۳ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۵۸

رئیس بیمارستان شفای اهواز خبر داد؛

افتتاح مرکز پذیره‌نویسی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز

افتتاح مرکز پذیره‌نویسی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز

اهواز- رئیس بیمارستان شفای اهواز از افتتاح مرکز پذیره‌نویسی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز در مرکز آموزشی درمانی شفا خبر داد.

آرش القاسی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه مرکز پذیره‌نویسی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز در مرکز آموزشی درمانی شفای اهواز افتتاح شده است، اظهار کرد: گروه زیادی از بیماران به دلیل ابتلاء به بیماری‌های سرطان، نقایص ژنتیکی، ارثی و نقص ایمنی نیاز به پیوند مغز استخوان دارند که بهترین دهنده پیوند خواهر، برادر و خویشاوندان نزدیک است و برای انجام پیوند باید سیستم آنتی‌ژن سازگاری بافتی (HLA) در فرد دهنده و گیرنده یکسان باشد.

رئیس بیمارستان شفای اهواز تصریح کرد: هدف از ایجاد مرکز پذیرش اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز، کمک به بیماران برای یافتن اهداکننده مناسب از میان افراد غیر خویشاوند است.

القاسی عنوان کرد: به همین دلیل تصمیم بر آن شد که به منظور تأمین اطلاعات ژنتیکی و با توجه به وضعیت ژنتیکی استان خوزستان کار ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون‌ساز افراد دهنده داوطلب که تمایل به اهدای سلول‌های بنیادی خود دارند، انجام شود.

وی بیان کرد: افراد داوطلب پس از معاینه و مشاوره پزشکی و در صورت داشتن شرایط لازم به عنوان اهداکننده سلول‌های بنیادی خون‌ساز ثبت‌نام می‌شوند.

رئیس بیمارستان شفای اهواز یادآور شد: داشتن سن ۸۱ تا ۵۳ سال، انگیزه بالای اهداکننده برای کمک به بیماران در تمام مراحل اهدای سلول‌های بنیادی خون‌ساز، سلامت اهداکننده از نظر بیماری‌های خونی، قلبی، کلیوی، سلامت اهداکننده از نظر بیماری‌های عفونی از جمله هپاتیت و ایدز از جمله دیگر شرایط برای عضویت در این مرکز است.

القاسی ادامه داد: این مرکز با پذیرش داوطلبان اهداکننده سلول بنیادی خون‌ساز و انجام آزمایش رایگان HLA و ثبت این اطلاعات در شبکه ملی جست‌وجوی HLA شرایط مناسبی را برای یافتن دهنده سازگار برای بیماران نیازمند پیوند فراهم می‌کند.

وی اظهار کرد: همچنین این مرکز با اتصال به شبکه ملی HLA به طور مداوم برای بیماران نیازمند پیوند ساکن خوزستان جست‌وجوی دهنده را در سطح کشوری انجام می‌دهد.

رئیس بیمارستان شفای اهواز گفت: از علاقه‌مندان به اهدا سلول بنیادی خون‌ساز که با انجام آزمایش ساده خون می‌توانند باعث نجات جان بیماران شوند، دعوت به ثبت‌نام در این مرکز می‌شود.

القاسی تصریح کرد: دفتر شبکه ملی اهداکنندگان سلول بنیادی خون‌ساز ایران (واحد اهواز) آزمایشگاه جامع پیوند در بیمارستان شفا است.

کد خبر 5152298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha