۱۷ تیر ۱۳۸۶، ۱۶:۵۷

/ نگاهی به ماهیت امنیتی رژیم صهیونیستی /

جاسوسی اسرائیل؛ بازخوانی یک پرونده قطور و ریشه دار

جاسوسی اسرائیل؛ بازخوانی یک پرونده قطور و ریشه دار

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل : دادگاهی در الجزایر روزنامه نگاری را به اتهام ارائه اطلاعات محرمانه به سازمان جاسوسی رژیم اسرائیل به 10 سال حبس محکوم کرد و اقدامی مشابه در چند هفته گذشته نیز در مصر رخ داد، که این موارد نشان می دهندکه جاسوسی یک راهبرد اساسی در ماهیت رژیم صهیونیستی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، " دادگاه شهری در الجزایر "سعید صهنون" روزنامه نگار این کشور را متهم به ارائه اطلاعات درباره توانمندی های نظامی ارتش الجزایر به موساد کرد.

اقدام اخیر سازمان جاسوسی رژیم اسرائیل در حالی است که چندی پیش نیز مصر ازدستگیری یک جاسوس هسته ای این رژیم در این کشور خبر داد.

دستگیری های اخیر اولین تلاش تل آویو برای خراب کاری در کشورهای اسلامی نبوده و به طور قطع آخرین آن نیز نخواهد بود.

بدین نحو جاسوسی همچنان سیاست ثابت این رژیم در برابر کشورهای همسایه است، و سازمان امنیت رژیم اسرائیل معتقد است که این رویکرد به سبب برخی مسائل و چالش های منطقه ای به عنوان یکی از مبانی سیاست خارجی تل آویو باقی خواهد ماند.

با کشف شبکه های جاسوسی اسرائیلی در کشورهای مختلف، سلسله اهداف آشکار و پنهان آنها نیز برملا شده است.

گزارش های امنیتی مصر درباره این گونه اقدامات رژیم اسرائیل نشان می دهد که 86 درصد از جرائم مربوط به جعل و خرید و فروش غیرقانونی اسکناس در مصر را اسرائیلی ها مرتکب شده اند.

بازخوانی پرونده جاسوسی رژیم اسرائیل نشان می دهد که این رژیم ازجاسوسی به ویژه از کشورهای اسلامی صرفاً نه برای کسب اطلاعات است آن گونه که در جاسوسی های این رژیم در آمریکا، نیوزیلند، استرالیا و چند کشور دیگر دوست صورت می گیرد، بلکه تل آویو در این پروسه اهداف مخرب تری را دنبال می کند.

سازمان امنیت رژیم صهیونیستی به عنوان نماینده دستگاه موساد تلاش می کند با آموزش و تربیت مزدوران و جاسوسان در کشورهای مختلف جهان، این دستگاه جاسوسی را قوی تر و فعال تر سازد.

در این بخش از گزارش که نگاهی گذرا به اقدامات و اهداف دستگاه جاسوسی رژیم اسرائیل دارد ، می توان به مهم ترین شبکه های جاسوسی اسرائیل در دیگر کشورها که تاکنون کشف شده است، اشاره کرد؛

1- مصر به رغم اینکه 30 سال پیش در کمپ دیوید آمریکا توافق صلح با رژیم اسرائیل امضا کرد، هدف اول دستگاه های صهیونیستی برای نفوذ در میان شهروندان این کشور به شمار می آید و تاکنون شمار جاسوسان موساد که اعزام آنها به مصر صورت گرفته به عدد 70 می رسد که 75 درصد آنها مصری و 25 درصد اسرائیلی بوده اند.

به همین دلیل تاکنون پرونده های سنگینی از فعالیت شبکه های جاسوسی رژیم اسرائیل شامل دهها مورد جاسوسی در دادگاه های امنیتی مصر تشکیل شده است.

2- کشف و بازداشت شبکه جاسوسی موساد در سال 1997 در اردن که هدف آن ترور خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس بود. این گروه در مقابل آزادی شیخ احمد یاسین، بنیانگذار جنبش حماس از زندان رژیم اسرائیل، با رژیم صهیونیستی معاوضه شد.

3- کشف و انهدام مجموعه ای از شبکه های جاسوسی فعال موساد در لبنان در سال های اخیر که ماموریت های امنیتی و اطلاعاتی متعددی به عهده داشتند.

4- اعدام جاسوس مشهور اسرائیلی به نام "ایلی کوهن" در سوریه که رژیم اسرائیل همچنان خواهان تحویل جسد اوست.

5- عراق که بعد از اشغال این کشور از سوی ایالات متحده و هم پیمانانش محل فعالیت بسیاری از شبکه های جاسوسی رژیم اسرائیل شده است.

6- کشف و بازداشت گروهی از یهودیان مرتبط با موساد در سال های اخیر در ایران.

رژیم صهیونیستی در تلاش بوده است تا با اقدامات و تدابیر اطلاعاتی خود و تمرکز آن ها به ویژه بر روی کشورهای اسلامی دو هدف عمده یعنی ایجاد ناامنی و سلب اعتماد شهروندان مسلمان از نهادهای امنیتی خودی را القاء نماید. 

این رژیم در صدد بوده تا در زمینه های مختلف از جمله در زمینه نظام، سیاسی، اقتصادی و سایر زمینه های کلی جای پای محکمی را در خاورمیانه داشته باشد.

نگاه استراتژیک و آینده نگر به عراق و تمایل رژیم اسرائیل برای بهره مندی و سود بردن از شرایط خاص عراق و در واقع نفوذ امنیتی، سیاسی و اقتصادی این رژیم در سرزمین عراق زمانی آشکار شد که اولین سرباز اشغالگر آمریکایی وارد عراق شد و موجب نزدیکی رژیم اسرائیل با برخی کشورهای همسایه عراق شد.

این نکته نیز درباره حمله نظامی آمریکا شایان ذکر است که از بین 870 سند مورد ادعای دستگاه اطلاعاتی آمریکا درباره وجود سلاح های کشتار جمعی عراق و محل های استقرار آنها، 810 سند از رژیم اسرائیل و موساد تهیه شده بود.

رژیم صهیونیستی تمایل شدیدی به پی گیری جدی و دائمی اخبار و دیدگاه هایی دارد که درباره این رژیم در کشورهای منطقه مطرح است. به خصوص که این رژیم به ماهیت نامتجانس خود در منطقه آگاه است و همیشه دچار یک ترس ناشی از عدم مشروعیت منطقه ای است.

کد خبر 514308

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha