۲۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۵۸

مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی:

اولویت ۱۴۰۰ مجموعه بازار تاریخی اراک مرمت نقاط اضطراری است

اولویت ۱۴۰۰ مجموعه بازار تاریخی اراک مرمت نقاط اضطراری است

اراک- مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: مرمت نقاط اضطراری؛ اولویت ۱۴۰۰ مجموعه بازار تاریخی اراک است.

به‌گزارش خبرنگار مهر، به نقل از روابط‌عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، مصطفی مرزبان در خصوص وضعیت بازار تاریخی اراک و روند مرمتی این مجموعه تاریخی، اظهار کرد: مجموعه بازار تاریخی اراک در دوره فتحعلی شاه قاجار بنا شده و به لحاظ ویژگی‌های معماری یکی از بازارهای مطرح کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه از یک راسته اصلی و فرعی تشکیل شده که به ترتیب در جهت شمالی- جنوبی و شرقی - غربی امتداد دارد، گفت: در این مجموعه تعداد ۲۰ سرا و تیمچه قرار دارد که به لحاظ فرم و پلان کاملاً از یکدیگر متمایز هستند.

مرزبان مجموعه بازار را ستون فقرات اصلی بافت تاریخی سلطان آباد دانست و افزود: بافت تاریخی سلطان آباد (اراک) به لحاظ نوع و ساختار شبکه واگذاری و دانه بندی یک بافت شطرنجی محسوب می‌شود که دو خیابان اصلی در طرفین مجموعه بافت در جهت شمالی- جنوبی قرار گرفته و ۷ گذر فرعی در جهت شرقی - غربی به آن را قطع می‌کنند.

وی با اشاره به تهیه طرح جامع مرمت و احیا بازار که توسط مشاور در حال تدوین نهایی است و ملاکی برای مرمت بازار خواهد بود، بیان کرد: تاکنون برخی از سراها نظیر سرای مسگرها، حاج باشی، بخشی از سرای آقایی، سرای نوذری، سرای اکبریان، بخشی از سرای نو و دیگر سراها و همچنین کل بام راسته بازار با اندود کاهگل مرمت شده و برخی از طاق‌های آسیب‌دیده نیز مورد مرمت قرار گرفته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: «بام بازار در سال ۹۷ مورد مرمت اضطراری قرار گرفته و به طور کلی در وضعیت نسبتاً مناسبی قرار دارد اما با توجه به لزوم مرمت مستمر این بنای تاریخی، مرمت اساسی مجموعه در دستور کار قرار دارد.

مرزبان گفت: در سال ۱۴۰۰ اجرای طرح مرمت بازار با مشارکت سایر دستگاه‌ها نظیر شهرداری و اداره کل اوقاف و همچنین کسبه انجام می‌شود و ادامه مرمت‌های اضطراری نقاط خطر آفرین نیز در دستور کار خواهد بود.

کد خبر 5172600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha