱۶۷۴ شرکت دانش‌بنیان در کشور

صدیقی در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان که در کشور افتخارآفرین هستند، تصریح کرد: سال ۹۲ تنها ۱۱ شرکت دانش‌بنیان در کشور داشتیم که اکنون به یک هزار و ۶۷۴ شرکت دانش‌بنیان در سطح کشور افزایش یافته است.

معاون دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: تعداد شاغلان شرکت‌های دانش‌بنیان کشور از ۲۲ هزار نفر در سال ۹۲ به بیش از ۶۰ هزار نفر رسیده است.

درآمد ۱۳۶ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان

وی ادامه داد: درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور از محل فروش محصولات ۴۵۹ میلیارد تومان در سال ۹۲ بود در حالی که اکنون به ۱۳۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.

صدیقی با بیان اینکه میزان صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان از ۱۴ میلیون دلار در سال ۹۲ اکنون به ۱۳۹ میلیون دلار رسیده است، گفت: در زمان کرونا با تولید ماسک، گان و … نقش بسزایی داشتند و قراردادهای صادراتی زیادی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان با کشورهای پیشرفته دنیا منعقد شده است.

وی خاطرنشان کرد: امروز شرکت‌های دانش‌بنیان افتخاراتی در حوزه واکسن کرونا به دست آوردند.

ساخت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمربع فضای آموزش عالی

معاون دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص افزایش فضای آموزش عالی گفت: ۵ میلیون مترمربع فضای آموزش عالی در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم در کشور طی هفت سال در دست ساخت قرار گرفته است که ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمربع آن آماده بهره‌برداری بوده و مابقی در حال انجام است.

وی گفت: ۸۰۰ هزار مترمربع به فضای فیزیکی آموزش عالی افزوده شده است.

صدیقی با بیان اینکه اکنون ۹ هزار و ۷۱۰ انجمن علمی دانشجویی و ۶ هزار و ۴۰۰ کانون فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها مشغول فعالیت هستند، اظهار کرد: همه این پیشرفت‌ها و دستاوردها در سایه شعارهای اصلی انقلاب اسلامی صورت گرفته است.

وی درباره تأسیس دانشگاه فرهنگیان به عنوان یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی بیان کرد: اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در حد زیادی به تلاش‌های این دانشگاه وابسته است، چراکه تحقق این سند به طور جدی به معلم و به ساختار آموزش و پرورش وابسته است.

معاون دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: تربیت عناصر حرفه‌ای با ویژگی‌های مختلف یادگیرندگی و پژوهندگی و افزایش توان مشارکت در صحنه تعلیم و تربیت کشور از وظایف جدی دانشگاه فرهنگیان است.

وی متذکر شد: باید بهترین‌ها و جوان‌هایی که انگیزه کار جدی دارند وارد دانشگاه فرهنگیان شوند و دانشگاه فرهنگیان در سال‌های اخیر در زمینه انتخاب دانشجویان خوب موفق بوده است.

کد خبر 5137456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha