۲۵ تیر ۱۳۸۶، ۱۵:۵۴

جشنواره بین المللی فیلم های ورزشی با شرکت 22 کشور جهان برگزار می شود

ششمین جشنواره بین المللی فیلم های ورزشی با شرکت 22 کشور جهان از دوم تا هشتم مردادماه سالجاری در تهران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا ساور و محمد ملامحمد رئیس و دبیر جشنواره فیلم های ورزشی صبح امروز در نشستی خبری کلیات برگزاری این جشنواره را تشریح کردند.

درابتدای این نشست، ملا محمد با ابراز امیدواری از اینکه جشنواره با حمایت های سازما تربیت بدنی، کمیته ملی المپیک و رسانه ها با قدرت برگزار شود به اهمیت این جشنواره نزد ریاست سازمان تربیت بدنی اشاره کرد که با انتصاب ساور به عنوان رئیس جشنواره سطح و اهمیت آن نشان داده شده است.

در ادامه این نشست عبدالرضا ساوربه تشریح اهداف برگزاری جشنواره پرداخت و گفت: در این جشنواره سازمان تربیت بدنی با دید ویژه وارد عمل شد تا بتوانیم از رسانه ها بهره برداری بیشتر داشته باشیم.

وی مهمترین هدف از برگزاری جشنواره را به ثمر رساندن اهداف سازمان تربیت بدنی در ابعاد همگانی و قهرمانی خواند و افزود: این اهداف به ثمرنمی رسد مگر با استفاده از ابراز و توانمندی های که در رسانه ها وجود دارد. 

ساور در ادامه شعار ورزش، رسانه، هبستگی را به عنوان شعار این دوره از جشنواره معرفی کرد.

جشنواره علاوه براهدافی که دنبال می کند به نمایندگی از فدراسیون بین المللی فیلمهای ورزشی FICTS  ، امرگزینش و معرفی آثار برتر برای شرکت در بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلمهای ورزشی میلان 2007 را نیز برعهده دارد که در این دوره از جشنواره 22 کشور با هم به رقابت خواهند پرداخت .

اهداف جشنواره :
این جشنواره برآنست که از طریق فیلمهای ورزشی ارائه شده  به زبانهای مختلف ، شیوه های متنوع و اشکال گوناگون تولید، به گسترش دانش فیلمسازی و بروز استعدادهای هنری، فرهنگی در عالم سینما و تلویزیون یاری رساند.

اهداف این رویداد مهم عبارتند از:
1- سامان دهی و تقویت جریان فیلمسازی ورزشی و تجلیل از هنرمندان این عرصه
2- کشف استعدادهای جوان در زمینه آثار ورزشی و حمایت از آنها
3- ارتقا کیفیت هنری فیلمهای ورزشی
4- تشویق و ترغیب فیلمسازان به تولید آثار ورزشی با تاکید بر بازیهای المپیک و روح حاکم بر این بازیها
5- فراهم آوردن بستری مناسب برای رقابت و همکری فیلمسازان و برنامه سازان تولیدات آثار ورزشی
6- توسعه آگاهی و تعمیق بینش ورزشی هنرمندان ،سینماگران و برنامه سازان تلویزیونی
7- بهره مند نمودن آحاد جامعه و راتقا سطح بینش و آگاهی مخاطبان آثار و تولیدات ورزشی
8- تحکیم ارتباطات و مبادلات فرهنگی ، ورزشی در سطوح داخلی ومنطقه ای.

بخش های جشنواره :
جشنواره اختصاص به آثاری دارد که موضوع و مضمون آنها ورزشی و به ترویج و توسعه اهداف المپیک و روح ورزش و همبستگی توجه خاص داشته باشد و نافی ارزشهای اخلاقی جامعه نباشد.

ششمین جشنواره از سه بخش: " مسابقه ، خارج از مسابقه و نمایش های ویژه " تشکیل یافته که تنها بخش مسابقه بصورت رقابتی برگزار خواهد شد.

الف - بخش مسابقه:
کلیه فیلم های کوتاه و بلند سینمایی و برنامه های تلویزیونی ورزشی تولید شده در فاصله سالهای 1382تا 1386 که در دوره های گذشته این جشنواره شرکت نکرده باشند با تکمیل فرم شرکت می توانند در جشنواره حضور یابند.

1- مستند:
این بخش شامل آن دسته از آثار مستند تلویزیونی و سینمایی است که به تاریخچه و پژوهشهای مربوط به ورزش در تمامی اشکال و نمودهای آن همچون: داستان زندگی قهرمانان ، تیم ها ، رویدادهای ورزشی و ... مربوط می شود.

2- داستانی :
فیلم های داستانی کوتاه و بلند با مضمون " ورزش ، رویدادهای ورزشی و داستان هایی در مورد قهرمانان ورزشی و ..." در این بخش به رقابت می پردازند.

3- مجموعه تلویزیونی:
در این بخش مجموعه ها و سریال های  دنباله دار تلویزیونی که مضمون اصلی آن ها ورزش و مسائل مربوط به آن می باشد، می توانند به رقابت بپردازند.

4- انیمیشن ( پویا نمایی ):
این بخش شامل آثارپویا نمایی درتمامی اشکار آنست که ورزش را در قالب و تکنیک های مختلف نمایش داده اند.

5- سینما و ورزش :
مسابقه در این بخش در دو قسمت انجام می پذیرد:
فیلم های سینمایی که مضمون آنها ورزش ، رویداد های ورزشی ، داستان زندگی قهرمانان و ... می باشد ، در این بخش به رقابت می پردازند.

6- برنامه های تلویزیونی :
این بخش شامل کلیپ های ورزشی ، مصاحبه و میزگرد ، گزارش های خبری تک برنامه ای ، جنگ ها و برنامه های تفریحی ، ورزشی و ... می باشد.

7- تبلیغات ورزشی :
این بخش شامل آن دسته از آگهی هایی است که ورزش یا قهرمانان ورزشی را موضوع و دستمایه  کار خود قرار داده اند و نیز انواع تیزر، وله ، آنونس و عنوان بندی را در بر می گیرد.

8- فیلمنامه های ورزشی:
این بخش اختصاص به فیلمنامه هایی دارد که مضمون و محتوای آن ورزشی است و در چهار قسمت ذیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت:

الف: فیلمنامه های داستانی کوتاه و بلند 
ب- فیلمنامه های مستند
ج: فیلمنامه های سینمایی
د : فیلمنامه های دنباله دار و تلویزیونی

نگاه ویژه
دراین بخش از جشنواره ، با توجه به اهداف جشنواره و اهمیتی که مضامینی  چون ، ورزش و جامعه ، ورزش و آموزش، ورزش و معنویت دارد ، هیئت داوران در این دوره توجه ویژه ای به مضامین فوق خواهد داشت و جوایز ویژه ای به آثاری که واجد موضوعات مذکور هستند در کلیه قالب ها اهدا می نماید.

ورزش و جامعه:
این بخش شامل آن دسته از آثار است که به ارزشهای فردی و اجتماعی ورزش و تاثیرات و نقش ورزش در جامعه اشاره دارد.

ورزش و آموزش
فیلم ها و برنامه های آموزشی ورزشی با تاکید  بر جبنه های آموزشی ، پرورشی و اطلاع رسانی ورزش و نیز معرفی ورزش بعنوان ابزاری برای شکل دهی و محتوا بخشیدن به جامعه در این بخش مورد قضاوت و داوری قرار خواهد گرفت.

ورزش و معنویت:
آثاری که در کنار پرداختن به مسائل و رویکردهای ورزشی ، به معنویت در گستره ورزش نیز توجه داشته اند ، در این بخش به رقابت خواهند پرداخت.

ب - خارج از مسابقه:
در موارد ویژه و با نظر به هیات بازبینی و یا شورای کارشناسان چنانچه آثاری شایسته حضور در جشنواره باشد ولی به و دلایل عدم تطابق با مقررات بخش مسابقه ، عضویت یکی از سازندگان اثر در هیات داوری و انتخاب ، درخواست سازنده اثر برای نمایش در این بخش و ... به عنوان میهمان جشنواره در بخش خارج از مسابقه حضور خواهند یافت و از آثار برگزیده این بخش به طریق شایسته، تقدیر خواهد شد.

ج- نمایش های ویژه :
این بخش به شیوه غیر رقابتی برگزار می شود و شامل بخش های ذیل می باشد.
نمایش فیلم های برگزیده ایرانی که طی پنج روز گذشته در جشنواره بین المللی میلان موفق به دریافت جایزه و کسب دیپلم ا فتخار شده اند.

مروری بر آثار منتخب میلان 2007

نمایش آثار برگزیده دوره های قبل جشنواره بین المللی فیلم های ورزشی تهران

مروری بر آثار برگزیده سه کارگردان ورزشی کشور

انتخاب آثار و داوری:
یک هیات انتخاب که اعضایش  توسط دبیرجشنواره تعیین می شود، پس از بازبینی کلیه آثار رسیده ، آثار منتخب را به بخش داوری معرفی می کنند.

یک هیات داوری شامل ، حداقل پنج نفر که اعضای آن از میان هنرمندان و صاحب نظران توسط دبیرجشنواره خواهد شد آثار بخش مسابقه را داوری خواهد کرد.  

معاونت فرهنگی سازمان تربیت بدنی با همکاری کمیته ملی المپیک، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد سینمایی فارابی ششمین جشنواره بین المللی فیلمهای ورزشی و تلویزیونی تهران را برگزار می کند.

در این جشنواره که از تاریخ 2 لغایت 8 مرداد ماه برگزار می شود در چهار محل موزه سینما، فرهنگسرای دانشجو، فرهنگسرای هنرو آکادمی ملی المپیک فیلم ها به نمایش درمی آید.

جشنواره با پیامی از سوی ژاک روگ رئیس کمیته بین المللی المپیک در موزه سینما آغاز خواهد شد و در نهایت در همین محل با حضور پروفسور اسکانی FICTS رئیس فدراسیون بین المللی فیلم های ورزشی به اتمام می رسد.

به همین منظور نشست مطبوعاتی ششمین جشنواره بین المللی فیلمهای ورزشی و تلویزیونی تهران صبح امروز در محل آکادمی ملی المپیک تهران برگزار شد.

کد خبر 518744

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha