۲۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۵:۲۴

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی تشریح کرد

ویژگی‌های حوزه علمیه انقلابی/ از ساختارسازی تا استقلال طلبی

ویژگی‌های حوزه علمیه انقلابی/ از ساختارسازی تا استقلال طلبی

بجنورد- نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی به تشریح ویژگی‌های حوزه علمیه انقلابی پرداخت و گفت: ساختارسازی، استکبارستیزی و استقلال طلبی برخی از ویژگی‌های حوزه در تراز انقلاب است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری صبح شنبه در درس اخلاق حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه مهم‌ترین ویژگی و لازمه حوزه علمیه در تراز انقلاب، خودسازی و تهذیب نفس است، اظهار کرد: اگر کسی خودسازی و تهذیب نفس نداشته باشد نمی‌تواند در جامعه تحول دینی و انقلابی ایجاد کند.

امام جمعه بجنورد ادامه داد: مناسبت‌هایی که خداوند در طول سال برای تهذیب انسان قرار داده، فرصت‌های خوبی است که باید از آن‌ها برای تهذیب و خودسازی بیشتر استفاده کنیم؛ ازجمله ماه رجب که ماه تهذیب نفس و آماده‌سازی خود برای ورود به ماه‌های شعبان و رمضان است.

وی با بیان اینکه تأثیرگذاری بر نفوس و جامعه درگرو خودسازی است، اضافه کرد: در طول تاریخ کسانی توانسته‌اند تأثیرگذار بوده و در جامعه تحول مثبت ایجاد کنند که مهذب بوده‌اند؛ زیرا کسی که مهذب و خودساخته نباشد و قبل از خودسازی وارد مقوله اصلاح جامعه شود چه‌بسا آسیب‌های او بیشتر از نفع‌هایی باشد که به جامعه می‌رساند.

حجت الاسلام نوری تصریح کرد: در انقلاب اسلامی هم اگر امام راحل توانست انقلاب را مدیریت کرده و به پیروزی برساند و در ادامه کار هم دچار منیت و غرور نشده و پیوسته خدا و منافع مردم را در نظر داشته باشد، به دلیل خودسازی بود.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه اگر کسی مهذب نباشند و عهده‌دار بخشی از امور انقلاب و نظام شود حیثیت خود و انقلاب را در معرض خطر قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: عدم خودساختگی باعث می‌شود افراد به دامن قدرت و ثروت بیفتند که برای مصون ماندن از این بلا، قدم نخست خودسازی و قدم دوم برخورداری از سواد کافی است.

حوزه علمیه باید نیازهای جامعه را شناسایی و حل کند

وی با اشاره به اهمیت علم‌آموزی عمیق و دقیق در حوزه انقلابی، لازمه سوم حوزه انقلابی را شناخت موضوعات دانست و افزود: حکومت دینی، حکومتی است که روحانی و کارشناس مذهبی بر آن نظارت دارد و برای این حضور و نظارت هم فرد روحانی باید در عرصه‌های مختلف ازجمله در زمینه سیاست، حکومت، مسائل اجتماعی و … شناخت و معرفت داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: معرفت و شناخت حوزه علمیه انقلابی نسبت به مسائل و نیازهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و … جامعه اسلامی باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند از ابتدا ساختارهای موردنیاز حکومت اسلامی را با نگاه شرعی طراحی و پیاده‌سازی کند.

وی افزود: باید این ساختارها و ملزومات از همان ابتدا ساخته و پرداخته دست خود ما با نگاه شرعی باشد نه اینکه مسائلی از قبیل بانکداری و بیمه را از غرب وارد کرده و سپس بالاجبار در پی حکم شرعی و اسلامی سازی آن‌ها برویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری بیان داشت: بر این اساس ما در حوزه علمیه باید هم موضوع و هم حکم را بدانیم؛ به این معنا که نیازهای اجتماعی را شناخته و با نگاه و مبانی معرفتی و دینی و عقلی ساختارهای موردنیاز آن‌ها را پی‌ریزی کنیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با تأکید بر اینکه باید حوزه انقلابی به این سمت‌وسو برود، گفت: برخی از مؤسسات حوزوی به این موضوعات ورود کرده‌اند که پسندیده است؛ اما باید این رویکرد در سایر مراکز نیز تقویت شود.

لزوم ارائه ساختار حاکمیت توسط حوزه

وی با بیان اینکه حوزه انقلابی، تنها حوزه‌ای نیست که شعار مرگ بر آمریکا بدهد، افزود: حوزه انقلابی حوزه‌ای است که در همه صحنه‌ها فعال و پرنشاط، حاضر بوده و بتواند در این صحنه‌ها حرفی برای گفتن داشته باشد؛ به‌گونه‌ای که وقتی می‌خواهد حکومت دینی ارائه کند تمام ساختارهای آن را هم بیان کرده و بر آن‌ها مسلط باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با اشاره به اینکه یکی دیگر از ملزومات حوزه انقلابی، ورود به عرصه اقدام و عمل است، گفت: بسیاری از علما در طول تاریخ بحث‌های مربوط به حکومت دینی از جمله ولایت‌فقیه را مطرح کرده و کتب زیادی را نیز در این زمینه‌ها نوشته‌اند؛ اما هیچکدام مانند حضرت امام (ره) به صحنه اقدام و عمل ورود نکردند.

امام جمعه بجنورد اظهار کرد: امام در وهله نخست خودسازی داشت، بعد با استفاده از علم و سواد دینی تئوری حکومت اسلامی را نوشت و سپس به عرصه اقدام و عمل وارد شد و گفت من بر دهان این دولت می‌زنم و حکومت اسلامی تشکیل می‌دهم؛ اقدامی که بسیاری جرئت انجام این کار را نداشتند.

وی افزود: برخی در حاشیه نشسته و تنها انتقاد می‌کنند بدون اینکه راه کاری برای برون‌رفت از وضعیت موجود ارائه دهند، به‌عنوان‌مثال اگر بانکداری ما مشکل دارد، برای اصلاح آن راهکار بدهید و گوشه‌ای از کار را بگیرید؛ زیرا حوزه انقلابی اهل اقدام و عمل است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری ادامه داد: همچنین حوزه علمیه انقلابی در عرصه اقدام و عمل باید بسترهای انحرافی که در جامعه ایجاد می‌شود را شناسایی و با آن‌ها مبارزه کند.

استکبار ستیزی و استقلال طلبی دیگر ویژگی حوزه انقلابی

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: قبل از اینکه فرزندان ما به دامن گروه‌های انحرافی بیفتند، هر وقت احساس کردیم گروهی انحرافی در جامعه ما شروع به رشد کرده، باید تمام پایه‌های اعتقادی آن‌ها را بزنیم و آن جمع را از نظر فکری و اعتقادی متلاشی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: قبل از اینکه گروه‌های انحرافی جوانان ما را شکار کرده و فکر آن‌ها را خراب کنند، اول باید حوزه علمیه ورود کرده و مبانی فکری این گروه‌های انحرافی را متلاشی کند و پشتوانه عقیدتی آن‌ها را بزند؛ به این معنا که اشکالات فکری، عقیدتی و عملکردی آن‌ها را مطرح کند تا جوان ما انحراف گروه مزبور را بفهمد و تحلیل کند و در برابر این شبهات و گروه‌ها واکسینه شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری اظهار کرد: مرحله آخر و شاخصه پنجم حوزه علمیه انقلابی، مبارزه با نظام زیاده‌خواه و زیاده‌گو و استکباری است.

وی در انتها با بیان اینکه حوزه انقلابی هم باید استقلال کشور را حفظ کرده و اجازه وابسته شدن کشور به بیگانه را ندهد و هم همه لوازم استقلال جامعه را به وجود بیاورد، گفت: در این راستا حوزه علمیه هم باید علم داشته باشد، هم خود برای اداره جامعه وارد عرصه شود و هم کادرسازی کرده و برای نظام اسلامی انسان و مدیر تربیت کند؛ چراکه در این صورت کشور می‌تواند از جنبه‌های مختلف به استقلال کامل برسد.

کد خبر 5145838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha