۸ اسفند ۱۳۹۹، ۲۱:۳۸

همتی:

نرخ ارز باید توسط ساز و کار بازار تعیین شود

نرخ ارز باید توسط ساز و کار بازار تعیین شود

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد که نرخ ارز باید توسط ساز و کار بازار و مستقل از سیاست‌های مالی و بودجه‌ای تعیین شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی نوشت: از نیمه سال ۹۷، بانک مرکزی سیاست ارزی خود را، بر مبنای صیانت از ذخایر خود و همزمان تامین منابع لازم برای واردات کالاهای اساسی و دارو قرار داد.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته، این سیاست نشان داد که با موفقیت کشور را از میانه بزرگترین جنگ اقتصادی تاریخ به سلامت عبور داد. در این میان، فشار زیادی، از ناحیه تحریم‌های ظالمانه و غیر انسانی بر مردم عزیزمان وارد شد، اما اینکه، بدون سیاست‌های بانک مرکزی در این دوره، چه سرنوشتی در انتظار متغیرهای اصلی اقتصاد مانند نرخ ارز و تورم بود قابل تصور نیست.

همتی با اشاره به اینکه بانک مرکزی همچنان اعتقاد راسخ دارد، نرخ ارز باید توسط ساز و کار بازار و مستقل از سیاست‌های مالی و بودجه‌ای تعیین شود و انتظار دارد که با تصحیح انتظارات و تخیله اثر شوک‌های سیاسی، نرخ ارز در مسیر اصلاح توسط ساز و کار بازار قرار گیرد.

وی تاکید کرد: بارها گفته‌ام، تقویت ارزش پول ملی، مهمترین دغدغه بانک مرکزی است و تا به حال نیز تمام تلاش خود را علیرغم برخی مرارت‌ها، به کار بردم تا نیازهای بودجه‌ای دولت نتواند در این مسیر خدشه زیادی وارد کند.

رییس کل بانک مرکزی یادآور شد: بازار ارز، یک بازار حساس و تخصصی است. در اولین جلسه حضور در هیئت دولت قبل از انتصاب و در اولین جملات خود از آقای رئیس جمهور و اعضای محترم دولت درخواست کردم که، اگر به انتصاب اینجانب رأی می‌دهند، با این شرط همراه باشد که در خصوص مسائل ارزی، اعلام سیاست‌ها را به بانک مرکزی واگذار کنند و قطعاً این بهترین کمک مسؤلین محترم به بانک مرکزی و نیز ثبات در بازارهای پول و ارز است.

کد خبر 5156760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علی IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      0 1
      نرخ ارز واقعی نیست، ما باید زیرساخت ها و اقداماتی را در پیش بگیریم تا نرخ ها تحت تاثیر شوک های سیاسی قرار نگیرند، ساز و کار بازار آزاد تبدیل به محل نفوذ عوامل دشمن شده اند و نرخ سازی میکنند، بازار متشکل ارزی و تمرکز زدایی از بازار ارز و ورود بانک ها به خرید و فروش و نقل و انتقالات ارزی ضروری است
    • علی IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      0 1
      یازار آزاد و صرافی ها باید محدود به خرده فروشی شوند و عرضه اصلی ارز از سوی بازار متشکل ارزی، سامانه نیما و سیستم بانکی در سراسر کشور باشد و بانک ها در هر شهر و روستایی خدمات ارزی ارایه دهند تا از بازار ارز تمرکز زدایی شود و عوامل خائن دشمن نتوانند نرخ سازی کنند و سیاست خارجی ما را تحت تاثیر قرار دهن