۱۷ تیر ۱۳۸۶، ۱۵:۳۷

گورباچف رهبران جهان را به تلاش بیشتر برای خلع سلاح هسته ای فراخواند

گورباچف رهبران جهان را به تلاش بیشتر برای خلع سلاح هسته ای فراخواند

آخرین رهبر شوروی سابق، از رهبران جهان خواست برای مقابله با مسابقه تسلیحات هسته ای، بیشتر تلاش کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "میخائیل گورباچف" امروز با ارسال پیامی برای کنفرانس بین المللی خلع سلاح هسته ای در پوگواش کانادا با استقبال از برگزاری چنین گردهمایی هایی برای تبادل نظر رهبران و دانشمندان جهان گفت: : ما باید مبانی فکری توافق هایی را برای کاستن از زرادخانه سلاح های هسته ای و جلوگیری از بروز مسابقه تسلیحات اتمی تهیه کنیم. باید متفکران نه فقط به تحلیل این مشکل بپردازند، بلکه راه حلی برای آن پیدا کنند.

کارشناسان سراسر جهان در حوزه خلع سلاح هسته ای از روز جمعه 15 تیر در شهر پوگواش کانادا جمع شده اند تا به تبادل نظر درباره احیای روند خلع سلاح هسته ای در دنیا بپردازند. درست 50 سال قبل یعنی در سال 1957 در همین شهر کارشناسان اتمی دنیا در اوج جنگ سرد گردهم آمدند تا نسبت به بروز جنگ اتمی هشدار دهند. از آن زمان تاکنون کنفرانس های متعددی تحت نام جنبش پوگواش در سراسر دنیا برگزار شده و این کنفرانس در سال 1995 برنده جایزه صلح نوبل شد.

در کنفرانس امسال شخصیت های زیادی از جمله شهردار شهر هیروشیما ژاپن و وزیر امورخارجه کانادا شرکت دارند. کنفرانس امروز به پایان می رسد.

گورباچف در سال 1987 به عنوان رئیس جمهوری شوروی سابق با "رونالد ریگان" همتای آمریکایی خود مذاکراتی درباره پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای انجام داد. این پیمان در سال 1991 کاهش موشک‌های دوربرد هسته‌‌ای آمریکا و روسیه به یک سوم تعداد موجود و کاهش کلاهک‌های اتمی به 6 هزار کلاهک را خواستار شده بود. این پیمان در سال 2002 تقویت شد و دو طرف تعداد کلاهک‌های مستقر خود را به هزار و 700 الی 2 هزار و 220 کلاهک کاهش دادند.

کد خبر 514043

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha