خبرگزاری مهر -گروه هنر- عطیه مؤذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژهای است که در پایان هر هفته به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هفته میپردازد.
در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامهسازان و مدیران سیما، نیمنگاهی به حواشی رسانهای و حتی شایعاتی که بهرغم غیررسمی بودن میتوانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.
امروز پنجشنبه ۳۰ بهمن ماه بعد از یک وقفه دو هفتهای طی برگزاری جشنواره فیلم فجر میتوانید با شماره ۷۲ بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون و خارج از تلویزیون در هفتهای که گذشت، با ما همراه شوید. حاشیههایی که برخی از آنها هنوز در ادامه اتفاقات جشنواره فیلم فجر است و از آن رویداد سینمایی به آنتن رسانه ملی راه یافته است و همه در کنار هم هفتهای پر حاشیه و پر از کل کلهای رسانهای را برای تلویزیون رقم زد.
چهره هفته؛ مسعود ده نمکی
مسعود ده نمکی پس از سالها به تلویزیون بازگشته و سریالی با نام «دادستان» ساخته که حدود یک هفته است از شبکه سه سیما روی آنتن میرود. سریالی که در ایده سعی دارد جسورانه و بدون محافظه کاری از مطالبهگری دانشجویانی بگوید که حتی ممکن است مأموران امنیتی هم آنرا نپسندند اما در ساختار و نوع پرداخت درگیر شعارزدگیهایی شذه که گاه حرف اصلی را هم به محاق میبرد.
با این حال خود دهنمکی از ابتدای پخش سریالش، بیشتر از مردم پای کار بود و کنشهای رسانهای را رقم زد که شاید انتظار میرفت در وهله اول بازتاب و بازخوردی از سوی مردم و گروههای سیاسی هدف باشد و بعد شاهد واکنشهای کارگردان به آنها میبودیم.
مثلاً همان ابتدای پخش و درست زمانیکه قسمتهای ابتدایی از «دادستان» روی آنتن رفته بود ده نمکی در یک پست اینستاگرامی اعلام کرد که «دادستان هر روز ملتهب تر میشود امیدوارم که سازمان در برابر فشارهای بیرونی تاب بیاورد و از فضای مجازی و رسانههای جدید عقب نیفتد ۱۶۲ تلفن روابط عمومی سازمان است من اگر جای شما مخاطبان همراه دادستان بودم به آنها امید و قوت قلب میدادم تا دو هفته دادستان را تحمل کنند و کم نیاورند»
این سخنان ده نمکی در آستانه سومین قسمت از سریال در حالی بود که پرزنت اثری با عناوینی چون «ملتهب» کمتر از طرف خود کارگردان و سازندگان یک اثر اتفاق میافتد. حتی توصیه به تحمل و کم نیاوردن در چنین مواردی معمولاً باید در شکل حداقلی، یک کنش رسانهای، اظهار نظر یا هر اتفاق دیگری منتج شده باشد تا چنین واکنشی در بر داشته باشد.
ده نمکی با پخش سه قسمت همچنین در پست اینستاگرامی دیگری از به راه افتادن طوفان توئیتری برای سریال «دادستان» نوشت و بیان کرد: «معنی ضرب المثل آب در لانه مورچگان ریختن را میشود در فضای توئیتری با پخش سه قسمت از سریال دادستان دید. کار از آب ریختن در لانه گذشته طوفان توئیتری راه انداختهاند. خدا را شکر میکنم که سریال به هدف زده است.»
در این چند روز البته برخی از منتقدان و چهرههای رسانهای به سریال واکنش نشان دادهاند و یا با رسانهها گفتگو کردهاند. با این حال اگرچه سریال «دادستان» در مواردی حداقل از تجربه سینمایی اخیر ده نمکی یعنی «زندانیها» چندین گام جلوتر است با این حال برخی شعارهای گل درشت سریال و فضای تبلیغاتی پیرامونش گاه به ضد خود بدل شده و بیشتر مخاطب را پس میزند.
سریال «دادستان» ماجرای چند دانشجوی مطالبه گر است که یک کانال تلگرامی راه اندازی کرده و سعی در «داد» ستانی دارند و در این مسیر با مشکلاتی مواجه شده و حتی از سوی مأموران امنتی کشور به اقدام علیه امنیت ملی متهم میشوند سوژهای که کشش دراماتیک و جذب اولیه مخاطبش را دارد اما حتی در نقدهای مجازی یا رسانههای رسمی کشور کمتر از جسارت و التهاب چنین قصهای سخن گفته میشود که بخش مهم آن شاید به همان نحوه پرداخت اثر مربوط میشود.
حاشیه هفته؛ اجرایی که تبدیل به یک گاف رسانهای شد!
تقریباً میتوان گفت کسی نیست که ویدئوی عذرخواهی یک مجری تلویزیون را برای سخنان کارشناس برنامهاش درباره رقص ندیده باشد. ویدئوی عجیبی که در یک برنامه رسمی مجری را به عذرخواهی وادار کرد و مجری سه بار از واژه عذرخواهی در آن استفاده میکند. دلیل آن هم سخنان کارشناس آن برنامه تلویزیونی در شب یلدا بود که از مخاطبان میخواست در منزل خود برقصند و اتفاقاً این عذرخواهی مجری نه تنها باعث شد همه بخواهند ویدئوی آن کارشناس را ببینند و به نوعی به پخش آن هم ضریب داد!
رزیتا قبادی مجری برنامه «عصر خانواده» تلویزیون است که چندان هم چهرهاش برای مخاطبانش آشنا نیست و پیش از این در شبکههای استانی فعالیت داشت. او به فاصله اندکی بعد از این عذرخواهی، از کار برکنار میشود.
طی این مدت دیگر هیچ حرف و حدیثی از اجرای او در برنامه نشد تا اینکه طی چند روز پیش او در ویدئویی در صفحه شخصی خود گلایههای تندی را نسبت به صداوسیما و نحوه برخورد با خود مطرح کرد. قبادی از ماجرای عذرخواهی خود سخن گفت که از او خواستهاند سه بار عذرخواهی کند و بعد حالا به این نتیجه رسیده که دیگر حاضر نیست به تلویزیون برگردد و حتی به خاطر این عذرخواهی از مردم عذرخواهی کرد!
سخنان رزیتا قبادی مجری شبکه استانی فارس اگرچه از سمت روابط عمومی شبکه، مدیران و مهمتر از همه تهیه کننده برنامه هیچ واکنش رسمی و صریحی نداشت با این همه به پاسخی از طرف ریحانه سعیدیان سردبیر برنامه منجر شد. پاسخی که اگرچه بنا داشت مجری برنامه را به شدت بکوبد و از ادبیات و لحن سخیفی استفاده کرد اما حاوی پیامهای مهمتری بود از جمله اینکه سعیدیان تاکید داشت برکناری این مجری ارتباطی با آن عذرخواهی و کارشناس نداشت. از جمله سخنان سردبیر این برنامه این بود که این مجری صرفاً به دلیل همسر اسپانسر بودن برای برنامه انتخاب شده است و سعیدیان دلیل برکناریاش هم را نه تنها اتفاقات اخیر نمیدانست که از اساس حضور او را روی آنتن زنده یک گاف رسانهای محسوب کرده بود.
عجیب بود که حتی بعد از پست اینستاگرامی سردبیر برنامه (پستی که بعداً حذف شد) که این چنین از مدل انتخاب مجریان تلویزیونی پرده برداشت باز هم کسی از طرف برنامه، شبکه، سازمان و روابط عمومی جوابیهای نداد.
حتی تهیه کننده برنامه نه تنها حاضر به گفتگو با رسانهها نشد که در پاسخ به تماس خبرنگار مهر اعلام کرد که ماجرا را مرکز صیانت و حفاظت صداوسیما یا همان «حراست» پیگیری میکند و قرار نیست خودش به این موضوع ورود کند. این در حالی است که بخش مهمتر این ماجرا به تهیه کنندگان و برنامه سازانی برمیگردد که با آنتن فروشی از مجری تا محتوا و دیگر اتفاقات آنتن رسانه ملی را به حراج میگذارند.
نکته هفته؛ کل کل ضیا و وزیر ارتباطات
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در چند وقت اخیر سیبل اظهارنظرهای رسمی و غیررسمی قرار گرفته است؛ از بیانیه ساترا نسبت به تخلفهای اپراتورهای همراه تا واکنشهای برخی مجریان تلویزیونی به اظهارات وی و کلکل اخیر او با علی ضیا.
کنایههای ضیا و آذری جهرمی به یکدیگر در یکی دو شب گذشته در بسیاری از سایتها و کانالهای مجازی بازتاب پیدا کرد. باب این طعنهها و کنایهها را هم علی ضیا باز کرد که به یکی از اقدامات اخیر وزیر جوان واکنش نشان داد.
ضیا در برنامه «فرمول یک» گفت: «برخی از مناطق محروم هستند که واقعاً کمبود امکانات برای آنجا زیاد است و به معنای واقعی کلمه منطقه محروم هستند اما شکر خدا که مسئولین به فکر آن مناطق هستند. در خبرها داشتیم که اینترنت ۵g در بعضی از روستاهای سیستان و بلوچستان راه اندازی شده است. من تشکر میکنم! آنجا موبایل آنتن نمیدهد چطور اینترنتت ۵g بگیرند… اصلاً تبلت ندارند موبایل هوشمند ندارند اینترنت ۵g به چه درد آنها میخورد که شما راه اندازی کردهاید. آنتن وجود ندارد یعنی اول باید تلفن همراهشان خط بدهد که اینترنت را دریافت کنند.»
این سخنان با واکنش آذری جهرمی مواجه شد که بیان کرد: «سیمای ملی است دیگر.. اینقدر در فکر حذف این و اون از صداوسیما بودن که خودشون هم حواسشون نیست که رسوندن اینترنت به روستاهای سیستان و بلوچستان و راه اندازی ۵g در تهران و با هم قاطی کردن. آخه جون دل، ۵g تکنولوژیش بی سیمیه! وقتی نصب میشه گوشی هم آنتن میده شما سخت نگیر»
آذری جهرمی با این جمله که «گرفتن آنتن زنده اینقدر هم نمی ارزه» به نوشته خود پایان داد. با این حال این جمله کنایی آذری جهرمی بیپاسخ نماند و ضیا دوباره در واکنش دیگری را در قالب چند نکته نشان داد. از جمله اینکه «یکی از عیانترین تکنیکهای طنز «اغراق» است که شما بارها پیش از ما ثابت کردید در صنعت اغراق پرچمدار هستید. قطعاً هر فرد ایرانی که برای باز کردن یک اَپ داخلی باید هزاران فیلترشکن را خاموش کند و برای ورود به یک اپلیکیشن دیگر از دولایه فیلترشکن عبور کند و بعد از بارها قطعی و کندی سرعت به هدف برسد؛ این را خوب میداند که رسیدن به اینترنت ۵G چیزی نیست که به این راحتیها نصیب ما بشود و فقط با اغراقی از جنس طنزِ ما و جدیِ شما قابل دسترسی است. البته مطمئنیم که وقتی این امکان بعد از سالها مدیریت شما به تازگی در برخی مناطق تهران قابل دسترسی است قرنها (اغراقه به خدا) به طول میانجامد تا به سیستان و بلوچستان و امثالهم برسد.»
ضیا که در این فصل برنامهاش از زنده به تولیدی تبدیل شده است در ادامه گفت «اگر امروز آنتنمان زنده نیست و شما تولیدی بودنش را متوجه نشدید. (فکر کردید داریم ادای زندهها رو درمیآریم) دلیلش همان دولتی است که شما وزیر ارتباطاتش هستید و نخواستند آنتن زنده داشته باشیم.»
این مجری تلویزیون همچنین کنایه دیگری به آذری جهرمی زد و گفت «صحبت از سوتی دادن شد یاد آن لباس مخصوص هالووین افتادم که به اسم لباس فضانوردی با افتخار از آن رونمایی کردید.»
سینما در سیما؛ نقد یا تمسخر و توهین روی آنتن زنده
جشنواره فیلم فجر امسال یک نشست جنجالی داشت که ترکشهای آن تا همین روزهای اخیر ادامه داشته است و حاشیههای آن از جشنواره فجر به آنتن زنده تلویزیون کشیده شد. هر سال برنامههای سینمایی مهمترین حاشیهها و رویدادهای سینمایی جشنواره را رقم میزدند و یا صحبتهای مسعود فراستی جنجالهای تازه به پا میکرد. امسال اما یکی از نشستهای جشنواره فیلم فجر حاشیههایی را در برداشت که در بیشتر برنامههای تلویزیونی و رادیویی به آن پرداخته شد و یکی از این برنامهها به گونهای جنجال ساز شد که نه تنها موضوع اصلی را به محاق برد بلکه با یک بی اخلاقی رسانهای حاشیههای دیگری را رقم زد.
ماجرای پرسش یک خبرنگار از پژمان جمشیدی و کنایه به تلاش این بازیگر برای دیده شدن و حتی طعنه به اینکه در فوتبال هم اتفاق خاصی را رقم نزده است چند سالی است به یک پرسش یا شوخی تکراری با پژمان جمشیدی تبدیل شده است.
شکل جدی این پرسش امسال و بعد از حضور پرکار و موفق جمشیدی در بسیاری از فیلمها و سریالها دوباره در یکی از نشستهای رسانهای جشنواره فیلم فجر مطرح شد اما شوخی با این ماجرا بارها با پژمان جمشیدی حتی در قالب فیلم و سریال و برنامه گفتگومحور هم اتفاق افتاده است، حتی آخرین مدل از این شوخی در سریال «خوب بد جلف» که این روزها در شبکه نمایش خانگی عرضه میشود رقم خورده است؛ جایی که رئیس قطار در این سریال کمدی در هنگام چک کردن بلیت خطاب به پژمان جمشیدی و سام درخشانی میگوید «شمایی که برای سینما خطرناکی! این همه بچه بااستعداد پشت در سینما موندن چون مثل شما پول و پارتی ندارن… زنجانپورها، پورصمیمی ها باید خونه نشین باشن همه فیلمها رو شما بازی کنی؟ من با لیسانس سینما باید بیام اینجا بلیتهای شما را چک کنم!»
شاید تکرار همین شوخیهاست که باعث شد پژمان جمشیدی در نشست جدی فجر آنقدر با متانت و با تأمل به پرسش یک خبرنگار جواب دهد و همه را به تحسین و حتی تعریف و تمجید از نحوه برخورد و حتی بازیهای خود در همه سالهایی که برای تئاتر، سینما و حتی تلویزیون زحمت کشیده است وادارد. با این حال در کنار همه قضاوتهای این چند روزه در فضای رسمی صداوسیما و برنامههای فضای مجازی، یکی از برنامههای تلویزیونی به جای پرداختن به شکل اصولی و نقادی درست قضیه، مساله را به سمت حاشیهای غیراخلاقی برد.
وحید رونقی که اجرای برنامه «یک روز تازه» را بر عهده دارد در اظهار نظری عجیب و خارقالعاده که حتی تصور آن روی آنتن زنده تلویزیون ممکن نیست، خبرنگار پرسشگر را با توصیفی ناپسند و تمسخرآمیز خطاب قرار داد و گفت: «من نمیدانم اینها برای کجا مینویسند؟ عزیز من که هر بار شما را در جشنواره میبینم و یک جا، یک گوشهای دعوایی راه می اندازی… شما اول یک حمام برو! بعد موهایت را شانه کن که حداقل در ظاهر آراسته باشی بعد بیا راجع به فیلم هم اظهار نظر کن…»
سخنان عجیب این برنامه ساز و مجری تلویزیون اهالی رسانه را به اعتراضهایی جدی در فضای مجازی و حتی رسمی واداشت اما دریغ از یک توضیح و پوزش از سوی رسانه ملی!
هرچند هنوز نه روابط عمومی شبکه پنج، نه مجری یا تهیه کننده برنامه و نه هیچ مسئول رسمی دیگری نسبت به این میزان از توهین و تمسخر هویت و شخصیت یک فرد روی آنتن رسانه ملی واکنش نشان نداده است. نه تنها واکنش که هیچ توضیحی هم ارائه نشده است که چرا از جایگاه تریبون رسانه ملی تا این درجه فروکاسته میشود که فردی به خود اجازه بدهد با ادبیاتی سخیف، دیگری را ملامت کند!
پیشنهاد هفته؛ فصل دوم سریال «جلال»
با پایان دهه فجر تلویزیون این روزها به آنتن روتین و کنداکتور عادی خود بازگشته است با این حال با پایان سریال «روزهای ابدی» از این هفته فصل دوم سریال «جلال» روی آنتن رفته است. سریالی که توسط معاونت امور استانهای صداوسیما تولید شده است و سال گذشته فصل اول آن در دهه فجر از شبکه یک پخش شد.
سریال «جلال» درامی اجتماعی از رخدادهای اجتماعی و روزهای انقلاب اسلامی در سالهای منتهی به ۲۹ بهمن ۵۶ در آذربایجان شرقی بود که حالا فصل دوم این مجموعه روی آنتن رفته است.
سریال «جلال ۲» روایتگر برههای خاص از تاریخ معاصر است و در این فصل قیام مردم تبریز تا پیروزی انقلاب اسلامی و آزادسازی سوسنگرد روایت میشود.
عمار تفتی، حمیرا ریاضی، همایون ارشادی، هادی افتخارزاده، ناصر هاشمی، مهران رجبی، رضا آبپاک، فاطمه شکری، سنا پور سعیدی، حامد منافی و کامیار شکیبایی از جمله بازیگران این مجموعه هستند که به تهیهکنندگی علیرضا جلالی و نویسندگی و کارگردانی حسن نجفی طی سال ۹۹ تولید شده است.
این سریال هر شب ساعت ۲۲ از شبکه یک پخش میشود.
نظر شما