۲۳ دی ۱۳۸۲، ۱۵:۳۳

همكاري پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي با دايره‌المعارف قرآن

 همكاري پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي با دايره‌المعارف قرآن

رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي طي نامه اي ، از سر ويراستار دايره المعارف قرآن تقدير و تشكر كرد .

به گزارش خبرنگارفرهنگي « مهر»  حجت الاسلام علي اكبر رشاد  طي نامه‌اي از خانم مك‌اوليف، سرويراستار دايره ‌المعارف قرآن تقدير و تشكر نمودند.

 ايشان در نامه خود آمادگي پژوهشگاه را براي بررسي مقالات موجود در كتاب و همچنين تأليف مقالات جديد اعلام كردند. از آنجا كه پژوهشگاه در حال تأليف دانشنامه قرآن‌شناسي است و بسياري از مقالات ‌آن آماده مي‌باشد، رياست پژوهشگاه اظهار اميدواري كرد، همكاري و تعامل علمي پژوهشگاه با دايره‌ ا لمعارف قرآن آغاز گردد.

  دايره ‌المعارف قرآن كتابي است چند جلدي كه به پژوهش و عرضه‌ معارف و آموزه‌ هاي قرآني مي‌پردازد. گزارشي درباره محتواي اين دايره ‌المعارف در شماره جديد فصلنامه قبسات به چاپ خواهد رسيد .

 " دانشنامه قرآن " كه توسط پژوهشگاه فرهنگ وانديشه اسلامي منتشر خواهد شد داراي سه بخش است . بخش اول شامل مباحث برون قرآني كه به سه محور زير تقسيم مي شود : (1) منطق فهم قرآن ، كه به مبنا و روش شناسي درك كلام الاهي و سنجش و آسيب شناسي معرفت تفسيري مي پردازد و شامل مباحثي چون: تفسير و تاريخ آن، تاويل، تدبر ، بررسي مباني ، روشها، گرايشها، قواعد،ضوابط و موانع فهم وتفسير و ... است؛ (2) قرآن شناخت،  كه به مباحث تاريخ قرآن و علوم قرآني مي پردازد و شامل مباحثي چون :  وحي، نزول، اعجاز، تحريف ناپذيري ، قرائات، رسم الخط ، مصاحف ، ناسخ و منسوخ ، حروف مقطعه، تكرار نسخ خطي و ... است؛ و(3) قرآن و كتب مقدس ، كه به صورت مقايسه اي و مقارنه اي به اثبات مهيمن بودن قرآن نسبت به ديگر كتب مقدس پيشين مي پردازد و شامل بررسي تطبيقي معارف و مسائل اساسي دين چون : وحي، آفرينش ، نبوت و انبيا ، حكمت هاي الهي ، توحيد ، دين ، آخرت ، اخلاق ، عبادت و ... در قرآن و ديگر متون مقدس است .  

بخش دوم شامل مباحث درون قرآني و معارف قرآن است  كه در دست طراحي نخستين مي باشد . برخي از مدخلهاي دانشنامه قرآن عبارتند از :  اسباب النزول ، اسرائيليات و معجمولات در تفسير ، اعجاز قرآن ، اهداف و مقاصد سوره‌ ها (بحث نظري) ، اهل بيت(ع) و قرآن (نقش اهل بيت و خدمت آن‌ها در تدوين، تفسير و جلوگيري از تحريف قرآن بحث شود) ، باستان ‌شناسي در قرآن ، تاريخ قرآن ، تاريخ ‌گذاري قرآن ، تاريخ و قرآن ، تاثير قرآن بر ادب فارسي ، تاثير قرآن بر ادبيات زنده جهان ، تاثير قرآن بر فرهنگ عصر جاهلي ،  تاثير قرآن بر فرهنگ و تمدن بشر (فرهنگ آفريني قرآن) ، تحريف ناپذيري قرآن ، ترجمه قرآن (در دو بخش نظري و تاريخي مشتمل بر ضرورت، امكان، جواز، روش و مباني ترجمه قرآن و معرفي مترجمان و ترجمه‌ها) ، تكرار در قرآن ، تلاوت، حفظ و آداب آن ،جامعيت و قلمرو قرآن (طرح مساله اساسي قرآن) ، جاودانگي و جهاني بودن قرآن (با توجه به بحث خاتميت) ، جمع قرآن ،حروف مقطعه ، خواص آيات و سور قرآن (با نگاه نقدي) ، رسم الخط و كتابت قرآن ، علوم قرآن (كليات مربوط به علوم قرآن و مسائل آن) ، قرآن ،  قرآن از منظر ديگران ، قرآن و خاورشناسان (با نقد نگاههاي غيرعلمي آنان به قرآن)، قرآن و زندگي ، قرآن و شعر ، قرآن و عرفان ، قرآن و عقل ( مناسبت و نسبت قرآن، عقل، نقش عقل در فهم دين، فهم قرآن و عدم تعارض دستاوردهاي عقل با قرآن ،  منزلت و حجيت عقل در قرآن ، ماهيت عقل ‌گراي قرآن در مقابل « ايمان ‌گرايان مسيحي») ، و  قرآن و علوم ادبي .

کد خبر 51849

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha